Får man ge blod om man...
äter antideppresiva mediciner???
jag vill och jag hoppas att jag får det??
Nån som vet??
Tack!
äter antideppresiva mediciner???
jag vill och jag hoppas att jag får det??
Nån som vet??
Tack!
ring sjukvårdsupplysningen, 1177.
snällt av dig att ge blod!
tack då ska jag ringa
Hoppas att det är fler som lämnar blod nu under julen då det är "akut"....
har hört att man inte får ge om man är allergisk och har astma kan de stämma? jag skulle också vilja ge
jag hade såå gärna velat men har en "åkomma" som heter gilbert syndrom som gör att jag ligger väääldigt högt i billirubin i blodet. Men det är inget farligt för mig, men jag får inte ge blod... annars hade jag gjort det..:(
I så falll beror det på vilken sorts allergi du har - eller egen´tligen vilka mediciner du tar. Jag har både astma och allergi men jag lämnar blod (tar Pulmicort och Bricanly).
Miss Ella:
jaha jag tar också pumicort och bricalyl. Jag äre allergisk mot mjölk,nötter,gluten å lite små saker som äple å så.
varför har det inverkan på om man får lämmna blod?jag tar ju ingan mediciner för att jag är allergisk.
Alltså vad jag menade med mediciner är att Pulmicort och Bricanyl får du ha i blodet och ändå lämna blod.
Med allergier vet jag inte riktigt hur det är. Men om du tex har antikroppar i blodet som en givare kan må dåligt av så får du inte lämna.
När du är på blodcentralen för att lämna blod för första gången kommer en ur personalen gå igenom din hälsa med dig. Så du kommer inte att lämna blod av "misstag" fast du inte får.
Att lämna blod är ett enkelt sätt att hjälpa sina medmänniskor så det är värt att gå dit och höra efter om man är lämplig eller inte.
Har man allergier mot saker osm tex nötter så finns det antikroppar i bldet. Detta leder till att mottgaren också blir allrgisk. Du får inte ge blod.
Jag har gett blod en gång och har nu fått en kallelse till att ge blod igen. Sen jag var sist har jag börjat med antidepressiva som heter Fluoxetin Biochemie, jag har ätit i ca en och en halv månad.
Kan jag ge blod om jag avstår från tabletten den dag jag ger blod eller är det helt omöjligt för mig?
Svar: Antidepressiva farmaka är som regel inte tillåtna under pågående behandling, utan har 4 veckors karens efter avslutad behandling. Vid tillfälligt bruk (t ex PMS) råder dock en veckas karens. Vissa undantag finns för vissa preparat som föreskrivs med breda indikationer. Ditt nuvarande hälsotillstånd är också av avgörande. Kontakta din lokala blodcentral för bedömning i ditt fall.
--
Kan jag ge blod när jag äter den antidepressiva medicinen Zoloft och blodtrycksmedicinen Catapresan?
Svar: Medicinering med Zoloft, inget hinder för blodgivning. Vid medicinering med Catapresan kan du inte ge blod, vänta en vecka efter avslutad behandling.
www.geblod.nu
Du får lämna blod när du äter vissa antidepressiva mediciner men du bör inte vara deprimerad när du lämnar blod.
Minna07: jag är allergisk mot nötter och får ändå ge blod.............