• puzzla

40.3 i temp..

hej lillflickan 2,5år har haft hög feber hela dagen. Efter kl sex har hon haft 40,1-40,5 hela tiden. Pratat med sjukvården men de säger att vi ska avvakta och att det inte är något att oroa sig för, de vill absolut inte att vi ska komma in...
    extra oroligt eftersom hon har haft feerkramp när hon var yngre.
    Inga andra symptom.
    vad säger ni?
    puzzla

• Svar på tråden 40.3 i temp..
  • digimax

kan det vara 3 dagars feber..ge henne alvedon,det gör ni?

• luddegos

Ge henne feber nedsättande typ alvedon eller Ipren så att du får ner febern! Annars är det inget att oroa sig för. Gå efter hennes allmäntillstånd och försök att ge henne att dricka så ordnar det sig säkert!

Barn kan ha hög temp utan att det är någon fara!

• norskan78

den säger ju att barn kan ha väldigt hög feber, men det är inte lika alvarligt som för oss vuxna.. men jag hade nog ringt igen, och bett om att få komma in. det gör ju ingenting att dem gör en extra koll på ens barn.
    Hoppas lillan blir bättre..

Har du provat tvätta henne med ljummet vatten? kan sänka febern lite.

• desi
    ge henne ipren eller alvedon & avvakta barn  små ålder har väldigt hög feber.
    ge mkt att dricka.
    Det e när barnen blir slöa och verkar va vid onormalt tillstånd det e då man får åka in när inget hjälper..
    Stolt Mamma till Moa Grace
  • Pojkmamma

Feberkramper kommer av att febern stiger hastigt. Det kan lika gärna komma av att den går från 37,5 till 38,5 väldigt fort. Det är viktigt att hon dricker. Och naturligtvis ge feberdämpade med jämna mellanrum.

• Helena77

Se till att ha svalt i rummet,ge henne dricka,varva alvedon och panodil för bättre effekt

• Jennyrockar

Ge Ipren-sup, MYCKET bättre än alvedon!
    När vi kom med vår 1½-åring till astird lindgrens akuten å han hade 40.5 i feber så frågade dom lugnt "har ni gett ipren?!"
    Vi fick ipren å 30 min senare var febern borta!!

Lycka till!!

~Isaac 9/7-05 å Morgan 9/10 -06~
  • puzzla

vi varvar ipren och alvedon, ger henne så mycket man får....och givetvis vätska........

• Lm71

Hejsan. Jobbigt med hög feber, min kille har haft det sen i Onsdags...Dock var vi in i Torsdag, men det på inrådan från Elias läkare, annars hade vi inte varit in då. Däremot ringde jag barnakuten idag, då det ju är femte dygnet med hög feber, samt att han nu har skumma utslag över bålen & huvudet. Dock fick jag en så otrevlig sköterska på tråden att jag bestämde mig för att avvakta till imorgon & då ta kontakt med Elias ordinarie läkare. Nu hoppas jag bara på att han inte blir än sämre under natten. Men tyvärr är det ju så att hög feber inte är ngt ovanligt på små barn, men oron finns ju alltid där. Hoppas hon kryar på sig & att febern inte håller i sig alltför länge...

Det viktigaste är inte att aldrig falla, utan att kunna resa sig efter varje fall....
  • Baammbbii

Hmmm hur många dagar har hon haft så hög feber??? Mitt råd är att du håller koll på allmäntillståndet.... när min minsta en gång hade så hög feber fick vi oxå rådet hela tiden att avvakta.... avvakta.... jisses på 4-5 dagen sa dom fortf att vi skulle avvakta fast vi inte kunde få ner febern med panodil *dom säger ju att man ska få ner en grad med febernedsättande o det fick inte vi tempen röde sig inte* bara 2 timmar efter samtalet med VC så fick vi knappt inte kontakt med han längre så då åkte jag till akuten o där tempa han 41,5 o va i princip medvetslös.... efter 2 dagars inläggning med försök till dropp o etc visa det sig att han hade lunginflammation... faan man måste verkligen stå på sig o kräva att barnet blir undersökt om man som förälder är orolig...

Lycka till nu

• Fille Fjonkan

Ipren och Alvedon verkar ta olika bra på olika barn. Sist Kisen hade hög feber sänkte Alvedon den bara med 0.5 grad och Ipren inte alls. När han fick en supp av varje sjönk temperaturen dock. Man kan ge dem båda samtidigt vid hög feber. Ipren ska man dock inte ge till barn under 2 år utan läkares utlåtande har jag för mig.

/ Fille med Kisen, 3½ år, Tösen, 1½ år och Pysen i magen, v 34
  • Jennyrockar

FilleFjonkan:
    PÅ AstridLindgren akuten sa dom att man fick ge Ipren till barn över 6 månader vid enstaka fall, som tex såfär hög feber...

~Isaac 9/7-05 å Morgan 9/10 -06~
  • Fille Fjonkan
    Jennyrockar skrev 2006-12-18 10:20:03 följande:
    FilleFjonkan:PÅ AstridLindgren akuten sa dom att man fick ge Ipren till barn över 6 månader vid enstaka fall, som tex såfär hög feber...~Isaac 9/7-05 å Morgan 9/10 -06~
    Javisst, då har du ju fått det läkarutlåtande som man enligt bruksanvisningen ska ha
    / Fille med Kisen, 3½ år, Tösen, 1½ år och Pysen i magen, v 34
  • Gul13

Och på dottern funkar inte Ipren, medan Panodil fungerar jättebra. Väldigt olika från barn till barn. Prova dig fram.

• puzzla

hej tack för alla svar!
    Idag är feber lite lägre och hon är hyfsat pigg men natten var hemsk med konstant feber över 40 grader och två kräkningar. Extra oroligt för hon har även fått kramper i samband med kräkningar utan att ha feber men idag kan vi pusta ut lite.
    Hoppas hon blir pigg till julafton med tanke på att hon var jättedålig förra julafton.
    mvh puzzla

Svar på tråden 40.3 i temp..