• valkyrian

Ta skott på aloe vera

Har lovat en bekant att ta ett skott på min aloe vera till henne... Den har jättemånga skott så jag tog ett ganska stort och tog upp det med lite rötter... Men skall jag plantera ner det i jord eller låta det rota sig i vatten först ?

• Svar på tråden Ta skott på aloe vera
  • prickensmamma

Jag tror att den ska i vatten först, har för mig att min mormor brukade göra så.

• cilas

Jag skulle sätta den i såjord eller kaktusjord direkt.
    Sök på www.odla.nu finns säkert svaret där eller på google - aloe barbadensis miller heter den i helhet på latin.

• emindy

jag brukar bara dela mina och sätta i såjord. De klarar sig alltid och blir bara fler och fler så jag tror inte att det är såå fel

Det verkar lite som att ju större de är desto jobbigare har de att flytta till egna krukor om de varit många, logiskt eftersom de då kunde växa lite snea med stöd av de andra plantorna
    Men det brukar som sagt gå bra ändå.

• VIXIE

Det är bäst att sätta direkt i jord och inte i vatten då det bildas fel sorts rötter om de står i vatten.Du kan ju alltid trä en plastpåse över skottet och krukan tills den har rotat sig(det blir som ett litet växthus därinne då)
    Vixie

Bättre lite skit i hörnerna än ett rent helvete...
  • Marlene 19 år

Jo jag har börjar bli sugen på att dela eller ja utöka min aloe vera växt! 

har ingen erfarenhet av detta och skulle bli jätte glad ifall någon skulle kunan ge min lite intstruktioner om hur jag göra från steg till steg, 

Mvh, Marlene.

Svar på tråden Ta skott på aloe vera