• Valnöt

Hur ser Staffans fåle ut?

Bästa fålen apelgrå, vi tackom nu så gärna
    den rider Staffan själv uppå...

Är det aapel eller appel, och varifrån kommer ordet?

• Svar på tråden Hur ser Staffans fåle ut?
  • Nightfall

Det uttalas aapel, men jag kan tyvärr inte svara på varifrån ordet kommer...

• Valnöt

Min teori är apel som i äppelträd, alltså samma färg som barken har. Problemet är att det uttalas aapel, men jag tycker att de flesta sjunger appel.

Tack, Nightfall, du understödde min teori!

• puss

appelgrå?
    nej, aaapelgrå heter det.

«·´`·.(*·.¸(`·.¸ Bebis är mammas hjärta¸.·´)¸.·*).·´`·» «·´`·. »*'
  • Valnöt

Ja, jag har hört många sjunga appelgrå och tyckt att det låter skumt. Men här får jag ju medhåll, hurra.

• Idapida

Nja, jag tror det är en typ av skimmel. "Apelkastad" är en term inom hästbranschen, då har hästen grå rundlar (ungefär i äppelstorlek ) oftast på bakdelen.

• Ickan

Jag har aldrig hört det uttalas/sjungas appel, bara aapel. Ursprunget har jag ingen aning om...

• Irmis

Precis som Idapida så fins det apelkastad bland hästar. Det är en gråvit häst, vit i botten (skimmel), med gråa rundlar eller stora prickar.

• Redbit

Apel är ett äldre namn på ett äppelträd, så apelgrå/apelkastad lär precis som Valnöt skriver vara efter färgen på barken.

• Valnöt

Tack för upplysningen. Kollar bara för säkerhets skull: det uttalas väl aapelkastad?

Min omgivning sjunger alltså fel.

• Barbasnygg

hmm..suspekt rubrik...hur ser staffans fåle ut...well..say no more...;o)

• laven

Skäll på omgivningen så de ändrar sig. Aaaaapelgrå.

Fast Staffan har ju några hästar till - ett par vita och ett par röda. Hur ser röda hästar ut?

• brokig

apel syftar på träslaget apel, alltså trä från äppelträd. Man kan väl jämföra det med ek, ekfärgen avser ju just träet och inte ekollonen.

Svar på tråden Hur ser Staffans fåle ut?