• Fru F

hjälp, gammal havregryn!!

Hallå!

Är så ledsen och förbannad på mig själv..har precis ätit en tallrik havregrynsgröt (för att vara nyttig..bah) som jag iof tyckte smakade lite skumt, men jag trodde det var jag som var lite känslig eller nåt..Efteråt tittade jag på förpackningen och den gick ut i april i år!!! Nu är jag dels förbannad på mig själv som inte lyssnar på signalerna och dels orolig för bebis i magen (v15) kan må dåligt av detta på nåt sätt..vad händer med havregryn när de blir gamla? Kan det vara någon fara? Fiberberikad havregryn var det..

• Svar på tråden hjälp, gammal havregryn!!
  • Zweet

tror inte att det är någon fara

mina barn är mitt allt!
  • Microlys

Nej då det är säkert ingen fara

• strojes

jag tror inte det är någon större fara. i första hand är det väl näringsämnen som försvinner med tiden när de blir gamla. så länge du inte mår dåligt (ont i magen, kräks, diarré eller så) så tror jag inte att du behöver vara orolig.

• Vikingakvinnan

När det gäller torra produkter så håller de bra mycket längre än bäst före datum. Lekman som jag är så kan jag ändå lova att det inte är någon fara med bebisen för havregrynens skull.

• Fru F

nu tycker jag så klart att jag känner mig uppsvullen och mår lite kymigt..men det hade jag kanske gjort ändå..suck..Har läst någonstans att matförgiftning inte drabbar bebben och detta är ju som sagt havregryn..inte kött eller kyckling eller annat som blir läbbigt om det blir gammalt..shit va man e nojjig.

• Cilota
    Lille - det blir inga extra bakterier i bara för att datumet gått ut. Datumet är tillför att producenten inte kan garantera att vitaminer och andra näringsämnen uppfyller innehållsdeklarationen.
    'Diplomati' är konsten att be någon dra åt helvete så att denne ser fram emot resan.
  • Cilota

...efter det." Borde det också stå

'Diplomati' är konsten att be någon dra åt helvete så att denne ser fram emot resan.
  • Fru F

Cilota: Tack för det svaret. Det var väl nåt sånt jag tänkte (hoppades på) men samtidigt dök tankar på jäsning i magen och ohyra upp..iihh..

• soraya

Hade det varit kryp i havregrynen hade du sett dem...

• Mimmicry

Du kokade ju gröten. Så oavsett om det hade varit mjölbagge eller liknande i hade dom ju ändå varit tillagade.. alltså inte värre än att äta gris eller kyckling. Kanske inte känns lika lockande att äta bara, men det är inte farligt.

• lintan

inget alls händer, bara att de kanske inte smakar så mycket!

• Fru F

det är sååå skönt att ha Familjeliv att ta till när man nojjar. Tack för alla svar och en riktigt God Jul till er och ev bebbar!

• sussu56

Om du inte äter havregryn ofta så kan din mage bli "konstig" pga fibrer som finns i det. Jag fick det iaf men det går över när magen har vant sig vid det

Svar på tråden hjälp, gammal havregryn!!