• Trollan84

Endo och klimakteriet i 6 mån....

Har ganska nyligen börjat med utredning och har upptäckt och även opererat bort endo. Min läkare sa att det var ganska mycket (så jag tackar min lyckliga stjärna att jag faktiskt inte haft så ont av den) och nu vill hon att jag ska ta sprutor så att jag sätts i klimakteriet i 6 mån. Första sprutan avklarad och jag säger bara att det kommer att bli ett lååångt halvår! Jag börjar gråta för ingenting hela tiden och är lite väl bitchig ibland. Jag vill gärna höra lite kommentarer från er andra som gjort liknande behandling. Hur gick det för er? Jag gör den ju inte för att förbereda för IVF utan vi ska försöka med en "spontan" gravitidet (hur det nu kan kallas spontant med att ha planerat och räknat dagar i två år). Vilket innebär att om vi inte lyckas med det så måste jag ju göra samma behandling igen i 6 mån om det blir IVF! Det är ju inte klokt! Ska jag be henne korta ner tiden till 3 mån? Vad jag förstår så är det för att hämma tillväxten av endo och öka möjligheterna för en graviditet. Är det en bra behandling?

Ja, det blev lite långt men det är lite frågor och funderingar och framförallt KÄNSLOR, jäkla hormoner

//Trollan

• Svar på tråden Endo och klimakteriet i 6 mån....
  • Drömmerdrömmar

Jag har lätt endometrios, men oerhörda smärtor! så jag ska också börja med dem sprutorna i ett halvår, ska ta min första i mitten av januari ungefär (då jag ska ha mens). min läkare sa att det är den ABSOLUT bästa behandling man kan få för endometrios och för att sedan försöka bli gravid efter dem där 6 månaderna.
    :)

• Trollan84

usch jag börjar tvivla att jag pallar ett halvår med det här. Min läkare sa att det var en tuff behandling, och jag hoppas verkligen att den blir lättare. Just nu känner jag mig som ett känslomässigt vrak, jag tror nästan att man kan se hormonerna spruta ut genom öronen på mig! Hittade ni din endometrios genom utredning oxå?

• Drömmerdrömmar

Okej, men har du ont av din endo? eller ska du göra behandlingen för att läka ut endon för att kunna bli gravid?

Jag gör det dels för att jag ska kunna bli gravid efter men först och främst för att jag har så ont, och smärtorna ska ju försvinna då man tar sprutorna :)
    dock får man biverkningar som du säger, men jag lider redan av migrän sen 10 årsåldern och illamående och är känslig och svettas samtidigt som jag fryser så det kan inte bli värr :)

hur snabbt märkte du av sprutan när du tog den? alltså tog det en timme, en dag, en vecka en månad, två månader?

• Trollan84

Jag tog den första för drygt en vecka sedan och känner av att jag är väldigt känslig, känsolarna finns hela tiden vid ytan om man säger så... lite väl nära ytan för min del=) Läste på fass nu att det tydligen är värst med den "känslomässiga ostadigheten" i början av behandlingen om jag tolkade det rätt så jag hoppas att det blir mildare sen. Jag har haft väldiga smärtor men det har blivit mycket bättre så nu har jag inte ont alls nästan, inte ens innan operationen. När jag haft ont så har det bara varit en dag så jag har aldrig reflekterat över att det var annat än vanlig mensvärk, även om den var horribel.

Men vad hemskt det lät med din migrän, jag har bara haft ett par migränanfall och det är inte ngt man inte skulle önska sin värsta fiende. Din inställning till den här behandlingen är jättehärlig, jag hoppas att den smittar av sig lite=) Min "känslomässiga ostadighet" bidrog till att jag satt och grät i en timme idag över hur jobbigt jag tycker att det är, men som sagt jag hoppas att det går över snart=)

• Drew

Hej!

Jag behandlades på samma sätt för min endo och jag tyckte att det blev bättre och bättre under tiden. Hade en del värmevallningar, men det gick ändå bra. Humöret fungerade också bra, även om jag som du tyckte det var jobbigt i början.
    Jag hade dock ingen passage i mina äggledare så jag gjorde IVF direkt efter behandlingen med sprutor och just nu så verkar det som om andra försöket lyckades och jag är gravid.

Lycka till!

• Skogsbruden

Jag har haft jätteproblem med min endo med stora smärtor etc och jag har nu tagit min 3:e spruta av 6 inför vårt IVF-försök. Förutom vallningarna som kan bli lite irriterande ibland mår jag bättre än på många år. Jag har inte ont och har blivit mycket piggare. Sedan är jag nu ganska uppochner inför IVF:en, men det kan jag nog inte skylla på hormonerna. Är nog läskigt för vem som helst...

Så jag hoppas att dina känslor lägger sig lite så du orkar med behandligen.

• Drömmerdrömmar

gud vad skönt det är att höra att ni i alla fall mår bättre, att ni inte har ont.. biverkningarna under dem här månaderna får man väl helt enkelt stå ut med även om det är jobbigt :/

förut (innan titthålsop) så trodde jag ju aldrig att jag skulle få bli mamma, trodde det skulle vara omöjligt.. (förskt i över 1½ år) utan skydd. Men efter op. så sa dem ju att jag hade lätt endometrios, fri passage i äggledarna och fina äggstockar, så NU har jag stora förväntingar efter detta halvår :) hoppas det fungerar med pergotime då =)=)

• Boston dreamer

hej, jag tog enanton depot sprutor i 4 månader inför min första ivf-behandling. När det tyvärr blev ett minus på stickan så föreslog min läkare att jag skulle ta sprutor igen innan nästa försök. Jag berättade hur jag mått och då sa hon att jag absolut inte skulle behöva ta dem utan då var p-piller bättre. Jag hade svettningar mer än 20 gr per dag och sov inte en hel natt på hela tiden. Mår man ok under behandlingen så är det ju en annan sak...då hade hade jag också fortsatt med dem. Superskönt att slippa mensen

• Snusse

Trollan84:
    Jag har precis som du genomgått en hormonbehandling under 6 mån. Under den tiden mådde jag ganska så bra faktiskt. Jag svettades och gick upp i vikt särskillt på magen men det var det helt klart värt! Efter sprutorna gjorde jag en ny op och då fanns det inga endo- härdar kvar trots att jag hade väldigt mycket endo.

Läkaren satte upp oss på kö för IVF men under tiden skulle vi försöka själva.... Mensen kom ju aldrig tillbaka och jag ville ju försöka så då skrev min läkare ut PERGOTIME som jag fick ta i trippeldos av, för att få ägg.

Tiden gick och jag började att må allt sämre, slutade med pergotime efter 3 behandlingar. Och fick för första gången känna av endo smärta vid mens, det blev bara värre och värre vid varje mens + att jag hade ont vid ägglossning så konstant värk med andra ord!
    Fick akut operea mig efter att jag svimmmade hemma på badrumms golvet. Endon hade kommit tillbaka än värre. Båda äggstockarna satt ihop med varandra.
    I samma veva skall jag börja nedreglera för IVF, det är ju inte klokt!
    Hur mycket extra pengar har det inte kostat landstinget att vänta attt sätta upp mig på kön till IVF??? Och varför i hela friden skall man behöva genomgå en ganska hemsk hormon behandling i 6 månader och sen göda den med PERGOTIME???

Mitt råd är; stå på dig för att komma fram i kön och lyssna på din kropp! Ta absolut inget som pergotime undertiden. Fixar kroppen en graviditet utan IVF så gör den det utan Pergo.
    ( Det finns säkert många därute som lyckats med pergo, men för mig var den rena giftet)
    Lycka till med allt!
    KRam
    Endo snusse!

• Boston dreamer

Jag har också bara dåliga erfarheter av Pergo...jag tog Pergo under 3 månader och min endo har aldrig varit så hemsk som då!!!
    Vid mens, ÄL och emellan..jag trodde jag skulle tuppa av.

• Hästtjej

Hej!
    Jag har börjat min andra omgång med Decapeptyl.
    Jag avslutade min förra behandling i februari 2006 men nu har det kommit tillbaka. Den gången så fick jag först provera sen synarela men det funkade inte så bra så jag fick tillslut decapeptyl i 6 månader. Totalt så behandlades jag i 11 månader.
    Jag mådde jätte dåligt av min behandling. Hade fruktansvärda svettningar, illamående, huvudvärk, sömnsvårigheter o mådde psykiskt dåligt.
    MEN jag slapp min vidriga värk! Det var värt allt!!
    Under den här tiden sen jag slutade behandlas så har jag ätit som ett p-piller och det har funkat rätt bra! Men nu har det kommit tillbaka, inte lika illa som förr men nästan, jag känner att det är så det kan bli igen och det vill jag inte!!
    Därför har jag nu (igår) tagit min första spruta.. väntar in biverkningarna nu igen då...

Hoppas att du kommer att stå ut! Det är värt det!

Lycka till!

Skickar en styrke kram till dig!!

God Jul och Gott Nytt År!

• Drömmerdrömmar

ja fy blä.. det låter inget kul.. tror jag ska sluta läsa vad alla skriver här inne och inte gå in på ett tag man blir bara orolig =/ eftersom det är olika för alla... suck..kram

• dallas

Hej alla!

Tycker det är så konstigt att inte jag fick "behandling" för endon under tiden vi väntade på IVF, har måttlig endo- III, opererade bort 2 cystor+ bort brända härdar i bukhinna och bak i ryggen
    Kanske bedömde läkaren att vi hade ganska goda chanser att lyckas spontant? Är ändå 33 1/2 år så man är ju inte pur ung längre...

Vad tror ni?

Har ialla fall påbörjat(23/12-06) nedreglering inför vårt 1:a IVF, och skall ev göra ÄP V.4 2007

Har ju läst att dom flesta verkar torka ut endon ordentligt för att sedan gå direkt på IVF- tänk om vi har ännu mindre chans att lyckas, ja eftersom man inte behandlat mig en längre period?

Kram och GOD JUL!

• Drömmerdrömmar

jag fick i alla fall behandling för att jag har sånna enorma smärtor i stort sätt hela tiden, men har dock inte börjat behandling ännu.

du får ringa din läkare och fråga..
    lycka till!

• Lilacstar

Hej! Det låter som du är i samma situation som jag var i! Opererade bort 2 cystor och upptäckte endon i mars 2005, fick efter diverse turer synarela i 6 månader dvs klimakterie på konstgjord väg. Kaninte säga annat är att det var tufft med humör, känslor, svettningar, finnar etc.. avslutade kuren i slutet av dec 2005 och blev gravid strax efter helt spontant! Mitt lilla mirakel är född 1 dec 2006 efter en lätt graviditet! Skriv gärna till mig om du vill bolla tankar och upplevelser! Kram Lena

Svar på tråden Endo och klimakteriet i 6 mån....