• Edda

Någon som har haft tandställning som vuxen?

Funderar på att fixa till mina tänder, är 27 år gammal. Undrar om det finns nån som har haft tandställning och kan berätta lite om hur det är. Ska man våga ha metallräls eller välja plastfästen som inte syns lika mycket? Den ska ju sitta ett par år när den väl är på plats... tyck till ni som vet!!!

• Svar på tråden Någon som har haft tandställning som vuxen?
  • SC o EP

När jag var 18 år bestämde jag mig äntligen för att ha tandställning, hade totalvägrat innan

Jag hade den i ett år. Hade jag varit du skulle jag ha valt plasträlsen.

Jag är väldigt nöjd med resultatet.

• Edda

Hade du både uppe och nere då? Det måste jag ha. Funderar på att ta metall eftersom plasten kan se lite gul ut efter ett tag, inte så fräscht. Men det blir mycket skrot i munnen med metallen...

• Rosita

Hade metall i ett och ett halvt år när jag var typ 21. Både uppe och nere. Trivdes faktiskt jättebra med det. Man får ju välja färg på gummibanden som spänner tandställningen oxå. Ett tips är att inte välja ofärgade för de blir missfärgade på nolltid. Jag föredrog de cerisa. De var lite som ett färgglatt smycke.

Och nu har jag värsta filmstjärnegrinet! Jag är helnöjd.

Go for it girl!!!

• Edda

Guuud! Rosita, vad roligt att höra! Då vågar jag mig nog på metallen och hoppas det finns några fräsiga färger på snoddarna! Lika bra att det syns ordentligt!!! Tack! Känner mig lite modigare nu!

• SC o EP

Jaha, blir plasträlsen missfärgade? ja, då hade jag valt metall. Så farligt vad det inte att ha metall.
    Jag hade också både uppe och nere.

• Tintomara

Min syster hade metall både uppe och nere i 1,5 år. Hon var 26 när det sattes in. Hon tyckte att det var lagom roligt att gå omkring med tandställningen men blev väldigt nöjd med resultatet. Idag har hon jättefina tänder.

• musli

men är det inte fasligt dyrt? jag hade tandställning när jag var i tonåren men tänderna vred sig igen efteråt och har funderat på att fixa till dem men det ska ju vara så dyrt.... ?

• Edda

Jo, det blir dyrt! Ca 20000 kr, men det är jag beredd att betala. Jag behöver ju inte betala allt på en gång utan betalar av lite då och då under ca två år som behandlingen tar. Blir till att spara med andra ord!

• Trynträ

Det finns ju såna tandställningar som är som en gom med en skena som man sätter i när man ska sova också. Vet dock inte vad det är som skiljer tandställningarna åt så det kanske inte funkar med sån till alla tandfel.

• Ullebulle

Jag är 37 år, och inne på min sista månad med tandställning! Porslin uppe med ofärgade snoddar (ser fräschast ut, och blir inte alls så mkt missgfärgade tycker jag, dom byts ju ut med jämna mellanrum också. En smaksak).
    Men jag rekommenderar porslin (fast det är lite dyrare), i överkäkensfrämre tänder iallafall.
    Fast jag är så "gammal", och har haft den i 2 år!!! så ångrar jag det absolut inte! Har velat haft det sedan jag var i 20-års åldern. Jag skulle ha ångrat mig ifall jag inte gjort det!

• Ullebulle

Jag är 37 år, och inne på min sista månad med tandställning! Porslin uppe med ofärgade snoddar (ser fräschast ut, och blir inte alls så mkt missgfärgade tycker jag, dom byts ju ut med jämna mellanrum också. En smaksak).
    Men jag rekommenderar porslin (fast det är lite dyrare), i överkäkensfrämre tänder iallafall.
    Fast jag är så "gammal", och har haft den i 2 år!!! så ångrar jag det absolut inte! Har velat haft det sedan jag var i 20-års åldern. Jag skulle ha ångrat mig ifall jag inte gjort det!

• Edda

Aha! Ullebulle, vad roligt att höra att du är nöjd! Tyvärr fanns det inte porslinsfästen hos min tandläkare, hon visade bara metallen och sen små fyrkanter i plast som såg lite gråmatta ut. Är jättevillrådig nu... Tänk om jag sätter in metallen och får en chock när jag ser mig själv.
    Tycker ändå att det faktiskt är snyggt med metall på dom flesta jag sett. Helst om det glänser lite silvrigt. Huga... måste bestämma mig snart...

• 8Glader8

Hej hej...jag hade tanställning ett tag! innan jag fick det så vägrade jag och ha det...men sen när den väl satt på så tyckte jag faktiskt om den...man vänjer sig liksom rätt snabbat.
    Jag skulle rekomendera att du valjer mettalrällsen för plasträlsen sitter inte lika stabilt o kan lätt gå "av"...o jag menar en sådan reperation kostar jur mkt som helt...o plast tandställningen syns även den med så varför då ha något sämre om det ändå syns.
    Så jag rekomenderar mettalställningen...=)
    Ha det bra...kram

• Annki

Jag skaffade tandställning när jag var dryga 30, hade tidigare haft tandställning många år i tidiga tonåren, alla möjliga sorter. Men tandläkarna fixerade ine tänderna efteråt så jag fick tillbaks alla sneda tänder. Så då passade jag på att sätta in en "räls" när jag blev gravid. Hade den i åtta månader, gillade det inte. Men nu efteråt är jag jättenöjd.

• systernegativ

jag fick ta ut det sista av min tandställning när jag var 19. då hade jag haft tandställning i olika former i fem år, varav två-tre år med räls på både över- och nederkäken. jag störde mig inte så mycket på hur det såg ut, utan snarare på att det var så obehagligt när tänderna flyttade på sig. och hur ont det gjorde när den var nyspänd! men, jag såg ut som en krokodil i munnen innan, och nu får jag ofta komplimanger för mina tänder. jag är otroligt nöjd med resultatet trots att tänderna nu har flyttat på sig lite när jag fick mina visdomständer.

fast jag tycker faktiskt att det är snyggt med räls, om man vågar le och vågar visa den. se bara på Darin i idol ;)

• Attol

Hallå Edda,hur har det gått för dej?Jag skulle oxå vilja,men måste dra ut tänder i så fall(usch)

• extremlängtan

vad härligt att höra att ni är så många som tänker i de banorna/har vågat ta steget!!! jag våndas varje dag och skulle gärna vilja våga. snart kommer jag ta tag i saken.

för mig gäller dte att bli av med ett rejält överbett, så ta bort tänder - runt 2 år med tandställning - operation med sövning - tandställning i 1 år. kommer riskera att mista känseln i munnen så tandläkarna jag pratat med skulle inte rekomendera sina barna tt göra det.

har tidigare haft tandställning i ca 2 år men bettet har gått tillbaka, är nästan mkt värre nu än förr

• drakon

Jag hade tandställning när jag var 18-22 år. Besvärades inte alls av den. Det hände dock att något barn tyckte att det var konstigt att en mamma hade tandställning

• jenny73

Jag har oxå haft tandställning i vuxen ålder. Efter alla år med "fula tänder" och överbett bestämde jag med för att göra om både mitt bett och tänderna. Jag minns att jag hade porslin i ök och metall i uk. Ibland hade jag olika färger på snoddarna som omväxling. Det gillade barnen! Det var jobbigt i början, men sen rättade tänderna till sig så snabbt å jag kunde se resultatet tidigt - då älskade jag min tanställning!
    Idag säger folk alltid att "gud vilka perfekta ränder du har!!" då känns det så bra! Tänk att nåt som jag haft komplex för plösligt blivit något som folk tittar lite xtra på!
    Lycka till!

Svar på tråden Någon som har haft tandställning som vuxen?