• Maijlo

Vår hund har blåsljud på hjärtat

Jag är så orolig för vår hund. För två veckor sedan konstaterade en veterinär att han har ett kraftigt blåsljud på vänstersidan av hjärtat. Vi kommer att åka till Strömsholms djursjukhus för specialundersökning i mellandagarna. Finns det någon som har erfarenhet kring vad ett blåsljud på hjärtat kan innebära? Operationer? Mediciner? Vi har redan tagit bort en hund i förtid och jag vill inte uppleva den sorgen en gång till. Han är åtta år, en ganska ung tax med andra ord.

• Svar på tråden Vår hund har blåsljud på hjärtat
  • Aquariana

Bläsljud kan ha flera orsaker, och vad man gör beror på hur hunden mär i övrigt. Håller tummarna och hoppas det är något lindrigt. Förstår din oro...

• sanna77

Vår hund har också ett blåsljud, och vi fick en remiss för ultraljudsundersökning (har jag för mig att det var) på en annan klinik. Tack och lov var det inte så allvarligt, blåsljudet räknades som mindre och behövde inte behandlas alls. Ett av hundens helsyskon har också blåsljud, och hon får ta tabletter för det.

Förstår att du är jätteorolig. Hoppas det ordnar sig för er.

• Maijlo

Tack för era svar! Jag hoppas också att det inte är så allvarligt, (förstås). Jag vet att Strömsholm har väldigt bra veterinärer så jag känner förtroende för dem inför besöket i alla fall.

• Uncia

hoppas det inte är för allvarligt, man blir ju så orolig!

• Maijlo

Han kommer kunna leva med det. Det var inget alarmerande, men veterinären tyckte att vi ska göra ett ultraljud varje år för att verkligen kunna förebygga problem i framtiden. Det var en STOR lättnad!

• frulan

Vilken tur!
    Som sagt, 8 är ingen ålder för en tax

Är det något man ska undvika att göra när hunden har blåsljud eller kan de leva i stort sett som vanligt?

• Maijlo

Det är individuellt för olika hundar. Det beror på vilka värden hunden får i olika tester. Vi fick rådet att hålla koll på om han hostade på natten, blev tröttare och ifall att han verkade hängigare än vanligt. Han är en pigg jycke nu. Vi skulle ta ut honom totalt heller, sa veterinären. Inga superjoggingrundor alltså och han är som tur är inte en jakttax.

• Calylite

vår hund fick det, tyvärr var hon liten (8 veckor)och blåsljudet stort så det slutade inte gott. Men alla andra jag har hört har det växt bort på när de varit små eller så har mediciner hjälp. Vi hade bara otur.

• Maijlo

Det verkar finnas olika varianter av blåsljud, dels de medfödda och så de förvärvda. Taxar hör till en ras som ofta får blåsljud och hjärtproblem tyvärr.

• Carrran

Min systers mormor tog hand om en valp som hade blåsljud på hjärtat. Veterinären sa att han skulle leva upp till 6 månaders ålder.
    Han är idag 3 år och är hur busig som helst. Det finns inte en lugn stund i den hunden.

Hoppas att det går bra för eran skull!

Svar på tråden Vår hund har blåsljud på hjärtat