• For ever

Är Chapel Hill Sparkling Chardonnay god ?

Nån som har druckit den och tyckt att den är god ? Synpunkter ? Tack på förhand

• Svar på tråden Är Chapel Hill Sparkling Chardonnay god ?
  • SaraSofie

Japp, den är supergod - framför allt till det priset!
    Förmodligen det mest prisvärda Bubblet du kan hitta på Systembolaget.

• SVejsan

Först och främst: Vad är du van att dricka?

För att stå ute vid 12-slaget i krutröken och ha all uppmärksamheten på fyrverkerier (samt att man ätit mat, är lite på "pickalurven") så är den nog perfekt för då känner kan man ändå inte uppskatta ett "snobbvin" .

Skall den vara fördrink eller matcha Hummern, eller något liknande, vid middagen så kan det var värt att gå upp några prisklasser.

Så kort Bra till tolvslaget eller "normal bruk", Nyårssupe i mindre sällskap (och du behöver inte bjuda hela festen) => byt upp dig...

• For ever

Svejsan jag ska ha det och dricka på julaftons morgon när jag och min pojkvän förlovar oss

• SVejsan

Vad har du för erfarenhet av att dricka mousserande vin i övrigt?

Tror att någon trevlig Cava ("spanskt bubbel av champagne-typ "skulle vara något...) Ofta mer prisvärt än äkta champagne och ändå inte sviindyrt för bra kvalite...
    Mousserande vin kan i vissa fall vara kolsyrat vin bara...

Men har du inte erfarenhet av att dricka några prisklasser dyrare vin så är Chapel Hill OK !

Dyrare prislägen kräver ofta sin gom , man måste lärt sig uppskatta torrheten och jästinslagen (som ofta är sorttypiska)

• For ever

Jag dricker aldrig , det är därför det är så svårt att veta vad man ska köpa

• SVejsan

Då tror jag den fungerar utmärkt, i tester får den prisvärt

(då man jämför med andra i samma prisklass)

(för extra lättdrucket för den ovane = sött, nästan åt cider hållet så kan man köra på Asti Martini - men då är det "fjortisvarning" på det (f'låt) men det vinet har sin plats det också...)

• Mariija

säger bara en sak! gula änkan! vive cliqot (Stavning?)
    Den drack vi när min man o jag förlovade oss, det finns små flaskor oxå!

Grattis o lycka till!

• AMV

Har använt den flera nyår i rad och tycker den är kanon för det priset, har druckit äkta champagnesorter som smakat sämre.

• SVejsan

Uppskattar Pol Roger (finns som 375 ml på bolaget), inte någon stor fan av den för vintypen (champagne) ofta typiska jästinslagen.

Var faktiskt på en Champagne provning på Vin&Sprit Historiska museet. Kännaren som höll i provningen på stället påpekade att äkta champagne skall man dricka då man kan uppskatta den.

Han rekommenderade starkt att för utebruk i krutröken, halvfull med uppmärksamheten på annat och med utslitna smaklökar så dög i stort sätt alla bättre sorter cava och mouserrande viner från 50 kr / helflaska.

Svar på tråden Är Chapel Hill Sparkling Chardonnay god ?