• Mallan76

Någon mer som har barn som haft feberkramp??

För ca en månad sen fick min son en feberkramp. Han blev medvetslös, blå över hela kroppen och skakade som om han hade fått ett epilepsianfall. Jag blev livrädd och trodde att han skulle dö...   Han fick åka akut in med ambulans. Allt finns att läsa i min blogg.

Nu i morse var det på väg att sluta på samma sätt. Han yrade och vi fick nästan ingen kontakt med honom, men vi lyckades kyla ned honom och ge en sup Ipren innan han blev medvetslös....
    Jag skulle gärna vilja komma i kontakt med andra med samma erfarenhet.
  • Svar på tråden Någon mer som har barn som haft feberkramp??
  • Prins Liam

Min son har oxå haft feber kramp. Det var verkligen hemskt. Är alltid super försiktig vad mina barn har på sig när dom har feber efter det.

• irre42

ja mina barn har åxå haft massa feberkramper minta tjejen kan få det än i dag fast hon är 8 år .

• Mallan76

Tack för att ni delar med er.

Skönt att höra att man inte är ensam...
    Har era barn fått några bestående men efter ett krampanfall?
    Jag vet att det är ytterst ovanligt...
    Men jag läste någonstans att barnet kan få hjärnskador om det har ett krampanfall som varar mer än 15 minuter, pga syrebristen. Det gjorde mej förstås jätteorolig!
    Nu varade inte Arvids krampanfall så länge, även om det kändes som så. Men man oroar ju sig ändå!
    Vi fick Stesolid klysma utskrivet, att ge om han skulle få en kramp igen.
    Har ni behövt ge det till era barn och hur har de i så fall reagerat på det?
    Kram
  • Den mysiga

Min brors barn har haft det som liten.. Det var väl en si sådär 3 ggr då han var liten..
    Man får vara extra vaksam på febern då de har förkylning är vad som jag hört. Altså mera vaksam är vid ett vanligt barn..
    Det är någon slags termostat i hjärnan som inte utvecklats färdigt som jag förstod det..
    Klysmat verkar ha varit en bra sak.
    Han var aldrig medvetslös utan skakade bara, men nog var det nära.

• MossaQ

Även jag har upplet detta.
    Mina hemska minuter finns att läsa i www.familjeliv.se/Forum-3-22/m15487994.html

Precis som ni är jag väldigt vaksam på vad hon har på sig när hon får feber och har alltid kramplösande medicinen (säkert samma som ni fått) och febernedsättande med mig.

• norgesessan

ettan har haft feberkramper 5 gånger, fordelat på 3 olika tilfällen.
    Dom första två tilfällen var han inlagd i 2 dagar, + några dagar permittion hemma en av gångerna. Sista gången ( i slutet på november) var det bara ut och in. Har åkt ambulans alla gånger.

Dan efter emil fick sin sista kramp fik tvåan också det...fast det var inte feberkramper..Kramperna höll på i 40 minuter innan han fick sövas och intuberas så han kunde få overdos med kramplösande. Han fick aldrig nån feber.
    Som tur är ringde vi efter ambulans direkt, for det började gå utover hjärtat redan hemma, när ambulansen kom..(bor dessutom precis utanför sjukhusområdet)

Tillbaka till Emil. Första gången fick han i bilen, sen senare på sjukhuset i min famn.
    Andra gången fick han det när sambon busade med han, sen vaknade jag nesta morgon, på sjukhuset av at han hadde det igen.
    Sista gången var vi bara hemma och lekte vanligt. Förste gången var han lite sjuk, men inget särskilt. dom andra gångerna har inte feberen kommit före under kramperna, så vi måste medicinera honom redan vid 38 grader, oavsätt allmentillstånd...(som man INTE skal göra med andra barn...tvåan får ha högre feber om almäntillståndet är bra)

Sista gången hadde vi magsjuka, så emil var nog uttorkad, jag tror det var därför...
    Jonathan hadde varit magsjuk till och från i 3-4 dagar, men drack och åt bra, men var veldigt uttorkad visade det sig. Han ahdde också haft ögon inflamation, och hadde början på lunginflamation och svår bihålsinflamation. Det var derför han blev sjuk, men det är inte helt uträtt ennu...eeg'et visade inget.

(efter emils första gång gjorde han eeg, visade inget)

• norgesessan

mallan, jonathan har inga skader efter sina 40 minuter, iallafall inget vi vet om ennu...Skal kolla upp om det har gått utover balansen, for han går dårligt for en som har gått i 3 månader...det ser ut som at han precis har lärt sig att gå, men det behöver inte vara nåt...

• norgesessan

mallan igen, vi har stesoolid, men har inte hunnit använda det....jonathan fick i sig minst två sånna hemma, och mer i ambulansen...så mycket dom vågade....

Svar på tråden Någon mer som har barn som haft feberkramp??