• MsBabyLove

Hjälp mig ang pensionssparande...

Jag pensionssparar inte, har aldrig gjort och är idag 25 år. Detta främst pga att jag pluggat och då hade man ju inte pengar att lägga undan, så jag har noll koll på detta.

Jag undrar hur ni pensionssparar, dvs hur gör ni rent praktiskt i fonder eller hur? Och hur mkt är normalt att lägga undan varje månad, eller att det dras varje månad per autogiro till pensionssparandet?

En till fråga, tror ni man får göra så att man sätter in en klumpsumma på sitt pensionskonto, jag vill nämligen räkna med att jag började pensionspara när jag var 18 år, dvs jag vill komma ikapp så att säga och lägga de pengarna som en klumpsumma så jag är ikapp.

Vore schysst med era erfarenheter till en rookie som jag

Kram och trevlig helg

• Svar på tråden Hjälp mig ang pensionssparande...
  • Bispan

Tja, jag fick ett riktigt flott erbjudande från SEB. Har fått det flera gånger förresten. De GARANTERAR att jag får tillbaka minst 90% av mina insatta pengar minus avgifter när jag ska ta ut dem.

90% alltså. Det är 10% mindre än jag sparat under hela den tiden. De törs alltså inte garantera 1 procents avkastning... inte ens 0,5 % avkastning på sina fonder.

Gissa om jag tror jag har bättre kapacitet än dem att förvalta mina pengar.

Jag sparar i fonder jag väljer själv. I och för sig ingen avdragsgill skatt. Men den är ändå snart borttagen.

• T0morrow

Pensionsparande är en klurig het potatis, att garantera 90% är en ganska bra deal med tanke på hur det bara i maj gick för fonder öht då hade nog folk varit lyckliga om dom fått en 90 % avkastning av sina sparade pengar dessutom så är det MINIMUM vad dom garanterar, kan lika bra bli 120%, 130% - vem vet..... men som sagt det är upp till var och en men OM man ska fondspara så bör man vara intresserad och följa börsen med väldigt jämna mellanrum och sen avgöra hur stor risk man är villig att ta, ju större risk kan dock också bli större vinst, mindre risk mindre vinst...

men det är bra att man själv tycker att man har bättre kapacitet, men jag TROR att SEB med sitt erbjudande är för dom dom är NOLL intresserade,dom som bara vill spara utan att behöva tänka på att byta fonder om börsen går ner etc.  det finns massor som inte är intresserade som tycker att 90 % är bättre än 50% eller 60% som ett eget fondsparande kan resultera i. - Säger INTE att så är fallet men det finns faktiskt dom som inte alls är intresserade, samt det finns MASSOR som inte sparar alls vare sig en buffert eller ett pensions sparande....

Att pensionspara vare sig det är i en IPS (du har fonder som du byter själv etc) eller ett pensionssparande som "garanterar" 90% så är det idag avdragsgillt i deklarationen.

Vilken bank du än väljer så finns det alltid olika val, det du måste fråga dig själv är HUR intresserad du är, kommer du låta saker och ting bara stå på ett och samma ställe eller tänker du involvera dig själv i det? Hur stor risk är du villig att ta? hur "roligt" vill du ha det när du blir pensionär?? ja det finns mycket frågor.... och dom flesta svaren har bara du!

• menu

Vi har valt att spara själva för pensionen, tex i fonder. Vi tror det är det bästa dessutom är pengarna inte låsta. Om man inte tjänar väldigt mycket (utan har normal inkomst eller låg inkomst) så finns det ingen andledning till att ha pansionsparande i någon annan form, då har du ändå inte sådan nytta av skatteefekten.

• Twinkle Little Star

Jag pensionssparar i AMF pension, tror de har bland de bästa avkastningarna bland sådana bolag. Har sparat i 5 år - inga stora summor men ändå. Sedan tänker jag ha en rejäl summa på banken när jag blir pensionär..!

• MsBabyLove

Tack för alla svar!!

En dum fråga, men alltså vad är en fond? *skäms* Jag trodde man bara kunde spara via ett vanligt konto fast man låser detta och man då får tillbaka 100 % av vad man satt in? Dvs jag t ex fixar autogiro via mitt lönekonto på t ex 300 kr/månad som dras dit?

Suck att man ska vara så trögfattad vad gäller sånt här.

• menu

jag tycker du skall boka tid på en bank å be dem berätta om olika alternativ som finns, gå sedan hem å fundera ordentligt å fråga fast här om saker när du vet lite mer specifikt vad du funderar på. För man måste komma i håg att bankerna tjänar pengar på att sälja fonder å pansinsförsäkringar/spoarande, så man skall vara kritisk å välja det man själv tycker låter bäst för en själva.
    Däremot skall man absolut be banken förklara de olika alternativen, tex fonder - låg å högrisk, ränte å aktiefonder osv. Det är inte alls invecklat

• nabs

alltså... en fond placerar i värdepapper och sprider då andelarna på ett antal bolag... antalen bolagen i fonden varierar på alla olika fonder och fondes värde styrs i princip av hur bolagen "mår" på aktiemarknaden men i stort styrs allt fondsparande av hur börsen går...

om du allvarligt överväger ett sparande i fonder så är nyckeln till framgång kunskap... det är nästan ett måste om du vill lyckas i långa loppet samt att hela tiden vara aktiv... när man ser att en av sin fonder börjar sjunka måste man snabbt vara framme och byta till en fond som går bättre

en bra tips är att satsa österut och på inhemska och europeiska småbolagsfonder... mitt innehav har ökat med 317% på 5 år och det vill jag nog påstå att det beror på att jag hela tiden varit aktiv och följt med i hur marknaden mår och sålt och köpt vid rätt tillfällen

• menu

nabs, å andra sidan de männsikor som har pengar är inte så aktiva förvaltare av sina fonder (en fond har ju redan spridit riskerna jämfört med aktier), å därmed gör oxå större vinster på sikt, finns undersökningar på sånt!

men huvudsaken för en nybliven fonsparare är enl mig att veta riskerna å kunna välja en fond efter vilka risker/chanser denne är beredd på att ta. en nybörjare kanske inte bör satts på högriskfonder allt, å inte förvänta sig maximalavkastning (då behövs kunskap - håller med där) utan nöja sig med väldigtgod avkastning å ta det som bonus om det går riktigt bra.
    ang pensionsparande så finns det ju olika bolag osv, men skall man välja fonderna dit själv så är det ju ändå ingen skillnad mot att välja likadant utan att just låsa pengarna för pansionsparande...

Sen verkar det att väldigt många sparar typ 200-400,- mån för pensionen, å jag undrar vad de egentligen förväntar sig få för de pengar? bara att räkna på hur mycket det kan förväntas ge ut i slutändan

• nabs

menu: håller med, lite svårt att hålla en 100% fondskola men du och jag ser i alla fall ut att vara rörande eniga om den eviga nyckeln: K-U-N-S-K-A-P

Vid fondsparande så måste man alltid vara beredd på att ta en risk för att lyckas... högriskfonder är ofta lika med hög avkastning men kan lika gärna dyka lodrätt i värde... låg risk är en fördel vid långsikigt sparande men problematiken inebär en ganska låg avkastning och det händer i princip ingenting på kontot... bara om man tittar på perioder om fem år...

Aktiehandel och fondhandel är ett spel där kunskapen är nyckeln och de pengar man satsar ska man ha klart för sig att man avsätter för fondhandel... ha alltid klart för er att pengarna kan minska i värde, än så länge är det en gynnsam marknad men följ med!!! ägna fem till tio minuter om dan åt att läsa om fonderna så vet man alltid åt vilket håll marknaden är på väg!!!

• menu

många tror tyvärr att pansionsparande är ett säkert sparande, vilket jag bara vill lyfta fram att det inte är mer säkert än vanligt fondsparande.

• nina80

För det första bör du tänka över hur din ekonomi ser ut just nu. Har du ett ordentligt sparkapital som du kan ta av om du skulle behöva om några år? Några hundra tusen tycker jag är rimligt.

Har du redan det så tycker jag att du kan pensionsspara en liten del av din lön, t ex 300 kr. Du är så pass ung att du behöver inte räkna ihop vad du skulle ha haft om du börjat vid 18 år och sätta in hela det beloppet utan börja här och nu och se framåt istället.

Jag skulle välja en privat pensionsförsäkring i kanske någon av generationsfonderna med tanke på att du inte har så stor kunskap om fonder och sådant. En generationsfond väljer utifrån din ålder hur stor risk de tar med dina pengar. Ju högre risk desto högre chans att pengarna ökar men också högre risk att de minskar. En aktiefond investerar i aktier och en räntefond i räntepapper och en blandfond i både och.

Tjänar du inte över 26000 kr i månaden eller inte har en del pengar sparade redan så skulle inte jag pensionsspara ännu.

En pensionsfond låser dina sparpengar tills du är 55 år + att den skjuter upp beskattningen tills du börjar ta ut av pengarna. Tjänar du bra och betalar statlig skatt idag så kan det löna sig att skjuta upp skatten annars inte.

Bokar du tid med banken så kan du dock räkna med att de försöker sälja på dig ett pensionssparande. Självklart för de tjänar på det. En bankman är en försäljare - glöm inte det även om de kan ge vissa bra råd.

• MsBabyLove

nina80: tack för superbra info, har bestämt mig för att börja pensionsspara en rejäl slant när jag fyller 30. Och istället satsa på att bli av med topplånet nu inom de närmsta två åren, har 62 000 topplån kvar så det borde gå. Sen när det är gjort ska jag spara pengar eller vi varje månad så vi har en rejäl slant när vi fyller trettio och då börjar vi spara till pensionen.

Hur låter det?

• menu

Ts: låter bra i mina öron , lycka till!

• la dolce vita

Om man funderar över att spara i en pensionsförsäkring tycker jag att det är viktigast att man tänker på skatteeffekten. Tjänar man under 26400 i månaden får man tillbaka kommunalskatten i nästa års deklaration (runt 30%), tjänar man över denna summa får man tillbaka den skatt man är belastad med. Det som är viktigt att veta är att pengarna skall beskattas när man tar ut dem, och vem vet var skatten ligger 20-30 år framåt? Detta gör att MÅNGA kommer att få en negativ skatteeffekt; får tillbaka 30% men kommer att beskattas med en högre summa. Om man misstänker att man aldrig kommer över gränsen till statlig skatt och man vill ha ett öronmärkt sparande rekommenderar jag istället en sk kapitalpensionsförsäkring; i denna får man ingen skattereduktion vid sparande men man betalar heller ingen skatt på pengarna vid utbetalning.
    I övrigt bör man se över helheten i sin ekonomi och inte låsa in pengar i en pensionsförsäkring förrän man säkrat sparande som inte är låst.
    En annan sak att tänka på är att se över sin PPM då denna del kommer att ha stor betydelse för pensionen, speciellt för oss som är unga. Det är lätt att följa dessa pengar via ppm.nu.
    Lycka till!

• Vildblomman

så jag som är 23 nu inte har något vidare jobb..har jobbat 30% och sennare 60% innan min föräldraledighet... ska inte spara i en privat pension`? hade tänkte att börja med 100 kr till att börja med, innan jag får ett bätre jobb.

Har inte en så stor summa sparad har bara runt 10.000

• menu

wilda nej jag ser ingen andledning för dig att pansionspara i dagsläget, vad tror du dessutom de 100,- i månaden räcker inte i allafall tioll stora guldkort på äldre dar fast många tror det!
    du har större nytta av pengarna i dag och i sparande.
    du kan hellre lägga undan 1000,- i månaden den dagen du har råd (alt att du har de i vanligt sparande ändå)

• nina80

wilda04, vore jag dig skulle jag också avvakta med pensionssparandet och spara de 100 kr på ett sätt där du inte låser dem så att du kan använda dem om du skulle behöva. Kanske ska du köpa bostad om några år och behöver en kontantinsats? Kanske går bilen sönder och behöver lagas eller att det oväntat kommer ett tandläkarbesök som kostar skjortan.
    Spara pengar är alltid bra men det är inte alltid smart att låsa de pengarna. Om 8 år kanske du jobbar 100% + att du tjänar kanske betydligt mer än vad du gör idag, ja, då kan det vara en ide att fundera på pensionssparande men det är ändå inte helt självklart tycker jag.

• malin ulrika

Ska man spara LÄNGE (vilket du ju ska, du ska inte pensionera dej inom snar framtid) så är aktiefonder bäst. Visst går de upp och ner men på det stora hela (25 år eller så) så går de ALLTID upp. När man närmar sej pensionen är det smart att placera om i mera "konservativa" former, som är mer riskfria, eftersom man ska ha ut pengarna snart. Gå till en bank, de kan hjälpa dej.

Svar på tråden Hjälp mig ang pensionssparande...