• Anonym (rakat mig)

Hjälp... jag har rakat mitt underliv...nu har jag så ont!

Jag brukar helraka mitt underliv och det brukar gå bra. Ibland har det hänt att man har fått lite röda prickar, eller att det kliar lite när håret börjar växa ut igen.
    Men nu...aj aj aj...
    Jag har precis haft min mens o då struntade jag i att raka mig. Det kliade lite när håret började växa ut, men nu är det helt rött o svullet där nere och jag har fått sår. Trosorna fastnar i såret, som jag sedan måste rycka loss. Det svider nåt fruktansvärt när jag kissar. Jag håller på att avlida snart.
    Jag vet inte vad jag ska göra nu. Vänta o hoppas på att det går över snart? Hela helgen har jag gått runt i morgonrock och utan trosor för att trosorna i ska fastna i såren. Tänkte att det kunde vara bra att lufta liksom. Jag hittade en olja (Weledas olja som man smörjer med innan förlossning för att motverka att man spricker) så den har jag testat att smörja in med för att det inte ska skava så.
    Nu undrar jag om man kan smörja in med något, tänker på barnens krämer. Inotyol?? Mildison kortisonsalva?
    Behöver råd...

• Svar på tråden Hjälp... jag har rakat mitt underliv...nu har jag så ont!
  • Anonym (aj!)

gå till en läkare bums, du behöver penicillinsalva!! Rakhyvlar kan vara fulla med rost, bakterier och hudrester även när de är nästan nya. Det är vanligt numer att tjejer får infektioner i huden runt könet pga rakning.

• Anonym (rakat mig)

Menar du läkare eller gynekolog?

• Anonym (aj!)

läkare, det är inte ett underlivsproblem, det är en infektion i huden

• Anonym (aj!)

har haft det själv, vet hur vedervärdigt ont det gör. Penicillin!!!!

• Mylla

Jag förstår inte riktigt hur du menar, fick du såren efter att håret hade växt ett tag? Eller rakade du och skar dig?

Absolut ingen kortisonsalva i underlivet eller på några sår alls utan läkarordination!

Parfymfri naturlig olja skulle jag välja. Eller någon tjock salva t.ex. Försvarets hudsalva, den innehåller inga mineraloljor.

• Anonym (rakat mig)

Tack för ditt svar...jag som hade hoppats att jag skulle slippa gå till läkaren. Men du tror inte det hjälper med någon kortisonsalva då?? Annars får jag gå till läkaren imon.

• Anonym (aj!)

Laborera INTE själv! Jag väntade så länge att lymfkörtlarna i ljumsken svullnade och fick äte stark penicillin. Inte kul!

• Mylla

Jaha var det skärsår? Ja då behöver du nog kontakta läkare, för det verkar ju som en infektion.

• Anonym (aj!)

Kortison hjälper inte mot infektioner, bara mot inflammationer. Det gör dessutom vävnaderna skörare, så gå till doktorn. Det går inte över av sig själv.

• Anonym (rakat mig)

Nej jag har inte skurit mig. Håret växte ut och det började klia, sedan blev det irriterat och nu har jag sår.

• Mylla

Har du kliat så att det blivit sår? Eller uppstod de spontant?
    Ja vilket fall så behöver du gå till läkare, är det rött och svullet är det troligtvis infekterat eftersom det är i den regionen också.

Och absolut ingen kortisonsalva, det är väldigt olämpligt att expreimentera med i underlivet och på sårig hud.

• Anonym (rakat mig)

Anonym (aj): Lymfkörtlarna svullnade??
    Jag känner knölar i ljumskarna på båda sidorna...

• Anonym (rakat mig)

Nej jag har inte kliat. Men jag kände att det kliade när håret började växa ut, sen blev det rött, svullet o sårigt.
    Okej ingen kortisonsalva då. Kanske bäst att inte experimentera på egen hand. Tror att jag smörjer med oljan lite så länge och går till läkaren imon.

• Mylla

Ja, det låter smart. Det kanske är hårsäckarna som infekterats och sen har det spritt sig och blivit mer sår? (vild gissning)

• Anonym (rakat mig)

Ja, så kanske det är. Jag vet ju att gynekologen brukar avråda från att raka sitt underliv...just på grund av sånt här... men dum som man är...*suck*

• Mylla

Otur du haft. Jag rakade mig i många år men fick aldrig problem.Generad 

• k girl

Man kan få skavsår om man har otur, om det blir för varmt och fuktigt (vilket brukar hända om man rakar sig i underlivet, håret gör att man får luft mot huden så att musen kan andas). Jag säger som de andra, gå till läkare!

• Anonym (Samma bekymmer)

Har samma bekymmer. Hur löste det sig  vad gjorde du?

• Yllop
    Anonym (rakat mig) skrev 2006-12-17 15:56:53 följande:

Tack för ditt svar...jag som hade hoppats att jag skulle slippa gå till läkaren. Men du tror inte det hjälper med någon kortisonsalva då?? Annars får jag gå till läkaren imon.

Har du en infektion ska du aldrig smörja med kortisonsalva.
    Det är som gödning för bakterier.

Svar på tråden Hjälp... jag har rakat mitt underliv...nu har jag så ont!