Tvätta gympaskor i maskin?
Vet att man kan tvätta skor i maskin, men är det bara att lägga de i maskinen som de är eller behöver man någon slags tvättpåse?
Tacksam för svar: Hanna
Vet att man kan tvätta skor i maskin, men är det bara att lägga de i maskinen som de är eller behöver man någon slags tvättpåse?
Tacksam för svar: Hanna
Jag brukar tvätta dem med ett påslakan
Turia:
Stoppar du alltså skorna i påslakanet eller har du bara med den i maskinen som "dämpning"?
stoppar skorna i påslakanet o ja det fungerar ju som en sorts dämpning...
ett lakan ryms ju oxå tycker det väsnas så utan nått i o sen kanske trumman kan bli bucklig?
Tack Turia för rådet!
Ska köra med ett påslakan.
// Hanna
Visst kör dem i maskin, men kanske inte när de är "nya" (första året?). Det är mycket som går förlorat i funktion, vad säljaren än påstår...! Beror förstås på vad du har skorna till!
Har haft de som uteskor i sommar och vill nu kunna ha de på gymmet.
De är inte sådär jättenya så jag vågar prova maskintvätt.
Fast det känns som du säger att det nog tär på de en hel del även
om det sägs att de ska kunna tvättas hur många gånger som helst utan att bli dåliga (reklam alltså)
Jaja, måste tvätta de nu i varje fall.
40 grader kör jag i
Jag har hört att man kan slänga med en tennisboll i maskinen. Varför vet jag inte!
calcioaddict- nej det är om man tvättar dunjackor o kuddar o så...
Hihi, och jag som pliktskyldigt slängt in en boll i maskinen! Tack för det, turia!
Jag brukar tvätta på skontvätt 30 grader. De blir som nya, åtminstone till utseendet. Tar ur innersulan innan bara för den brukar jag tvätta för hand.
Ett tips är att ALDRIG maskintvätta skorna så länge du ska ha dem att jogga i. Annars kvittar det väl men det är rent förödande för dig och dina knän att springa i skor med torra skosulor (detta påskyndas nämligen i tvätten). Är det doften du vill få bort så lägg dom i en påse i frysen istället, eller använd Yocoair (finns på Stadium). Är det smutsen som skall bort finns det speciella medel för detta också att gnugga med. Annars får man helt enkelt leva med lite skitiga skor.
"torra skosulor" ??? Jag förstår att du inte menar i motsatts till svettfuktiga, men jag förstår inte.
Vill man bli av med bakterier så måste skorna tvättas i 60 grader.
Jag tror hon menar att gummit i skorna torkar men det gör det ju även om man inte tvättar skorna. Gympadojor är ju en relativ färskvara om jag uppfattat det hela rätt. Man bör byta varannat år eller nåt sånt för att ha någorlunda stötdämpning kvar i skorna.
kanske var lite otydlig, själva torkningen påskyndas alltså när du tvättar skorna. och en anledning till att inte tvätta skorna; enligt nike, asics, adidas och alla de andra skall man inte tvätta skorna, gör man det ändå riskerar man att inte ha kvar rätten till reklamation då man inte skött dom som "man ska". Så länge det inte finns några tvättråd på skorna kan säljaren hävda att man "vanskött" dem om dom maskintvättats. bara ett tips, men jag vet at det är lockande att slänga in dom i maskinen och få dem fräscha.
Bra joggingskor ska man INTE tvätta i maskin, inte om du vill behålla kvalitén iallafall.