• Anonym (undrar)

Hur länge håller en blixtförälskelse?

Jag funderar på hur förälskelser utvecklar sig beroende på hur de har börjat. Jag har en känsla av att det är troligare att paret så småningom börjar älska varandra om de har lärt känna varandra och blivit förälskade efterhand än om de har blivit blixtförälskade utan att känna varandra. Jag tror att blixtförälskelser har mycket med fysisk attraktion att göra men hur stark och långvarig är den?

Är det någon här som har blivit blixtförälskad i en halvt okänd person och som har haft ett långt och lyckligt förhållande?

• Svar på tråden Hur länge håller en blixtförälskelse?
  • 4barnsMom

Min är 5 år gammal i feb Och såååå mycket lycklgare än min "utvecklade" förnuftiga som jag hade innan, fick 2 fina barn men det är allt som var bra med den

Stolt Mamma till Samuel 22/7-97 Elin 24/2-00 Elias 3/3 -06 Mina hjärtegull
  • Snäckan6

Jag och min man visste att det var vi direkt när vi såg varandra. Vi träffades för 7,5 år sedan, jag flyttade in till honom samma dag, förlovade oss efter ett år, gifte oss augusti 2005 och har en dotter på drygt 9 månader. Idag har vi tatuerat in varandras namn.

• malinka2

Snart sju år här Det sa bara klick

• Miiiaaa

Tre år här!

Vi jobbade tillsammans, men sen en vacker dag så small det till!
    Helt otippat! Men trevligt är det!

• k girl

Jag tror inte att det är någon större skillnad. Jag hade ett långt förhållande och äktenskap med en blixtförälskelse. Nu höll det inte för att vi var på väg åt olika håll i livet, frågor som kan uppstå i vilket förhållande som helst.

Det är heller inte säkert att den "gamla trotjänaren" är densamma person som älskare och partner som ens vän. Fysisk attraktion kan man ju känna, men nog krävs det ju liiite mer - intellektuell attraktion, till exempel - för att man ska vilja utveckla det hela. Det märks rätt tidigt om en person är korkad eller obildad, och då försvinner ju all fysisk attraktion. Om det finns något mer fördjupar det attaktionen, den "omedelbara förälskelsen".

• Anonym (tvivlar)

är det rätt vet man det från början, tvivlar man är det inte det. Förälskelse är en kemisk obalans i hjärnan, äkta kärlek håller livet ut...

• k girl

Klart att man kan tvivla. Tvivla kan man göra av flera olika orsaker. Tvivla kan man till exempel göra för att man är rädd - jag var och är ibland skiträdd på grund av mitt kajkade äktenskap, men jag vet ju att jag vill leva med min fästman i alla fall.

Sådana där uttalanden tycker jag är kategoriska och "prinsessan-och-prinsen-levde-lyckliga-i-alla-sina-dagar"-töntiga och, ärligt talat, oerfaret skitsnack. Och äkta kärlek behöver inte alls hålla livet ut, det finns många orsaker till att man kan bryta upp.

• Stålmamma

jag blev det och älskar min sambo högst av allt i hela världen (utom barnen) vi har varit ett par i 2år

• Nallatalla

Jag blev blixtförälskad när jag träffade min man!
    Vi flyttade ihop omgående ,förlovade oss året därpå.
    Vi gifte oss 2år senare(vi skulle ha gift oss tidigare om det varit ledigt i kyrkan)
    Nu har vi en son på 16månader. I Maj har vi varit tillsammns i 11år och det känns lika underbart nu!!
    Jag älskar verkligen min lilla familj!

/ nalla

• Anonym (längtan)

Jag har blivit blixtförälskad. Det ledde till äktenskap men nu 10 år senare har det lagt sig. Vi har förändrats, jag har insett att jag har andra behov. Men jag är livrädd för att göra fel. Alla säger att man ska följa sitt hjärta, men jag vet inte snart vad som är "mitt hjärta". Jag har känt mig förälskad i en annan man i sååå många år och det vill bara inte släppa.

Jag undrar hur man vet om kärleken är besvarad?

Jag tror inte att helt kan förutse om en blixtförälskelse kommer att hålla. Man måste nog helt enkelt våga gå runt hörnet för att kunna se vad som finns där. Annars får man ju aldrig veta.

Svar på tråden Hur länge håller en blixtförälskelse?