plasma eller LCD
Hej! Hör olika versioner av alla vilket som är bäst att köpa LCD-TV eller plasma-TV. Vilken har bäst bildkvalitet och längst hållbarhet?
Hej! Hör olika versioner av alla vilket som är bäst att köpa LCD-TV eller plasma-TV. Vilken har bäst bildkvalitet och längst hållbarhet?
Det som är bra enligt mig, kanske suger enligt dig dvs det där måste du ut i handeln för att kika och jämnföra. När jag köpte våran LCD (vilket vi är nöjd med) så tog jag reda på all data/fakta om just LCD, så att ingen j***a försäljare skulle försöka snacka/kränga en som jag inte ville ha. Det var rätt kul att fråga "basic" frågor ang den, speciellt eftersom man visste svaret så fick man otroligt många olika svar från olika försäljare. Så mitt råd är att reka så mkt som möjligt så blir du så lite lurad som möjligt!
Lycka till!
Jag tror att du i ett första skede ska ut och bara titta på bildkvaliten, det verkar vara stor skillnad på olika TV apparater och då gäller det att hitta nån som har en bild du tycker om (vissa är bättre på t.ex. TV sändningar, andra kanske spelfilm och andra på tecknat)
Lycka till!
Sen instämmer jag i ovanstående kommentar.
Be i butiken att få se på TVn med analog signal. Det är då du ser de stora skillnaderna i bra och dålig TV.
Sen ska ju LCD hålla längre än plasma, och dra mindre ström
Själv köpte jag iallafall en lcd, efter många många timmars läsande av teknikforum på nätet
Personligen föredrar jag plasma. LCD är klockrent om man t.ex kör upp datorn på skärmen, men annars tyckerj ag det är bättre och skarpare bild på plasma än LCD för vanligt TV tittande.
Nu blev det ingen plattv för oss då kyl/frys brakade ihop men till våren kanske. Då kommer det uteslutet bli LCD. Visst man är rädd för inbränningar men det är inte många plasma ägare som har fått det, däremot så var jag på Onoff en tid sen då hade de stängt ner en av de större plasmorna för den hade förstörts av den långvariga menyn på t,ex I robot. Men deras plattv är ju på stort sett hela tiden också! Här är en bra hemsida för de som är intresserade av hembio! www.minhembio.com
Plasman har ju överlägset bäst kontrast, men ungefär halva livslängden jämfört med LCD. Fast båda typerna har en beräknad god bildkvalitet i 12-15 år.
Upp till 37" så är det LCD som gäller för hela slanten, och över 37" så är plasma överlägsen.
En bra guide: www.tomshardware.se/skarmar_och_tv/20050402/index.html
Jodå, de finns, men de är sällsynta. Hitachi PD5000TA är ett exempel på en plasmaskärm som ligger under 37". Den ligger på 32".
Och länken i mitt förra inlägg är visst lite knasig, så här kommer en fungerande länk: www.tomshardware.se/skarmar_och_tv/20050402/
Finns det någon platt-tv över huvud taget som inte har några släpningar i bilden för humana pengar? Annars så får min bildrörs-tv duga. Där är i alla fall bildröret konstruerat för rörliga bilder.
Jag skulle nog kört på en lcd om det skulle vara något av dom. Men kör projektor nu och kommer hålla mig till det då jag anser att det är bäst. Men det kikar man inte så mycket tv på,hehe. Kör den som filmvisare, hemmabio, det är helt fenomenalt. Vanligt tv tittande nöjjer jag mig med min philips 32" TJOCK tv :D
Har en plasma i vardagsrummet, och en LCD i sovrummet. Jag tycker inte att det är nån skillnad på bildkvaliten. däremot så när jag läst länge på texten på plasman och tar fram vanlig bild igen så ligger liksom typ ramar kvar från texten en liten stund. Så blir det inte på lcd:n. Men kanonnöjd med båda