• Featherboah

Har du skolios? (Läs TS)

Skulle vara kul att se hur många som har denna sjukdomen, och det skulle vara kul om de som har haft kan berätta om hur det varit, eftersom att det är så olika för alla.

Min skolios upptäcktes när jag var 8 år, fick då korsett. De första åren blev ryggen rakare, men när jag kom i puberteten blev det bara värre och värre. Hela bröstkorgen roterade, lungorna fick för lite utrymme och ryggraden tröck på hjärtat. När jag var 14 år stelopererades jag, med en ryggrad på 68 grader.

Nu (2,5 år efter) mår jag bra. Dock har musklerna försvagats mycket i benen att jag inte kan gå långt eller fort. Har också svårt att böja mig och gå i trappor. Men det är ingenting jag lider av direkt, har accepterat situationen som den här.

De flesta med skolios behöver inte opereras, det är endast 10% som behöver det.
    För de allra flesta går skolios att bota med korsett.

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Har du skolios? (Läs TS)
  • Hustomten

Nej det har jag inte, vet faktiskt inte så mycket om den sjukdomen.
    Hur kommer du klara det med arbete och så i framtiden?

Tomtens IQ-Nivå är ruggigt låg, så ta det varsamt med mig.
  • Kofttanten

Nej, men min syster har. Blev opererad pga det i tonåren fast bara en enkel operation.

• ALMTL

Verkar vara väldigt vanligt med skolios. Jag hade lite skolios som liten. Vet inte om jag fortfarande har det. Har aldrig lidit av det mer än att jag ganska fort blir trött i ryggen. Min syster var på väg att operaras men det gick att undvika till slut. Har en god vän som är opererad för det.

• Featherboah
    Hustomten >> Jag hade tänkt bli barnskötare faktiskt. Kanske inte det lämpligaste i och med att jag inte kan gå helt problemfritt, eller böja mig. Men de gånger jag har praktiserad på dagis har alla barn respekterat det och det har gått jättebra.
  • Trossens mamma

Jo jag har scolios å är opererad
    har 1 barn å väntar nr 2

*Trossen skall bli storasyster om allt går bra*
  • SkönaGG

Jag har en lätt scolios och det är inget som behöver åtgärdas på annat sätt än träning.
    Och jag bör byta jobb. Har jobbat som vårdbiträde på att ålderdomshem men håller på att läsa till Ekonmiassistent på komvux.

• mammas älskling

JAg är opererad.
    Hade 56 grader. JAg opererades när jag gick i 9:an. För 7-8 år sen.
    Jag har inte haft några problem efteråt.

• Jontes mamma

Nej, inte som märks än iaf. Men det finns i släkten. Min farmor. en kusin och min pappa har det. Vad jag har hört finns det risk för ärftlighet. Har problem med ryggen, men vad jag vet ska det inte vara skolios.

• Hustomten

Men vad innebär skolios då?
    Hur är ryggen utan operation eller korsett?

Tomtens IQ-Nivå är ruggigt låg, så ta det varsamt med mig.
  • Alcarinque

Nej, men en av mina bästa vänner har.

Svar på tråden Har du skolios? (Läs TS)