• Majälva

(Häng)Mage efter graviditet?

Nu när magen är stor, skinnet uttänjt och förlossningen nära så börjar funderingarna över livet och kroppen efter graviditeten.

Man har ju sett att en del får en riktig hängbuk efter graviditeten, medan andra ser ut som tonåringar i kroppen redan efter några månader - inte ett spår på magen!

Jag undrar över era erfarenheter av mage efter grav. Är det jättevanligt med löst skinn och kula som inte går att jobba bort? Vissa grav/hängmagar verkar ju vara helt omöjliga att bli av med utan operation. Kan man redan under graviditeten ana hur det kommer att bli för en själv?? Finns det tecken som tyder på annalkande hängbuk, tex övervikt, bristningar eller annat. Har ju sett även smala människor med hängmage...
    Jag är i v. 34 och har gått upp 8 kg sedan inskrivningen, hade kanske 5 kg extrahull innan dess men ingen hängbuk. Nu tycker jag att magen nästan "hänger" över troskanten, men det kanske försvinner ett tag efter förlossningen?

Kan man undvika det genom motion under grav och isf vad? Kan man jobba bort en hängmage efter grav om man nu får en sån? Isf hur fort och bästa knep?

Skulle bli glad att höra vad ni vet, tror och tänker!

• Svar på tråden (Häng)Mage efter graviditet?
  • Jossebell

håll skinnet elastiskt, undvik solande innan den är borta. (om du får bort den) massera mycket efter förlossningen. Börja träna upp dina magmuskler så snabbt du bara kan. Simma och gå mycket. drick lagomt med vatten dvs ca 2 liter per dag och ät nyttig och bra kost.

Allt detta ska vara en bra grogrund. Jag har dock inte lyckats och har ett rejält häng. Alla försöker trösta mig med att det är för att jag redan fött 3 barn men jag vet nog att det finns dem med 5-6 barn som har jättefin mage....

• Majälva

Tack Jossebell för svaret!

Finns det inte några fler som har erfarenheter/tankar om detta ytliga problem?

• annut

hej..
    Jag gick upp 10 kg när jag väntade min dotter, 2 veckor hade dem 10 kg försvunnit, men eftrsom jag är kraftig så syns ju inte det så bra, men magen hänger och jag har bristningar över hela magen, tränade som en besatt under graviditeten och hjälpte mycket i förlossningsarbetet men inte för magen, tänk på att du ska ta det lungt 3 månader efter förlossningen så allt hinner gå till baka till det normala där nere, men sen är det bara att träna som gäller tror jag, ta kontakt med något gym och fråga vad som är bästa träningen, det kan ju var värt ett försök, jag väntar nr två nu så jag har bara tagit hand om mig själv så att jag ska orka, men eftr denna bebbe så är det hårdträning på gymmet och magen ska bort, eftrsom vi inte ska ha några fler barn. Oj vad långt det blev.

Kram Anna

• Emma mamman

Jag gick upp nästan 25kg (!) när jag var med barn, det tog ett år och sen var allt borta, jag är smal men den där "bebismagen" blir man ju inte av med ändå... Skulle också gärna vilja ha tips om hur man blir av med den!

• Majälva

Ja, alltså om man är överviktig ändå, så är det väl naturligt att det finns en liten hängmage också, men om kroppen i övrigt är "smal"? Vad tror ni om det?

Emma mamman, man kan ju också fråga sig om du hade fått den där bebismagen om du bara hade gått upp tex 13 kg? Vad tror du?

• cockey

hej!! Gått upp ca 30 kg med de 2 första och är på god väg nu oxå i v 31. Är liten o smal i vanliga fall ( ca 50 kg) och har fått tillbaka "min" kropp efter drygt ett år utan träning eller bantning bara vanliga promenader o hoppa över fikabröd i större mängd. Men jag har en känsla av att det inte går så lätt efter denna gång. Var bara 19 o 26 vid förra graviditetern o skinnet förlorar ju sin elastitet ju äldre man blir. Sen beror det säkert på vilka anlag man har oxå. Min mamma är precis som jag i kroppen.

• therese

Till viss del kanske det beror på hur ung eller gammal man är. Men sen får man ju vara lite återhållsam med "livets goda" och träna.
    Jag gick långa promenader varje dag tills Märta var ca 8 mån. Dessutom ammade jag väldigt mycket och vi har inte slutat än (hon fyllde 1 år för en vecka sen).
    Allsidig träning typ jympa på friskis o svettis är alltid bra. Magmusklerna blir uttänjda vid grav och dessa slappa muskler kan ju "hänga" lite efteråt.
    Börja träna försiktigt (inga hopp första tiden!!) så att du inte överanstränger dig.

Jag har en liten "putmage" fortfarande men upplever inte något häng. Gick upp ca 20 kg under grav plus att jag hade lite extra redan innan (ung 5 kg). Nu är jag nere på inskrivningsvikten, har legat där sen i höstas (8-9 mån efter förlossning).
    Jag fick inga bristningar och skinnet känns inte slappt nu.
    Däremot kändes magen som en bulldeg i konsistens efter förlossningen och ett tag efteråt. mjuk, hängig och oformlig.

Att vara gravid är en stor påfrestning för kroppen som ni alla mammor vet, och det är nog viktigt att tänka på att det som tagit 9 månader att tänja ut måste få ta tid på sig att gå tillbaka.
    Det värsta man kan göra mot sig själv och bebisen är nog att hårdbanta och hårdträna. Ta det försiktigt, ät rejäl mat och börja med att ex vis ta långa promenader.
    Simning är också skonsam men det bör man vänta med tills man läkt ordentligt. Dessutom kan kalla utomhusbad (och även inomhusbad) orsaka mjölkstockning.

var försiktig o mjuk mot dig själv och handla inte hem en masa godis, är mitt råd. Och promenera!!

Lycka till med graviditeten, förlossningen och föräldraskapet!

• MemmaMu

Det roliga (?) med min kagge va/är att när jag var gravid (även höggravid) så hade jag en påse under magen. Den blev liksom aldrig en del av bebismagen. Hade inte den innan. Den förblev slapp och nu när bebismagen e borta så hänger den än värre.
    Den e hemsk.......
    Kommer inte gå med bikini i år iallafall....

• Majsan70

Bebismage efter graviditet?

Kan bero på att bukmuskulaturen delat på sig och inte går tillbaka på naturlig väg. Alltså kan man träa häcken av sig utan resultat för just det där putet som inte vill gå bort...

• Maggis

Hej!
    Gick, precis som du, Majälva, "bara" upp ca 8 kg under graviditeten men hade en enorm utstående mage. Är ganska liten för övrigt så först kom magen, sedan kom magen och SEDAN kom resten av mig. Eftersom kroppen för övrigt var slank, hade inte lagt på mig något någon annanstans (kraftigt illamående tom 6:e mån), trodde jag det skulle vara hur lätt som helst att bli av med magen. Men icke. Nu sitter jag här 7 månader efter förlossningen och magen hänger... Ytligt kanske, men jag mår jättedåligt av detta. Av olika skäl har inte träning utövats särskilt mycket, men nu har jag tagit mig i kragen. Går nu på aerobics och simmar, förutom alla långa promenader och lite har jag märkt redan. Så jag kämpar på. Trots allt är det ju inte så länge sedan jag födde så jag tänker inte vara för hård mot mig själv... Men jag kan bli riktigt ledsen och deppig när jag ser reportage i tidningar om mammor som står där med en 4-månaders och hur fast och fin i kroppen som helst. Det är väl bara att inse att vi har olika förutsättningar i livet. Så oroa dig inte i överkant nu i förväg utan ta det när det blir. Och var snäll mot din kropp. Kram.

• Emma mamman

Ja, majälva, antagligen hade inte bebismagen varit kvar om jag bara gått upp hälften så mycket.

Synd i efterhand att ingen sa åt mig att ta det lite lugnt, med ätandet under grav. Jag har alltid varit jättesmal o kunnat äta hur mycket gott som helst utan att gå upp ett gram. Trodde det skulle fortsätta så, men ämnesomsättningen minskade tydligen..
    Jag var bara 20 och den första i min omgivning som skaffade barn så ingen kunde dela med sig av egna erfarenheter.

Man varför ångra sig i efterhand! Bebis magen har ju "fraktat" det vackraste som finns och det ska man vara stolt över!
    Så tjejer visa era magar o var stolta över vad ni åstadkommit!!

Svar på tråden (Häng)Mage efter graviditet?