• lillam75

Välling - bra eller dåligt?

På min BVC så verkar dom väldigt skeptiska till välling - det är bättre att ge gröt. Jag känner väl att det vore rätt så praktiskt att ge välling ex på morgonen och gröt på kvällen - eller tvärt om.

Vad säger ni - bra eller dåligt?

• Svar på tråden Välling - bra eller dåligt?
  • fröken Anna

Det som är bra med att ge barnet gröt i stället för välling är ju att barnet lär sig att äta på riktigt i stället för att suga i sig maten...
    Annars spelar det väl ingen roll, eller? Vad är deras argument?

• alfredaxelelton

BRA BRA BRA för välling tycker jag, hur kan det vara dåligt när barnet älskar det så.
    Min tre årige son dricker välling morgon och kväll har gjort det sen jag slutade amma vid ett års ålder han älskar det och det är vår stillsamma stund tillsammans. När han har varit sjuk och vägrat att äta har vällingen räddat allt jag har kunnat trösta mig med att han i alla fall får i sig välling och med den vätska och allt nyttigt i vällingen. Go for it tycker jag i alla fall.
    kram

• mammatillpojkar

min son äter både välling och gröt, vällingen äter han morgon och kväll (super smidigt) gröten brukar bli till mellanmål eller kvällsmat..
    så jag tycker att välling är BRA!

• danitra

Det är väl för att det kan konkurrera ut amningen som man i första hand kan vara skeptisk mot välling samt att gluten mängden blir väldigt stor i jämförelse med gröt och ökar risken för gluten intolerans.

Rätta mig grammatiskt om du vill - jag vill utvecklas!
  • puffipuff

Välling är bra!
    Vi ger vår kille gröt innan sängen och det står han sig på länge och vaknar sen 5 då han får välling, och välling igen till frukost.
    Sen är det bra med välling när barnen blir sjuka och inte vill äta mat, välling innehåller bra näring så dom ialla fall får i sig nått.

• Lilu

Bra...mina killar är snart 4 och 6 år och äter välling morgon och kväll

Älska mig mest när jag förtjänar det minst.....då behöver jag det mest!
  • Hallonpaj

Om man ammar så skulle jag inte ge välling. Bästa sättet att sabba en fungerande amning.

• Sunshine78

Vet aldrig någon som har konkurrerat ut amningen med välling,min bvc-sköterska tycker gröt är bättre,men det struntar jag i..
    Hon kan väl ändå inte veta vad som är just bäst för ens eget barn..Många bvc-sköterskor har konstiga ideer om allt möjligt.Gör som du vill

• Hallonpaj

jag vet hur många som helst! är det inte mer regel än undantag att barn som får vällingflaska tappar intresset för amningen efter några månader, om inte förr?

Svar på tråden Välling - bra eller dåligt?