Julbord och gravid...
Det här med mat på julen. Är det någon speciellt man bör tänka på att inte äta på julbordet. Vet ej vad jag fått det ifrån men får man äta rödbetssallad?
Det här med mat på julen. Är det någon speciellt man bör tänka på att inte äta på julbordet. Vet ej vad jag fått det ifrån men får man äta rödbetssallad?
gå in på www.slv.se
Där står allt man inte får äte som gravid .
gravad och rökt lax ska man undvika, även ål (detta står på livsmedelsverkets hemsida)
Förra årets julbordstråd...o det finns många fler med info.
www.familjeliv.se/Forum-2-8/m5542896.html
tack så mycket - Lola Jämtland
rödbetssallad inga problem!!!!
Sunt förnuft gäller!!!! Och givetvis, om du är orolig titta på livsmedelsverkets hemsida.
Väntar barn nr:2 och tänker smaka lite lax och lite ål-inga mängder. Folk blev inte sjuka förr i tiden och de fick inte fler sjuka barn pågrund utav vad de åt
Så lite sunt förnuft räcker långt.......
Jag vet inte varför jag funderade över just rödbetssallad men jag tror att det har att göra med att man inte ska ge rödbetor till barn under 1 år. Väntar tredje barnet men ej ätit julbord med de andra två.
Det är ju mest saker som inte är tillagade som man skall vara försikt mig. Typ rökt, gravat, inlagt osv.
Dock vet jag att sill funkar men att man inte behöver äta i hjäl sig och jag äter rökt korv, råddjur osv för jag bara älskar det, men givetvis sunt förnuft..........
Sedan pratas det mycket om östersjöfisk, men jag menar då skall man väl bo i en fiskby på östkusten och käka sill & fisk varje dag för att det skall vara skadligt.
Var på Gotland för två somrar sedan då jag väntade nr:1 det gick ju inte att hoppa över rökt fisk från östersjön när man var där.
Tror att vi alla som väntar barn idag är för pålästa och oroar oss lite väl mycket, men sedan bestämmer man själv hur man vill göra med sin kropp!
God jul och gott julbord!!!!
Hemgravad lax är ok! Bara den är fiskad på västkusten eller odlad.
Anledningen till att man inte ska äta vakumförpackad gravad lax är listeriabekterierna...
Hugomamma: Forskningen har ju kommit fram till att vissa livsmedel inte är lämpliga av någon anledning.
Lax som är nyrökt är ju okej enligt livsmedelsverket.
Det samma med nygravad fisk läser jag nu.
Det är så skoj med det här med lax... Den får ju inte vara vakuumförpackad. Och när man går till affärerna, vad är all lax de har då? Jo, vakuumförpackad! Jag undrar just var man kan få tag på lax som inte är det - förutom på rökerier och i fiskbodar vid kusten...
Min pappa röker själv och han bor mitt i landet. Den blir jättejättegod!
ät du rödbets sallad,ingen fara.
sylta jag fattade inte den riktigt får man äta den? jag älskar ju sylta och jag kommer bli tokig och cirkulera runt den om jag inte får det...
Ang. www.familjeliv.se/Forum-2-8/m5542896.html
- gronmogel ost far man val anda inte ata?? Det ar val samma grej som Brie eller Camenbert, 'blue vein cheese'?
Ang. vakum forpackad lax, bor I Storbritannien och har ingar INTE lax i dem rekomendationerna man inte skall ata, anses vara SA liten chans. Sa om det rakar slinka ner en eller tva vakum forpackade laxbitar behover man nog inte vara orolig...
Forresten, kollade precis pa slv, dar star det ju ingentig om rokt lax?
Jobbar själv i restaurangbranchen och gör julbord för fullt så man håller på att kräkas bara man ser det.
Blir nog pizza på julafton, nejdå bara skojade.
Om den rökta eller gravade laxen varit fryst så ska det inte vara några problem med listeriabakterier, så ni kan ju kolla i frysdiskarna om ni hittar någon där eller så får ni köpa nu och frysa in ett par dar och ta upp den på lördag så att ni kan ära på söndag.
Har själv inte kunnat hålla mig utan smakat ett par skivor.
Bara man inte överdriver så tror jag inte det ska vara några problem.
Man kan ju dock se upp lite med ungsbakade pastejer för de håller sig inte så länge i rumstemp och på ett julbord står de ju framma ganska länge. Ett tips bara.