• BubbleOfBlue

ost bekymmer

Jag kan inte ostar, än mindre pastöriserad eller inte.
    I alla fall, var hör fetaost hemma? Jag åt den av misstag utan att veta så nu är jag lite nojjig här..

Sedan läste jag att riktigt upphettade ostar, eller bubblande varm..så var de inte farliga men är ex pizza bubblande varm? Hmm

• Svar på tråden ost bekymmer
  • Drakugglan

Du kan äte alla ostar som är pastöriserade. Även camembert och sådana där grönmögelostar.
    Står det att de är pastöriserade är det lugnt. Men tyvärr så skriver inte alla tillverkare det trots att dem är det. Jag älskar Höng camembert och den är pastöriserad trots att de inte skriver varken eller.

• Annis76

Det är lite olika med fetaostar. En del är pastöriserade och andra inte. Man får läsa på förpackningen. Pizzaost är absolut bubblande varm.

• skrosa

kolla slv.se Men jag har ätit feta ost och tänker fortsätta med det, den jag äter står det på att den är pastoriserad.
    Tror att de flesta ostar i sverige är det.
    lycka till

• Drakugglan

Åt du det på pìzza? Jo, men då har den ju smält och då borde den ju ha upphettats tillträckligt.

• marlene23

Drakugglan: fast jag har hört att det inte alls är lugnt med mögelostar och brie trots att de är pastoriserade.. det är en tjej här inne på FL som är expert på just detta "kocken" någonting kalas hon!

• Lola Jämtland
    Drakugglan skrev 2006-12-16 19:30:08 följande:
    Du kan äte alla ostar som är pastöriserade. Även camembert och sådana där grönmögelostar. Står det att de är pastöriserade är det lugnt. Men tyvärr så skriver inte alla tillverkare det trots att dem är det. Jag älskar Höng camembert och den är pastöriserad trots att de inte skriver varken eller.
    Stämmer inte. Lägg märke till meningen med fetstil.

"Ost
    Ät gärna ost under graviditeten men välj helst vanlig hårdost och smältost. För att minska risken för skadliga bakterier rekommenderar vi att undvika mjuka och halvmjuka lagrade dessertostar såsom mögelostar och kittostar. Exempel på sådana ostar är Brie, Camembert och Gorgonzola respektive Vacherol och Livarot. Rekommendationen gäller även om osten är tillverkad av pastöriserad mjölk. Risken för höga halter av skadliga bakterier är störst på kanterna av osten. All ost är säker ur bakteriesynpunkt om den upphettas till bubblande het."

Läs mer om ost här (scrolla neråt).
    www.slv.se/templates/SLV_Page.aspx
    //Snart är det jul...sägs det.....
  • BubbleOfBlue

Nee feta osten var i en falafel så dte var inte så varmt.

Pizza är väl ofta mozzarella...hmm..

åh det här är krångligt, nästan så det blir enklare utan ost

• Lola Jämtland
    BubbleOfBlue skrev 2006-12-16 19:28:27 följande:
    Jag kan inte ostar, än mindre pastöriserad eller inte.I alla fall, var hör fetaost hemma? Jag åt den av misstag utan att veta så nu är jag lite nojjig här..Sedan läste jag att riktigt upphettade ostar, eller bubblande varm..så var de inte farliga men är ex pizza bubblande varm? Hmm
    Hämtat från slv.se

"När det gäller fetaost kan den som är gjord på pastöriserad mjölk (läs på förpackningen) betraktas som ofarlig. Fetaost har så lågt pH att listeria inte förökar sig i den. Däremot överlever listeriabakterien i fetaost. Det innebär att om osten är tillverkad av opastöriserad mjölk som från början innehöll listeria är risken stor att också osten innehåller listeria. Viss försiktighet med fetaostar av okänt ursprung rekommenderas därför för säkerhets skull."

O all ost är godkänd om den upphettats till bubblande het. Dvs på en pizza är det perfekt.
    //Snart är det jul...sägs det.....
  • Mizzz

detta säger slv om ost:
    Ost
    Ät gärna ost under graviditeten men välj helst vanlig hårdost och smältost. För att minska risken för skadliga bakterier rekommenderar vi att undvika mjuka och halvmjuka lagrade dessertostar såsom mögelostar och kittostar. Exempel på sådana ostar är Brie, Camembert och Gorgonzola respektive Vacherol och Livarot. Rekommendationen gäller även om osten är tillverkad av pastöriserad mjölk. Risken för höga halter av skadliga bakterier är störst på kanterna av osten. All ost är säker ur bakteriesynpunkt om den upphettas till bubblande het.

Jag har en liten pojke i magen :D
Svar på tråden ost bekymmer