• jensan72

Hur ofta lägger UL fel BF-datum???

BF+17 idag - enligt UL så var BF 12 november och vi hade beräknat själva till 19 nov.... Med utgångspunkt från sista mens och så, vilket vi menar stämmer bättre in med tanke på den lååånga övertiden.
    Då graviditeten är normal och jag fullt frisk, vill inte läkaren göra ngn igångsättning på oss- men resesträckan är också en faktor som räknas med här (11 mil enkel väg) Så vi har beslutat igångsättning imorgon tisdag 30 November (3:e överburenhetskontrollen) OM inget händer av sig självt tills dess...

Min fråga är följande- Hur ofta mäter UL felaktigt vad gäller uppskattningen av BF- datumet???

• Svar på tråden Hur ofta lägger UL fel BF-datum???
  • Sanna 30

Undrar också. Det räcker ju med en liten liten felmätning.

• InaLo

Jag tor inte de igentilgen kan räkna när man skal föda uta de räknar nog mera när barnet blev gjort och går sedan där i från! och sen skal det väl vara ca + - 2 veckor

• Pamela

inget svar po din froga men vill onska dig ett stort lycka till!

• Sanna 30

InaLo. Jag trodde det var tvärtom, att de utgår från storleken på fostret för att räkna ut BF, och att "tillverkningsdatumet" inte räknas ut alls. Men jag har kanske fel?

• Lillstrumpa79

Så här har jag fattat det hela... Vid UL i v.18 är vissa mått(lårben & nåt annat) ungefär samma på alla foster, därför kan de med de måtten räkna ut ganska säkert hur gammalt barnet är. Det är tydligen UL datumet man ska gå efter & inte sista mens datum enligt min BM..
    Stort lycka till!!

• Förhoppningsfull

Som jag förstått det är det UL datum som räknas eftersom menscykeln dels kan variera i längd och dels kan ägget fästa vid lite olika datum. Så sista mens är inte så tillförlitligt. Men man kan inte berökna BF exakt utan bara ungefärligt eftersom bäbis själv avgör när den vill ut. Jag föröker tänka på mitt BF datum som 15 februari +/- 2 veckor precis som någon skrev här. Troligen + några dagar eftersom de flesta förstföderskor går över tiden lite grann.

Jag antar att anledningen till att de vill ha ett datum är för att ha någon så när koll på när bäbis borde födas och för att ha en ungefärlig ålder att relatera tillväxt och sådant till. Det är väl trots allt bara ca 5% som föds exakt på sitt BF datum.

Svar på tråden Hur ofta lägger UL fel BF-datum???