• linniewer

superrecept på janssons frestelse???

har du receptet på världens godaste jansson?
    åååh! då är det efterlängtat!
    har fått uppgiften att göra årets jansson, och har aldrig gjort det förut
    finns ju recept på nätet, men då har man ju ingen aning om det är gott eller inte.. här kan jag ju fråga er som faktiskt vet
    stort tack!

• Svar på tråden superrecept på janssons frestelse???
  • lillaEgo

Det viktiga är ansjovisen. Köp helst av märket "Ikri". Hittar Du inte det så ta någon annan bra ansjovis....alltså använd inte Coops eller Willys lågprismärke. Sedan kan Du följa nästan vilket recept som helst. Potatis, lök, ansjovis och vispgrädde. OBS!
    Slå inte bort spadet för det ska Du använda i Janssonen.

• smalin

Vill du ha en mild och jättegod jansson,så prova att göra en med matjesill.Gjorde det en gång på ett julbord där det var 1kock och en köksa med och de trodde inte att det var sant att det var matjesill istället för ansjovis.Jag älskar ansjovis själv men hade läst detta i en tidning och var nyfiken att prova.Det var supergott.Själv så köper jag matjesill och spar något år,då blir det ännu godare.Glöm inte att steka mycket lök i riktigt smör och sockra lite på löken.Var inte rädd för att ta mer av lök,sill och grädde än vad det står i recepten.Det blir bara godare tycker jag i alla fall.Lycka till och god jul på dig.

• sveamoder

Grebbestads ansjovis i den rosa burken!!  den blir allra godast och rikligt med grädde!!

• bustösen

min pappa brukade blanda lite kalles kaviar i grädden, då blir det extra gott tycker jag

• sveamoder

Ja jag hörde häromdan att nån använde kaviar istället för ansjovis åxå!!

• Edisa

Det viktigaste tycker jag är att använda mjöliga potatisar. Ha ordentligt med grädde i och minst en timma i ugnen. Helst mer! Lägg på aluminiumfolie om den blir för mörk och slå på mer grädde om den verkar torr. Då blir den krämig och inte så där så den delar sig...

Lycka till! Glad

• Juniphé

Ansjovisen ska vara de där rosa små plåtburkarna. Grebbestads?

Potatisen skär man i tunna stavar, varva med ansjovis (minst 2-3 burkar ansjovis ska det vara till en 30x20x5 form). Blanda ansjovisspadet från burkarna med vispgrädde och häll i formen. Strö över ströbröd så det täcker någorlunda, lägg på några klickar smör (äkta smör inte bregott!) och in med formen i ugnen
    MUMS!

• abnocto

Och snåla inte med grädden, ta lite extra.
    Vi har även i lite riven morot så det blir lite nyttigare

Svar på tråden superrecept på janssons frestelse???