• piffan

Nerv i kläm...vad ska jag ta mig till???

Har i ca 1 vecka haft grymma stickningar i handen,gör riktigt ont.
    Ringde bm igår o frågade om det va vanligt o det va det tydligen,det fanns nått namn för det men minns inte vad det va...
    Det hade med att göra att handen blev svullen o att då kom en nerv i kläm,därav smärtan.....
    Hon rådde mig att kontakta sjukgymnast för en stödskena men fick inte tag i nån....
    Nån som har varit med om detsamma o kan ge mig nått råd om vad jag kan göra fram tills måndag då jag förhoppningsvis får tag i nån....???
    Hjälp!!!

//M

• Svar på tråden Nerv i kläm...vad ska jag ta mig till???
  • pilatespower

be din sambo lägga ett stödförbad på dej, speciellt viktigt på natten då man ej har kontroll över hur man rör handen. du ska undvika att böja handleden i alla riktningar.
    har du fått carpal tunnel syndrom?
    du kan bli hjälpt med akupunktur, om du törs

• piffan

Pilatespower:

Jajustja...så hette det,gör så ruggigt ont..ända in i skelettet*aj*
    Akupunktur är nog inget för mig...attans så nålrädd
    Ska be sambon lägga föband innan vi lägger oss...

Tack så mycket för svaret...

//M

• Baby82

Försök att knåda händerna mot varandra och rör mycket på fingrarna när du är vaken. Innan du lägger dig för att sova kan du göra som pilatespower skrev.

• Bebisens mamma

Har ännu inte fått några stödskenor, men har tid hos en arbetsterapeut nästa vecka...

Stickningar och domningar i mina armar och händer nu under tiden jag skriver... Obehagligt är milt uttryckt! Men jag måste ju få använda mina händer!

• ladyhawk

Något som funkar och är tillfälligt obehagligt: kläm på det onda stället och öka trycket vartefter så mycket du kan. Då kan smärtan försvinna ett tag. Det tipsen fick min sambo (som har nervsmärtor i nacken, ryggen och överallt pga yrkesskada) av sin sjukgymnast. Det är akupressur, så slipper du nålarna från akupunkturen.

• Evve

Jag har också det problemet och jag har i måndags varit till arbetsterapeuten och fått skenor att ha på natten och de hjälper faktiskt. Det kan hjälpa att lägga ett stödbandage eller att hålla handen i högläge för bästa möjliga blodgenomströmning. Håll armen högt och spreta med fingrarna hjälper också. Lycka till

• piffan

Har just kommit på att det lindrar när handen är kall....men jag kan ju inte sitta med handen i vatten hela tiden
    Tänk att allt alltid ska bli värre när det är helg o man inte kan få hjälp..*suck*

Svar på tråden Nerv i kläm...vad ska jag ta mig till???