• Mariekexet

sockerbelastning??

BM ringde lite små stressad och sa att jag ska göra en sockerbelastning på onsdag eftersom svaren på min prov från i fredags hade visat att sockret låg på 10 fick tydligen vara 9 annars fattade jag det som...men nu till frågan:
    hur går en sån här sockerbelastning till???
    och om det nu visar att det är graviditetsdiabetes vad händer då??vad gör man??

• Svar på tråden sockerbelastning??
  • ankizen

du dricker vatten bladat med socket.. väntar i 2 timmar och gör sen ett blodprov... typ sånt i fingret..:)
    vad somhänder med grav.diabetes har jag inte enaning om..

• Rintintin

Jag fick efter sockerbelastningen veta att jag hade högt socker (8,9 och9,0). Min BM fixar remiss till dietist på diabetesmottagningen. Förhoppningsvis så räcker det med det. De värdena jag hade är inte det samma som att ha diabetes, men man har förhöjd risk att få det. Graviditetsdiabetes sköts väl med insulin (piller eller spruta). Ofta går grav.diabetesen över efter graviditeten.

• Lilola

Jag fick dricka en sockerblandning på fastande mage (ca 2glas) ett tips som jag fick var att ta med mig en sån gul "plastcitron" för att smaksätta med, vilket gjorde att det blev lite lättare att dricka (smakade som "outspädd citronsaft" ungefär)
    sen fick man vänta i väntrummet i ca 2 timmar o så tog dom nytt stick i fingret för att kolla hur högt sockret låg.
    nu låg jag bra till så jag kan tyvärr inte svara på din sista fråga.

• Rintintin

Ja just det. Glömde en viktig grej - ta med citron till sockerbelastningen (en sån där plastcitron med citronsaft). Drycken blir tusenfalt godare om du blandar i citronsaft!

• Mariekexet

tack det ska jag komma ihåg=) (plastcitronen)

hmm får väll helt enkelt vänta o se vad de säger efteråt och se vad det blir för följder ;p

• corax

Jag tog med en riktig citron, delad. Blev riktigt gott faktiskt. Det värsta tyckte jag var illamåendet. Har börjat må lite småilla på morgnarna nu igen, och det blir ju inte bättre av att fasta och sen dricka massa sockerlösning. Kändes ungefär som att vräka i sig en stor godispåse när man är hungrig... Ta små klunkar, särskilt i början, är mitt tips

• OZgirl

Mariekexet,
    jag har fått veta att jag ska vara fastande från 22:00 kvällen innan jag ska göra min glukosbelastning. Sa din BM nåt om det? Sen är jag hos BM redan vid 7:30 och kollar värdet, smäckar i mig sockerlösningen - citron rekommenderades även här! - och sen ska jag vänta i två timmar på att få göra en värdemätning igen för att se hur kroppen hanterar sockerpåslaget.

Om värdena skulle se freakish ut så går vi vidare med dietist för mathjälp och -tips och sen om det skulle behövas medicinering, det går att göra som gravad också.

För mycket av det goda är bara bra!
  • kerstin71

Hej Marie,

hade höga värden med min förste son så jag fick remiss till diabetikermottagningen på MAS...fick där träffa dietist som menade på att allt skulle ordna sig bara jag tänkte på att äta som en diabetiker, fick med receptbok etc. Tänkte väl en del på det så sen när jag gjorde testet nästa gång så var värdena mycket bättre.

Ingick i Teddystudien så blev ditkallad en gång när jag inte var gravid och hade då 10...skitskumt.

Nu är jag i v.21 och fick göra glukostest i v.19, hade då 6.0 så helt oK. Får göra test igen i v.28.

Vissa får MYCKET sämre sockertolerans när de är gravida så inte fel att tänka på att äta nyttigt som ex grovt osockrat bröd, lättfil, osockrat så mycket som bara är möjligt.

Hur mår du nu i din grav?

Kram Anna

• Mariekexet

kerstin71;
    ok då e det lite klarare!
    Kände du av det på något särskilt sätt??
    nja det har vart en lite knas graviditet hitills och nu den sista månaden så har jag samlat på mig grymt mycket vätska,känns framför allt i fötter tår o leder...

kram marie

Svar på tråden sockerbelastning??