• Vallivetu

bonusdotter med mor ensamma julafton...

Fick nyss veta att min bonusdotter och hennes mamma ska vara helt ensamma i deras lägenhet på julafton... Flickan är bara 5 år. Jag blev nästan lite ledsen för deras skull nu! Fastän mamman aldrig gillat mig.

Jag och min man pratar därför om att bjuda hit dem på julafton, och det hade nog kännts ok, för bonus och vår gemensamma dotter är "bästisar" (4 år emellan dem), men mamman.... hmmmm.... Hade känts lite knepigt att ha henne här med min pappa och lillebror och farfar...

Hur hade ni reagerat i samma situation, bjudit hem dem eller inte? Är ju inte säkert att hon VILL komma heller ju. Det är ju inte vårt problem att mamman är ensam, men för bonusens skull kanske?

• Svar på tråden bonusdotter med mor ensamma julafton...
  • Tös

Jag skulle bjuda hem. Vill hon inte komma så vill hon inte. Kanske kan det bli så att hon dupar barnet där o är själv hemma. Vem vet? Hon kanske helst av allt vill vara själv?

• Jennie Brunflo

Jag hade tveklöst bjudit in dom, om de sedan tackar ja eller nej kan inte du ansvara för.

Tycker det känns jättebra att du ens funderat på att bjuda dom.

Mina föräldrar kommer i år bjuda in en tant som inte alls är släkt med oss. De kommer fira jul hos min systers svärföräldrar och denna tant är en kompis till mamma och pappa som blivit förskjuten av sina egna barn.
    Mamma tänker bjuda tanten - om hon sedan tackar ja...är ju en senare fråga.

• lillefoot

Bjud dom. Kan inte vara roligt för barnet att vara själv med sin mamma på julafton. Vill hon inte så säger hon ju nej och det skadar ju inte att fråga. Hon kansek blir jätteglad!

• Vallivetu

Mmmm... Fråga kan man ju göra, för det känns så ledsamnt att sitta här lyckliga och i gemenskap, och veta att storasyrran är ensam med mamma och utan tomte på julafton. De ska fira med sin släkt, en massa kusiner och sådär på lilljulafton, men julafton blir de själva.

Kan ju inte vara så kul för mamman att komma till oss förvisso, och se vår lycka som i hennes ögon skulle vara hennes lycka. (Hon anser att JAG ensam förstörde deras familj osv) Men som sagt om hon inte vill säger hon ju nej, och då har vi frågat ju.

• 1malle

Beror lite på hur medveten barnet i fråga är över er vuxenrelation.
    Bjuder ni in dom o de kommer o det sedan blir krystat så kan det ju bli så fel att barnet tar på sig skulden över det.
    Svår sits....
    Jag har 2 bonusbarn o de har inte samma mamma.
    Den ena skulle vi tveklöst kunnat bjuda in men knappast den andra, hon skulle garanterat förstöra hela julen för alla i så fall.

• Vallivetu

Ja jag är osäker på om det hade blivit en mysig julafton full med kärlek. Förmodligen hade vi knappt pratat med varandra utan mer genom barnen. Men jag kan garanterat hålla masken och inte visa mig osäker eller så.

Kanske man kan bjuda in dem på em fika och kalle anka, och sen känna av om de vill stanna eller om de hellre vill åka hem sen.

Ärligt kan jag ju säga att det hade kännts skumt att pussa och krama min man inför henne.

• Busfröet

Jag skulle inte gjort det men det har en hel del med relationen mellan oss vuxna att göra. Tror snarare att det skulle bli sämre för barnen. Dålig och stel stämning som orsakt till det.

Det är en fin tanke du har. Men gör det bara om du själv känner att du skulle känna dig riktigt bekväm med det. Tycker det finns gränser för hur långt man kan gå...man trycker ofta bort sig själv o sina egna känslor för barnen och bonusbarnen. Barnet har ju som sagt sin mamma. Att inte hon har hittat nån ny eller firar med sin släkt eller några kompisar ska ju inte du behöva ta på ditt ansvar. Som sagt, bjud in dem om det är det som känns helt rätt och inte för nånannas skull fast du själv inte riktigt vill.

God jul!

• Ylwa

Jag har ingen direkt åsikt i det hela, beror ju helt på er relation till bonusens mamma, som du ju skrev om, och hur bonusmammans liv i övrigt ser ut.

Är själv skilsmässobarn och julafton var verkligen årets höjdpunkt, fastän jag oftast firade den helt ensam med min pappa, som jag växt upp hos. Gjorde varken mig eller honom något att det bara var vi där, vi hade det hur bra som helst.

/Ylva

• salvavinnie

Åh jag tycker du ska göra det, det visar på ett gott hjärta! Kanske vill hon inte alls men då har du iallafall frågat...

Tror du inte att det kanske skulle vara bra för er relation också, dvs att du bjuder till lite kanske gör så att hon begraver stridsyxan och ni kan kommunicera bättre i framtiden? Inte för att ni ska bli bästa kompisar eller så men det kanske lönar sig, inte minst för barnens skull...?

Hoppas det går bra, tycker det är väldigt storsint av dig faktiskt !

Svar på tråden bonusdotter med mor ensamma julafton...