Tips på god kall sås!
Har någon något tips på några goda kalla såser. Ska passa till kall rostbiff och kall kyckling..?! Massa tips Tack! =)
Har någon något tips på några goda kalla såser. Ska passa till kall rostbiff och kall kyckling..?! Massa tips Tack! =)
Blanda creme fraiche och sweet chilisås.
Blanda 1brk mayonäs och en brk medium taccoså
gräddfil, lite tomatpure + en påse salladskrydda (sån man igentligen ska blanda med 3 msk olja och 3 msk vatten)
mycket gott!
Min curry/chutny sås är oslagbar:
Creme fraiche
majonäs (inte för mycket, då blir det inte så gott)
curry
mango chutney
blanda i salt efter smak.
Tack.. Låter gott! Någon mer?
Matlagningsyoghurt (5 dl), 200 gr fetaost, citron och rosmarin! Jättegott.
Tsatsiki annars?
Creme fraiche, chevreost, honoung.
Blanda creme fraiche med ajvar till lagom konsistens o smak (passar utmärkt t grillat oxå)
Kall jordnötssås:
1 dl matlagningsyoghurt
3/4 dl jordnötssmör med bitar i
1 tsk cayennepeppar
1 vitlöksklyfta
salt och peppar
Blanda ihop allt i en skål och låt stå i kylen 1 timme. Passar jättebra till kyckling och är grymt god...
Jag brukar blanda italiensk salladskrydda med creme fraiche eller turkisk yoghurt. Simpelt och gott!
Annars är som sagt tzatziki gott och det finns även "pulver" typ som blå bands såser att köpa för kalla såser...fast jag har inte hittat nån jag storgillar.
gräddfil
sweet chili
sambal oelek
strak o himla god
hehe,, stark menade jag visst
Cremefraiche, grillkrydda och vitlök, Jättegott!
Creme fraiche, purolök, mangochutney. Blir godast om den får stå och dra ett par timmar. Jättegott!
Creme fraishe, sweetchilisås och curry + lite salt & peppar!
Mumma!
En sås som passar till det mesta:
Youghurt eller creme fraiche
Vitlös
färsk basilika
smula i en fetaost
salta och peppra efter smak
jag brukar göra en vinagretteliknande sås, den är inte lika gräddig som cremefraiche, men jättegod till rostbiff! (jag har aldrig makat med kyckling)
olivolja
vitvinsvinäger
dijonsenap
persilja
(ev lite salt o peppar)
blanda
creme fraiche
sambal olek
o ketchup
o rödlök hackad
mmmmm.
eller varför inte den kalla tandoorisåsen fr blå band. såååå himmelskt god.
en variant på förslagen ovan, till kyckling...
cremefraich, mangochutney, tahisås, annanasbitar...blanda ihop...
god röra till grillat, smulad fetaost, hackad soltorkad tomat, hackad rödlök, salt, peppar, cremefraich..
cremefraich, rivet äpple och senap blandat, gott till köttfärsbiffar.
rhode island: majonäs, gräddfil, chilisås, tabasco, salt, pepar, liiiite citronsaft.
sås till fiskpinnar: gräddfil/cremefraich, bostongurka, pressad vitlök, chilisås, salt, peppar, liite senap.