• jeannette

tänkte koka o mosa ett äpple som mellanmål till Destiny men...

kan man lägga kanel i den lite grann? alltså då blir det mosad kokt äpple den här v.

kan hon äta riven äpple okokt?............jag har stor allergi mot äpple kliar ögonen munnen op halsen..och har det svårt att andas när jag äter den okokt....jag blir rädd att hon oxå får det..

hur ska man göra.....va är bäst

• Svar på tråden tänkte koka o mosa ett äpple som mellanmål till Destiny men...
  • ebben

Då skulle jag koka om jag var som du!! Visst kan du ha i kanel! Kryddor är bara bra.I viss mängd förståss!

• Jennie Brunflo

Ett tips är att köpa äpplet som heter Royal Gala, det brukar funka.
    Jag är också liiiite överkänslig mot äpplen, men Royal Gala brukar funka.

Jag brukar skära äpplen eller päron (eller båda samtidigt) i klyftor, lägga i en kastrull, hälla på vatten så det precis täcker, ha i liiite kanel och ibland vaniljsocker. Sedan kokar jag det i 15 minuter, och sedan mixar jag det med stavmixern.
    Det tycker Sigrid är mums!

Jag brukar koka på 4-5 äpplen åt gången och ha i glas- eller plastburk i kylen. Hon äter det till mellamål och på gröten, samt till dessert.

• jeannette

jennie snälla folklara mera den där om efterätt

jag misslyckades med äpplen:(

kokade den...sedan frågade jag har om kanel...ebben sa att det gick så jag satt kanel mosade med mixen...
    smakade själv på den äpplev var sur>(.......så jag gav en pruvsmak..o hon tycket oxå att det var så surt...så jag satt lite socker....men hon endå tyckte att det var så sur....blandade med blandade med aprikos i burk en tjej men näää för surt....

så det blev mellis..men inte att det jag gjorde hon klara inte av sura äpplen.

har sånt lust att lämna tillbaka dem jag köpte!!...de är inte till mig utan till min dotter...

kan du foklara...

jag kokar frukt typ
    äpple, päron, o lägger som du säger lite kanle oeller vanilje och det går att frysa????

va annat kan man göra?

tack för svar

• Jennie Brunflo

När du gör äppelmos eller päronmos kan du servera det på gröten, till dessert eller som mellanmål.

När du kokar äpplen så välj den sort som heter Royal Gala, den brukar gå bra även för de som är överkänsliga.
    Päron kan du ta vilken sort som helst, men Conferens tycker jag blir gott.

Ta 4 äpplen och skala dom och skär bort kärnhuset.
    Skär sedan äpplena i klyftor.
    Lägg äpplena i kastrull och häll på vatten så det precis täcker. Ha i LITE kanel.
    Koka 15 minuter.
    Häll äpplena i ett durkslag och låt de stå där någon minut.
    Häll över i kastrullen och mixa med stavmixern.

Häll moset i en glasburk eller plastburk.

Servera som dessert, mellanmål eller på gröten.

Moset är inte surt, det smakar lite konstigt för oss som inte är van att äta osockrad mos, men det är inte surt.
    Det smakar bara kokta äpplen.

Moset går inte att frysa.
    Vill du frysa så måste du ha i socker, annars blir det surt när du tinar moset.

• Venga

Jag kokar också egen päron-äpple puré som jag sätter lite kanel i. Men jag fryser ner den. Den smakar likadant när den tinar som den ofrysta purén. Jag kokar äpplen som inte är sura och det går hur bra som helst utan socker. Jag fryser ner den i små glasburkar som det har varit katrinplommonpuré i. Tänk bara på att inte fylla dem ända upp om du ska frysa dem.

• Venga

Jag kokar också egen päron-äpple puré som jag sätter lite kanel i. Men jag fryser ner den. Den smakar likadant när den tinar som den ofrysta purén. Jag kokar äpplen som inte är sura och det går hur bra som helst utan socker. Jag fryser ner den i små glasburkar som det har varit katrinplommonpuré i. Tänk bara på att inte fylla dem ända upp om du ska frysa dem.

• jeannette

ska testa att frysa ner tack Venga

• Nektarin

Aha! Jag visste inte att det inte var bra att ge råa päron eller äpple! Uj då...

• nenababe

Min syster är allergisk mot olika saker och rådet hon fick var att inte ge sin son de saker hon va allergisk mot i allafall det första året.

• clinan

Finns ett svenskt äpple som heter Gloster som även allergiker brukar kunna äta

• jeannette

jag är allergisk mot
    päron
    äpple
    persika
    frukter med kärna
    alla möjliga nöter

men ALLT detta kan jag äta kokt stekt

därför undrade jag

• Snara79

Oj, ska man alltid koka äppel o päronmos? Jag har mixat äpple, päron o banan till tjejen vilket hon älskade! Blir ju ej så surt med bananen i....men det måste väl va ok va!?

Svar på tråden tänkte koka o mosa ett äpple som mellanmål till Destiny men...