• Andromacke

Bästa julgransfoten, plast eller gjutjärn?

Till en liten liten större gran alltså, någon som har erfarenhet?

• Svar på tråden Bästa julgransfoten, plast eller gjutjärn?
  • krakel

ja undrar med.. ska hämta granen imorgon , kungsgran, har bara en vanlig sån grön fot men funderar på en svart plast som va avsed för kungsgran,, fins på plantagen tror jag..

nån som har en sån...??

• väntar o längtar

En stor tung och snygg säger jag!

Vår är i teak och aluminium och klarar av stora ädelgranar.

• Andromacke

Ser bara mina föräldrars julgransfot framför mig, rostig och med skeva skruvar (men den används fortfarande), men kan inte tänka mig en i plast riktigt, men det borde ju vara bra? Håller de i plast från år till år tro?

• Nika

Vi har köpt en jättebra på Ica MAxi! En med självjuserande vajer. MAn stoppar in granen och trampar på en pedal och vajern dras åt. Passar alltså alla granar. Själva foten är i gjutjärn.
    Den enda "nackdelen" är att den är mycket grundaer är vanliga julgransfötter, så man får se till att granens bark når ner till vatnet så att den kan dricka vatten. (de flesta handlare hugger oftast till foten nertill för att smalna av den).
    Den har okcå en flottör så att man ser nät den har druckit upp allt vatten, så att man slipper ner och gräva...

• isisisis

Jag rekommenderar JU STÖRRE DESTO BÄTTRE!!
    Granen dricker ordentligt den första vecka´n,så det är lätt att det blir torrt utan att man hinner märka det!
    Det är inte bra,det är då den börjar barra!Bla.
    Så ju större behållare,och att man lätt kan vattna,måste bvara huvudsaken,själva foten tittar man ju inte särskilt mycket på!
    Den ska givetvias vara stadig också!!

• Andromacke

Vilka bra tips, blev intresserad av den på Ica Maxi och priset?
    Hoppsan, den kanske är för grund?
    Nu har karlen min tänkt åka till Rusta för att köpa julgransfot, någon som rekommenderad resp avråder från deras julgransfötter?

• väntar o längtar

Vår julgransfot är ganska lik den från Hemogram i testet men med mer "spretande och längre taggar på stjärnan.
    Jag gillar den skarpt! Dessutom köper vi ädelgran och tar in den dagen innan julafton och så åker den ut innan nyårsafton och därmed struntar vi i att vattna den över huvud taget.

• Nika

Andromacke: runt 300:- tror jag att den kostade på Ica MAxi
    och så tycker i alla fall vi att den är snygg.
    Ska tydligen klara granar upp till 2,5 m höga med en stam på 12cm:s diameter...vem får plats med ett helt träd hemma?

Vi har haft vår i en vecka nu och är jättenöjda! Super enkel att sätta dit. Det är även barnlås på pedalen så att inget barn kan öppna foten och få granen över sig. Vi fyller på vatten 1 gång per dag, så den rymmer nog lika mycket volymmässigt som en vanlig fot.

Svar på tråden Bästa julgransfoten, plast eller gjutjärn?