• Monstret

Klappa magen

Man har ju hört om det där att vissa gravida blir irriterade när folk klappar dem på magen. Jag har väl tyckt tidigare att det kan väl inte vara så farligt. När man ser en sådan där go kanonkula så har man ju sådan stor lust att känna lite. MEN så igår var vi på middag hemma hos svärfar och han skulle direkt fram och klämma. Det var inte ett dugg kul. Har aldrig tänkt på det tidigare, men för mig var det ingen skillnad att bli klappad på magen nu och när jag inte varit gravid. Känslan var precis densamma. Och jag kan inte tänka mig att han skulle fram och klämma på min mage om jag inte var gravid. Ska man behöva stå ut med det här? Skönt att vi inte träffar honom så ofta. Kanske ska klappa honom på magen nästa gång....Känt problem, men jag var tvungen att lufta min frustration lite.

Kanske skulle göra en konkurrent till bebiströjan med ett stort förbudsmärke och DO NOT TOUCH!

• Svar på tråden Klappa magen
  • annica79

Det är väll olika hur folk tycker. Kanske bör jag tänka på det själv. Jag önskar min mage kunde växa lite snabbare.

Jag brukar faktist kladda/känna på min sambos systers mage. Har faktist aldrig tänkt på vad hon tycker om det. Hon säger inget men man vet ju aldrig. Kanske ska jag ta det lugnt. Hon kanske känner som dig.

Det är ju ändå lättas att säga ifrån, men man vill ju inte vara otrevlig. Hoppas det går bättre nästa gång ni träffas.

• Amorina

Håller med!!! Folk man knappt känner ska klappa och dutta med en. Tycker man kan fråga först!!!! Har också funderat på en tröja...se men inte röra....klappa på egen risk...klappa gärna men fråga först....
    Kanske det blir bättre i höst och vinter då man är mer påklädd med bylsiga tröjor och annat...

• Lilly

Tänk vad man är olika ändå! Själv har jag inget alls emot att bli klappad på magen. En del frågar innan om de får och alla är otroligt försiktiga. Jag tror att för vissa är det nästan som en reflex, man bara MÅSTE få känna lite. Fast jag håller med om att folk kan fråga innan.

• Monstret

Ja jag har inte heller tyckt att det skulle kunna var jobbigt innan, klart man vill känna har jag tänkt. Men tydligen inte. Fast...det kan ju bero på vem som klappar också....

• Baronessan

Jag vet inte alls hur jag kommer känna, men just nu när magen mest bara känns fläskig är det INTE roligt att bli klappad på! *morra*

Rör inte mitt fläsk!!!

Sen när det börjar bli lite mer bebis-mage så kanske jag ändrar åsikt, men just nu lockar det väldigt med en "RÖR EJ!"-tröja! *s*

• uguntina

Jag vet inte om jag ser så farlig ut, men inte en enda främmande människa har rört min mage, några kompisar frågar om de får känna, andra kanske är rädda att klappa mig på magen och har inte gjort det, svärföräldrar också har kännt kanske bara ett par gånger och också bara efter vi har frågat om de vill, JAG BÖRJAR TÄNKA VAD ÄR DET FÖR FEL PÅ MIN MAGE ATT INGEN VILL KLAPPA DEN???Fast vem vet hur jag skulle reagera om någon skulle klappa mig på magen utan att fråga...

• Baronessan

Ska kanske lägga till att det inte är några "främmande" som klappat på min mage hittills utan vänner och bekanta, men vill ändå inte ha dem där klämmande på mitt hull!

• Themis

Jag är kanske konstig då men jag har aldrig känt för att känna på en gravid mage, varken främmande eller nån jag känner, respekten för den privata zonen är nog för stor.

Har jag inte i den regionen att göra i normala fall (=sambo eller motsvarande) så har jag väl inget där att göra för att hon är gravid heller?!

Men det är ju som sagt jag då..

• Baronessan

Bimsan - inte jag heller! Dock har jag känt på en, kanske två, gravidmagar, men det är för att "ägaren" till magen hojtat "Kom och känn!!" när bebben sparkat... Då har jag givetvis ställt upp med en hand på maggen, men det har ju varit DERAS val.

• Millimu

Åh, jag har alltid fascinerats av gravida magar och alltid velat känna på dem (men har aldrig gjort det), de ser så härliga ut och så har jag alltid undrat hur det känns... Nu är jag mer förvånad att så få verkar ha samma längtan som jag, eller så vågar de inte heller fråga om de får? Har knappt råkat ut för något klämmande, än i varje fall.

Jag blev lika förvånad när några väninnor förklarade att de inte är ett dugg intresserad av andras bebisar. Jag skulle gärna hålla i och gosa med alla små spädbarn jag träffar... det är ju så mysigt!

• klimpen

Jag har mest bra erfarenheter från att folk ska ta på min mage, de flesta frågar om det är okej. Men konstigt nog tycker jag inte alls om när min mamma och min svärmor ska ta på min mage !!?? Blir svart i ögonen och känner att är ni inte klara snart. !! Konstigt.

• PrincessOfIce

Jag hatade när folk tog mig på magen.. Jag ville bara springa så långt jag orkade..
    Men när man är höggravid så orkar man typ bara springa några meter.. Speciellt om man har massor av vatten i hela kroppen som gör den om möjligt ännu tyngre.. :(
    Jag vet inte ännu hur jag kommer att reagera under denna graviditet men jag antar att det kommer att bli ungefär likadan..
    Men det jag hatar mest är allas blickar!!!
    Jag som är ung mamma (22 år var 20 när jag väntade sonen och 21 när han föddes) fick så otroligt mycket blickar som sa ungefär "Är inte du på tok för ung för att skaffa barn??"
    Fick också några kommentarer om ifall barnet var planerat vilket han var in i minsta detalj...
    Jag tycker att ni ska säga ifrån på skarpen om folk vill komma och kladda på era magar..
    Man kan ju göra egna tryck på tröjor så det går ju att fixas med "se men inte röra" och "Rör ej" tröjor.. :D

• bozzini

Jag blev lite irriterad på en klasskompis (som jag inte kände alls) som hela tiden vill känna på min mage. "-Åh, du måste säga till när han sparkar!" Usch, vad det störde mig. En dag när hon för en gång skull frågade om hon fick känna på magen kunde jag inte hålla mig utan svarade: "Ja, om jag får klämma på dina bröst!" Vet inte riktigt vad som flög i mig men hon kladdade inte så mycket på min mage efter det

• Teskedsmamman

Börjar folk med "klappandet" så kommer jag antingen GÖRA en tröja eller TRYCKA upp en "RÖR INTE MIN MAGE"-tröja... ungefär som jag har en tröja som det står bebis på nu

Vill du ha en Baronessan?? *flinar*

• Monstret

Bra sagt Bozzini! Vad ska man säga till svärfar då? Kanske fråga om man får klappa honom på flinten "den ser ju så mysig ut"...

• bozzini

Monstret: Klappa svärfar på flinten du! Det är inte mer än rätt...

• Ettans Mamma

jag har inte ont av att folk klappar mig på magen. tycker det känns skönt, faktiskt, det är deras sätt att komma i kontakt med den som är på insidan. jag har inte ont av det för fem öre. tycker det är kul att dom bryr sig o är måna om. Min svärfar har klappat mig på magen flera gånger o jag tycker bara det är gullit, han pratar även med magen när vi är där. men alla är vi olika.

Lycka till med era magar
    kram

Svar på tråden Klappa magen