Prova prova prova prova... Det är det som gäller! Att hitta just den modellen som funkar för dig. Jag gick, för ett par år sedan, igenom i princip alla jeans jag kunde hitta. Både billiga på kedjor och dyra märkesjeans. Tog hjälp i bra affärer (där personalen är kunnig och hjälpsam) och provade allt, även sånt jag egentligen inte trodde skulle passa. Hittade till slut en modell som passade perfekt, köpte tre par i olika tvättar (Levi´s 529). Nu görs inte just den modellen längre så när de jeansen är utslitna får jag börja om från början igen.
Jag har breda höfter och lite mage och rejäla lovehandles (är, i matchvikt, också ca 42:a, men nu har jag nyligen fått barn). Jag tycker ett par jeans som inte är för låga men absolut inte med hög midja passar bäst. Linningen ska sluta strax över det bredaste på höften, om du fattar vad jag menar. Glipar det bak i svanken har du för stor storlek. Välj aningen tajta jeans, de formar sig efter dig och ger med sig lite. Välj bra fickor, de får inte sitta för långt ifrån varandra för då blir effekten att du ser bredare ut. Välj gärna ett par med lite bootcut, för om du har breda höfter är det snyggast att kompensera det med lite vidd där nere, annars hamnar fokus just på höfterna (morot-effekten). Om du liksom jag har lite rejälare lår också, så tänk på att de inte ska vara för tajta över knät utan börja "rakna" strax ovanför knät.
Min egen erfarenhet är att det är bättre att satsa på kvalitet och betala lite mer. Vissa människor kan ju dra på sig vad som helst och det passar perfekt, jag förstår att de köper många jeans, och billigare. Men när man måste leta ihjäl sig efter det perfekta paret är det bättre att ha få och välsittande. Så när du hittar de perfekta jeansen, köp flera par på en gång!!
Långt blev det, utan att ens egentligen svara på frågan