Du måste logga in för att svara i en tråd.

• SC o EP

Behövs lära-gå-vagn?

Jag och mannen är inte helt överens om vi bör köpa en lära gå-vagn till sonen. Han tycker det känns onödigt men jag känner att det kanske hade varit bra med en. Fast jag vet inte... han lär sig väl gå fast han inte har en...men det kanske är smidigt med en lära-gå-vagn?

Känns verkligen som ett i-landsproblem!!!! Men vad tycker ni?

• Svar på tråden Behövs lära-gå-vagn?
  • inna79

Jag vet att det har kommit uppgifter om att de barn som använder sig av läragåvagn ofta lär sig att gå riktigt senare, plus att det kan vara en fara för barnet iom att de tar sig fram mycket fortare än vad de klarar av. Kan dunka in i en vägg eller ändå värre fara ner för en trappa ed.

Jag kommer nog inte att använda det när den tiden kommer, men det är så klart upp till var o en.

• Fido

Det BEHÖVS absolut inte. En del säger ju till och med att det stör krypträningen. Och de får inte kallas "lära-gå-stol" i marknadsföring längre, utan heter "lek-stol" eller nåt.
    Men däremot tycker barnen att det är oerhört kul!! Tilde älskar att springa fram och tillbaka mellan kök och matrum.

• Trojka

Inte så nödvändigt tycker jag... Visserligen köpte vi en, en USEL från IKEA (KÖP INTE!!! Väldigt ostadig!!!). Men eftersom den var så kass så plockade vi undan den å lilltutan lärde sig gå ändå.

Men OM ni ska köpa en, så köp en stabil (visserligen funkade Ikeas sådär om man lassade hundra kilo böcker i den men BLÄ).

• SC o EP

Inna 79:
    Ja, förutom att mannen tycker det är ett onödigt köp så tycker han också att de verkar farliga...precis som du skriver.

Han kanske har rätt...

• SC o EP

Tack alla för svaren!!

Känns som att mannen får ha sin vilja fram i den här frågan

• LoM

Hmmm...är inte lära-gå-vagn en sak och gå-stol en sak?
    Jag tror inte att något av det är nödvändigt men det är ju kul att köpa saker till sin lilla :)

Gör som du själv känner för.
    Mina kompisar säger att gå-stol är super bra men, men...

//Linda

• kixan

Menar du lära-gå-vagn eller dito-stol? För det är en viss skillnad. En stol tror inte jag är bra, dels händer det faktiskt fler olyckor med dom och dels tvivlar jag på att det är bra att förekomma barnets naturliga fysiska utveckling.
    En vagn är ju en annan sak, den kan barnet använda på sina villkor, när det själv vill. Dessutom är det en skitkul leksak, Alma har kunnat gå länge, men hon kör med den dagligen ändå, lastar saker i den och skjutsar runt, jagar hunden och oss osv.

• SC o EP

Jag menar en lära-gå-vagn dvs en sån som barnen har när de börjar gå...

Jo, gå-stol är ngt annat, det vet jag. En sån fick han faktiskt av min mamma så det har han haft!

• marremask

Jag tror inte en lära-gå-vagn är ett måste, men som Kixan skrev har Vilma oxå väldigt roligt med den. Hon fick den när hon blev 9 månader och efter ca 2 veckor gick hon sina första steg utan stöd. Om det var pågrund av den som stegen kom vet jag självklart inte, men den gav kanske mersmak .

• Björkeli

Hej.

Jag har till mina två barn medvetet valt bort "hopp-gunga", "gå-stol" och "lära-gå-vagn". Däremot vill sambon gärna köpa nu till den minsta...
    Men jag är en elak mamma o vägrar. O det är inte för att jag inte har tid att passa barnet när den använder sin leksak, utan helt enkelt för att de tre "leksakerna" är saker som inte främja barnets utveckling o oxå är de tre sakerna som ligger i topp på fallolyckor med barn.

Så då det ändå inte kommer främja Madickens utveckling så vill jag inte utsätta henne för risken att skada sig.

Elvira fick inte heller leka med dessa saker o hon har utvecklas väldig tidigt ändå, gick vid 9mån så jag tror Madicken klara sig utan dem.
    Men köpmännen måste ju tjäna pengar, så de kommer på en himmlans massa käcka leksaker till barnen...

Bara lite tankar från mig...

O just det ja, sen när de är äldre i behärskar sin gång o kropp mer så är det ju jätte kul för dem att ha en form av vagn för att just som Kixan skrev, last i o ur för dem...

Kram // Veronica

• morsa81

nödvändigt är det kanske inte. Men en kul leksak kanske. Jag har haft en gå vagn till mina två ( jah menar vagnen den vanliga röda..) båda barnen har haft kul med den och 4 åringen lastar fortfarande saker i den o kör i väg.
    Men de lärde sig inte gå tack vare gå vagnen... den var mest för skojs skull.

• Majsan70

Vi köpte ingen och vår dotter tog helt resolut en vanlig pall med filtade fötter o sköt framför sig. stabilt o bra..

• Zizzla

Jag har en till Rickard och han tycker den är jätterolig. Han är 9½ månad och går snart själv. Vagnen kör han framför sig till det tar stopp och sen får jag vända den! *L* Han gillar även att sitta och plocka med grejjer jag lägger i den efter "jag-lägger i-han plockar ur-principen". Men han sitter även själv och leker och lägger i grejjer i den.
    Tycker inte alls den är en onödig leksak för honom. Gå-stolen däremot har fått stå oanvänd i ett hörn, den fick vi av kompisar så det gör inte så mycket.

• Cess

Lära-gå-vagnen var ett jätte bra köp tycker jag. När min dotter började lära sig gå använde hon sig av den!! OCh hon använder den fortfarande som packvagn/dockvagn m.m!!

• SC o EP

Majsan70:
    Precis så gör vår son dvs tar en pall som står upp och ner, håller sig i benen och går omkring med den

Tack snälla alla för era svar

• uniMog

behövs och behövs... de flesta barn tycker ju att de är roliga. Har lite svårt att förstå hur det skulle kunna försämra utvecklingen för barnen? Har snarare erfarenheter som visar tvärt om. Nina har iaf en som hon älskar! Man kan använda den som stöd när man går, som klättertorn, man kan plocka i och ur saker och man kan dra den efter sig. Jättekul!

• Liwa1

Vår dotter gör som Zizzlas baby med lära-gå vagnen

Hon har jättekul med den och har blivit säkrare på att gå med den. Har kollat runt lite och det är vad jag fått fram att den hämnar inte utvecklingen för att lära sig gå, utan tvärt om.
    Dock är (tydligen) inte lära gå stolen bra då den ger lite av "skyddad verkstad"

Visst faller dom med lära gå vagnen, men det gär dom även när som försöker gå på andra sätt med. Snabbt behöver det inte alls gå, det ställer man in själv på vagnen. I början gick vår vagn inte ens att flytta. Sen har vi släppt vart eftersom på "bromsen" (skruvarna)

Svar på tråden Behövs lära-gå-vagn?