TS, svartsjuka är oerhört jobbigt att genomlida, men det är precis lika jobbigt för din partner. Du skriver att "han ser hans utgång som någon slags medicin mot min oro och svartsjuka". Det är antagligen mitt i prick! Jag kan egentligen bara tala för mig själv, men jag tror det stämmer in på fler. Om man lever i ett förhållande där ens partner är svartsjuk trots att man inte gjort något (han har ju inte varit otrogen mot dig), så blir man till slut så arg, frusterad och sårad (svartsjuka = misstro) att man bara vill komma iväg och det leder i sin tur till mer svartsjuka. Det blir en ond cirkel.
Om du ofta är svartsjuk skulle jag vilja råda dig att få hjälp att hantera svartsjukan. Du mår just nu riktigt dåligt, din partner verkar oxå må dåligt och bilden av hans tidigare otrogenhet kommer att följa dig tills den blir bearbetad. Jag tror inte din sambo hittar på något dumt alls, han vill antagligen bara komma bort några timmar, men jag tror uppriktigt att ni måste göra något åt det du känner. Svartsjukan är inte inom rimliga gränser om du spyr när han går ut. Då är något fel.
Hoppas du snart mår bättre! *kram*