• Jaylin

Julklappsutdelning med barn - hur gör ni?

Vi ska fira jul med mina föräldrar, hans föräldrar, min dotter och hans två barn.
    Nu har vi lite olika uppfattningar om hur julklapparna ska delas ut och jag undrar vad ni tycker och hur ni gör.

Jag är uppvuxen med att en person delar ut julklapparna en och en. Personen som får ett paket öppnar och tackar, sedan får nästa person ett paket. Man börjar med barnen som kan få vartannat paket.
    För mig är det viktigt att barnen uppmärksammar vem de fått paket av och att de tackar.
    Min sambo däremot vill att alla ska få sina paket på en gång så att alla sitter där med en stor hög var. Sedan öppnar alla på en gång och sedan säger man tack. Jag tycker då att barnen inte kommer att ha någon koll på vem de får vad av och det kommer bara bli att de sliter upp paketen så snabbt som möjligt för att kunna öppna nästa... osv...

Vad tycker ni och hur gör ni?

• Svar på tråden Julklappsutdelning med barn - hur gör ni?
  • Pikku Enkeli

Vi låter alltid en person dela ut alla julklappar och så får man börja öppna alla julklappar på en gång. Visst, man börjar ju småöppna under utedlningens gång..

Winners never quit. Quitters never win.
  • ebben

hehe,jag har då inte ens TÄNKT den tanken?
    Att man ska bestämma hur man ska göra.......
    Tomten delar så klart ut klapparna ,till en efter en.....
    o den som får paket får så klart börja öppna.......

• Sunshine02

Vi gjorde så här när vi var barn.

Att ena året så började den som var äldst att öppna när alla paketen var utdelade. Året efter så började den som yngst. Så att alla ska kunna se vad man får plus att man ska kunna tacka den man fått den av.

Numera så har vi tre barn som få klappar. De får vänta tills de fått alla klappar sen får de öppna. Svårt när de är 4-6 år att sitta och vänta in varandra. Tyvärr.
    Vi vuxna har en stor säck som vi stoppar en 100:- klapp var som vi får ta en var av sen...

Hoppas ni löser det :)

• A L V

Vi kommer att fara till två ställen på julafton. Först är vi ju hemma såklart, vid lunch far vi till barnens farmor och farfar, och framåt kvällen till mina föräldrar.

Vi kommer då att dela upp "gracerna" lite. Så att barnen får ett par julklappar på varje ställe, istället för allt på en gång. För då blir det lätt för mycket, och dottern skulle inte hinna registrera vad hon fått och av vem.

Så jag tycker nog att lite mer på din linje kan vara bättre, så att barnen verkligen hinner njuta av varje paketöppning liksom.

• love U

Hos oss delar en person ut paketen till en person i taget! Sen väntar man och ser vad man får! Annars blir det så stressigt! Och barnen bara sliter i alla paket och hinner knappt med att se vad de får! Barnen lär sig att vänta!

• Bempa

Tomten delar ut alla klapparna, o sen öppnar barnen sina, hur snabbt dom vill Vi vuxna försöker hålla koll

Sen öppnar vi vuxna i lugn o ro en efter en, medan barnen leker med sina

• Miss Lau

Vi gör så att tomten delar ut alla julklappar. När sen alla klappar är utdelade så öppnar vi en i taget och tackar. Barnen vet att det är så vi gör och att man väntar på sin tur.

För mig är det inte okej att alla sitter och bara sliter upp sina paket "hur som helst".

• musli

Samma som Sunshine02! Barn behöver lära sig att vänta på sin tur och att andra också får uppmärksamhet...

//heavy metal-mamma...
  • Skittles 77

Min sambos familj gör såhär:

Alla julklappar delasut, så att man har varsin "hög". Sedan öppnas paketen ett och ett, i åldersordning, (yngst först). Man läser högt från vem det är.
    När alla öppnat varsitt paket börjar man om.

På så sätt kan ni ju kombinera era båda traditioner, ni får både "högen" och möjligheten att ha koll på vem paketet är ifrån och tacka.

All you have to decide is what to do with the time that is given to you
  • sleeping sun

Jag håller med dig TS. Det är roligt att se vad alla andra får också. Jag tycker det är bäst att man öppnar ett paket åt gången. Annars känns det som att man söiter upp alla julklappar och sedan är julen slut. Tar man ett paket åt gången har man chan att tacka emellan och det tar lite längre tid och det blir lite mer spänning.

Stolt mamma till Marcus
  • Jaylin

Tack för alla era svar!

Jo, jag inser att det kan bli svårt för små barn att vänta på "sin tur" men å andra sidan är det viktigt att lära sig. Dessutom vill jag på något sätt få dem att uppskatta att de får paket istället för att julen bara ska handla om hur många presenter man får... Det kan vara bra för dem att se att även vuxna får gåvor och att man blir glad och säger tack.

Ja ja... han får väl låta sina barn göra som han vill, men jag tänker iaf prata med min dotter så att hon tackar efter varje paket.

• Standly

I år kommer det nog blir så att de små barnen får öppna först & sedan öppnar vi vuxna en & en.

• Bempa

Skulle vi vänta på alla, ett i taget så skulle vi sitta hela dagen med bara klappar. Vi är 20 personer, 10 barn o 10 vuxna. Det funkar helt enkelt inte..

• ebben

Vi har inte julklappar till oss vuxna. Det är bara barnen som får!

• Jaylin

Tack för alla era ´tips!

Jag tycker det verkar vara en bra idé att barnen (3 st) får sina paket först, ett paket per barn i taget. Alltså, först får ett barn ett paket, öppnar och tackar. Sedan nästa osv... Då behöver de inte vänta så länge innan det är dags för nästa paket och de lär sig vänta och tacka.

Sen kan de vuxna öppna när barnen är färdiga.

Vad tror ni om det?

• Standly

Jaylin: Det tycker jag låter bra för det är så vi ska göra .

• Visalicious

Vi gör så här: alla får varsin julklapp, vid utdelningen läses ev rim och vem det är ifrån, när alla fått varsin så öppnar alla samtidigt sen så utbryter stort visa upp och tacka-ståhej, sen återgår vi till lugnet och delar ut till alla igen. Sen brukar det ju bli lite ojämnt på slutet så då får "barnen" fortsätta med proceduren tills det är färdigt.

Om vi hade kört en klapp i taget hade det tagit aaaaallldeles för lång tid

• Hope 1975

hemma hos oss börjar vi inom familjen dela ut klappar till varandra och vårt barn på morgonen ( så det stämmer och inte krockar med adventskalendern på radio och tvn. ) Inte före sju . förra året åtta.

Denna julklappsutdelning är lite personlig och man kan ju ge mannen hans tunga nya sticksåg ( t ex ) och han kan ju ge mig nya underkläder ( utan att alla mina syskon eller annan släkt ser!!) och dessutom kan sonen i lugn och ro testa och packa upp paket som innehåller t ex små delar.

Nästa julklappsutdelning är efter jullunchen hos svärfar. Där "slänger" man in klapparna under granen och sedan delas de ut alla på en gång och knappt ettiketterna läses. Hit tar vi inga julklappar till vuxna ( så vida de inte är barnlösa ) och alla hjälper sina barn att riva upp paketen. Ganska stressigt känns det, men här firar man ingen jul efter tre.... vilket också är lite konstigt,

Sista julklappsutdelningen är vid sex på kvällen, då vi sett kalle och suttit och ätit stor julmiddag. Det klappar på dörren och där står tomten. Den som är tomte får stå ut tills alla rim är lästa och vi har tömt minst två säckar med paket och folk gissat och packat upp. Tomten stannar allra minst en timme hos oss....

Vi är ganska trötta på paket efter denna dagen...

• Jaylin

Hope:
    oj, det låter som en stressig dag! Men att dela ut privata julklappar på morgonen låter ju som en bra idé.
    Jag vet att min sambo kommer att ge mig underkläder och jag har funderat lite på det där... lite pinsamt inför min pappa...!!!

Barnen får någon present på morgonen i sin julstrumpa åxå, så att de har något spännande att leka med fram till jullunch, Kalle och stora julklappsutdelningen.

Min sambos son fyller dessutom år på julafton så han får ju massor av paket på morgonen!!!

• Smurfan JM

Hos oss delas paketen ut ett i taget (av min mamma, enligt tradition), och öppnas så också...
    Ibland kan två eller kanske tre personer vara igång med öppnandet samtidigt, men aldrig fler - då hinner ju inte de andra se vad h*n får och av vem...

Vi vill att man ska ha koll på vad man fick av vem, att alla andra ska kunna få se vad man fick och - framför allt - att givaren får se när mottagaren öppnar!

Svar på tråden Julklappsutdelning med barn - hur gör ni?