• LitenMedLiten

Täta sammandragningar?

Har gått in i v32 nu idag, och har i flera veckor kännt av sammandragningar, men igår började de bli mycket krafigare o hade 3st direkt när jag vaknade under en kvarts tid. Känns ont i mage o rygg. Inte smärtsamt ont, men mensvärk-liknande. Klockade sammandragningarna nu mellan 8 o 9 och fick fram 11st (4-5min mellanrum) Är det vanliga sammandragningar? Ska vanliga kännas som mensvärk? har inte gjort ont alls tidigare, men varit obehadliga. Har bara tagit det lugnt i ett par dar o legat väldigt mycket, så har, tycker jag, inte gjort något som kan framkalla dessa sammandragningar. Jaja, känner mig lite orolig, tänkte det finns många som vet hur det ska vara kanske? Ska de vara så täta o kännas så pass mycket?
    Tacksam för svar!

• Svar på tråden Täta sammandragningar?
  • Nervis

Jag tyckte oxå att jag hade täta sammandragingar med samma känsla som du beskriver, som mensvärk fast de kom i vågor. klockade dock inte mina. jag tyckte att de var för mesiga för att vara riktiga värkar. Sedan började jag läka vatten och åkte in för en koll då vattnet gick. efter det kände jag de RIKTIGA värkarna. det var stor skillnad även om tätheten var dessamma.

så jag skulle gissa på förverkar bara, även om de gör ont. Men ring och kolla för säkerhetsskull tycker jag. du kanske åxå får åka in på koll (de kollar då oftast med ct-kurva att bebben är ok.)

• SvenThorstens

Skulle råda dej att kontakta förlossningen för att se om de vill att du kommer på koll! Jag fick täta sdr, som mej gick över med vila, utan direkt smärta i v 23+1 och fick åka in för kontroll. Hade påverkad livmodertapp och de va rädda att bebisen skulle komma. Med stoppande behandling och efter det mycket restriktioner, i princip bara vila, är jag idag 34+6 och bebisen fortfarande i magen!
    Så RING! Bättre en gång för mycket än ett för tidigt fött barn!

Finns en tråd du kan läsa där vi är många med för mkt sdr för tidigt som peppar varandra!

www.familjeliv.se/Forum-2-143/m14103875.html

Lycka till!

KRAM

• LitenMedLiten

Nervis: Klockade sammandragningarna för att få en blick i hur många det är per timme ungefär. Vet att de inte är de "riktiga", men blev orolig då de plötsligt började göra ont. Men får man verkligen förvärkar så pass tidigt? är ju ändå 8-9v kvar till BF. Man har ju som inga erfarenheter eller något i detta som förstföderska :P

SvenThorstens: Dina SD gjorde inte ont nästan alls eller när du var på koll? Eftersom jag är arbetslös så har jag tagit det väääldigt lugnt, och med plågsamma foglossningar, gör jag inget annat än vilar i princip. Är utanför dörrn 2ggr/vecka kanske. Och mina SD kommer tätt vare sig jag sitter, går, står eller bara ligger. Även när jag sover så vaknar jag av dem.

Men borde väl kanske som sagt ta mod till mig och ringa. ;P

• SvenThorstens

Nä...inte alls ont - men de var ganska kraftiga och mindre än två minuter emellan när vi åkte in! Blev då akut inlagd och låg inne två veckor - till en början fick jag bara gå på toa och ligga ner! Det jag tycker är svårt är att veta vilka sdr påverkar livmodertappen!!! Har varit inne fler gånger efter första tillfället oxå inlagd några dygn men där livmodertappen inte blivit lika påverkad som första gången.
    Tycker att du ska ringa i alla fall - och låta dom ta beslutet om du ska komma på koll eller inte!

Kram

• LitenMedLiten

Ojdå! :S Ja, jag tycker också det är svårt o veta vad som e "som det ska" och vad man ska oroa sig för? Men nu har vi varit i kontakt med förlossningen, så ska dit så fort jag duschat. Förhoppningsvis är det ingen fara.

Tack för svar iaf!! =)

• SvenThorstens

Håller tummarna! Skriv o berätta hur det gick...om du vill!

Kram

• LitenMedLiten

Nu har jag då varit på förlossningen iaf. De kollade med CTG-apparaten och tyckte mönstret såg ut som det brukar under en urinvägsinfektion. Men urintestet visade ingenting spec. Fick en bricanylspruta iaf för att lugna sammandragningarna o sen kollade dom med CTGn igen. Kände på livmodertappen och den var som den skulle. Men skulle in med nytt urinprov imorrnbitti, så vi får se om den säger något. Kan ju ha "osynlig" UVI och enligt BM kan sammandragningarna göra så pass ont då. Men men. Skönt att det inte var bebis som var på väg ut redan.. Får väl se imorrn om det ger nåt resultat. Om sammandragningarna skulle komma tillbaka lika täta o kraftiga ville de att jag skulle dit på en gång!

Känns iaf lugnare nu och jag hoppas det fortsätter så ett tag till iaf :) Bättre att kolla en gång för mkt än en för lite! ;)

• gladlouise

bra att du kontaktade förlossningen..så fort det är något du känner av som gör dig tveksam och som du inte vet vad det är skall du ringa dit.
    hellre att du ringer en gånmg för mycket..eller hur :)
    det blirnog bra skall du se!

• SvenThorstens

Skönt o höra att du är i goda händer nu i alla fall!!! Nu lär de ju inte släppa dej i första taget!

Lycka till med bebisen!!!

Kram

Svar på tråden Täta sammandragningar?