• x karin76

När börja med stödstrumpor?

Använde ni stödstrumpor under graviditeten? I så fall när började ni med det?

Vill använda det sen i förebyggande syfte (åderbråck) och för att det sägs vara så nyttigt och bekvämt, men nu känns för tidigt (är bara i v12...).

• Svar på tråden När börja med stödstrumpor?
  • missteddy

varför börja före för? man änvändern dem för att få ner svullnaden och det är inte alla som samlar på sig vatten och blir svullen på fötter och ben och oftas är det på sommaren man får det men det finns undantag

• Maddeliix

jag började i vecka 15 för jag fick så mkt kramp i benen..

• Egensinnig

Började i v 20 eftersom jag fick så ont i fötterna på kvällen. funkar faktiskt

• miababia

maddeliix-funkar det mot kramp oxå? har börjat få sån kramp i benen särskilt, på natten.

• miruska

kan man sova med dom på tror ni? vill helst inte vara utan en minut utan mina kära strumpor.haha. tycker det är jätte skönt och slippa den där tunga känslan.

• Tovil

Jag har haft det hela graviditeten (är i v.32) och kommer fortsätta efteråt med pga mycket åderbråck. Beroende på arbete så kan man behöva det ändå men jag ser ingen anledning att ha dom på nätterna. Då kan man ju lägga upp benen på en kudde eller så för att avlasta.

• elli26

Började med stödstrumpor när benen samlade på sig vatten och svullnade upp efter v. 30 ungefär...

• x karin76

Sitter mycket på jobbet och det kanske inte behövs lika mycket då som när man står mycket.

Visst är det väl logiskt att börja med det när man behöver dom, men då gäller det att veta vilka symptomen är för när de gör någon nytta. När benen börjar kännas "tunga"?

Det kanske inte har någon förebyggande effekt, men då man t ex har mycket åderbråck i släkten vill man ju hellre börja lite tidigt OM det skulle hjälpa det minsta lilla.

Eller det finns kanske inga bevis alls för att man kan ärva den egenskapen t ex från sin mamma att man lättare får åderbråck, utan det är bara hörsägen...?

• Zoe888

Jag har lite blåa strimmor på mina ben sedan länge, pappa ser ut som värsta "konstverket" på sina ben...Typ nästan så fort jag visste att jag var gravid kände jag av att vaderna kändes lite ledsna (fattar INTE varför men). Köpte stödstrumpor och vaderna kändes glada igen. Använt hela grav. inga nya dekorationer på benen! Hoppas det håller i sig sista tio veckorna...

• Mozarts Nachtmusik

började idag v 23+2

men ja hade nog böjat förra veckan om ja kommit till skott o köpt.
    benen är tunga och svullna på eftermiddagen/kvällen

• Maddeliix

miababia - för mig funkade det om jag använde dom hela dagen så fick jag inte lika mkt kramp i benen på natten.. jobbade dock ca 10 timmar stående på dagen så det var ju ändå jobbigt nog för benen

• sandrav

jag har tappat bort min ena stödstrumpa :( så tråkigt

• sandrav

Man ska absolut inte sova med dom :P

Svar på tråden När börja med stödstrumpor?