• Ranunkel

Någon som fött och haft migrän samtidigt?

Jag har migrän ständigt återkommande nu under graviditeten och eftersom jag inte kan äta smärtstillande är smärtan obeskrivlig tillsammans med illamående och kräkningar.

Nu är min stora skräck att jag skall ha migrän vid förlossningen, det skulle jag aldrig klara... Är det någon som haft det? Och i så fall hur gick det?

• Svar på tråden Någon som fött och haft migrän samtidigt?
  • Mimmi82

Har också migrän men jag har fått tabletter, varför kan du inte ta tabletter?

• Ranunkel

Har hört att man skall undvika så starka smärtstillande under graviditeten. Annars brukar jag äta Treo och det skall man ju unvika. Vågar liksom inte ta risken, även om sjukvården säger det är ok. De har ju haft fel så många gånger förut...

• Pallas

Har du provat Citodon? Det fickjag ta mot min hormonella migrän. Jag hade fruktansvärd huvudvärk, näsblod (skyhögt BT) och kräktes hela min första förlossning. Det går det också men kul är det ju inte direkt.

• Ranunkel

Pallas, har inte prövat några smärtstillande då jag inte vågar. Din förlossning låter som min mardröm, hur orkade du? Kan man be att få bli snittad tro?

• Pallas

Tja, det är ju inte som att man har nåt val... Ut ska ungen... Man är så himla väck att man inte funderar så mycket, jag bara flöt med och försökte göra som folk sa. JAg hade alltså grav havandeskapsförgiftning och inte just migrän, men scenariont påminde ju om det du räknade upp.

Jag gissar att du kommer få svårt att få snitt pga att du kanske har migrän... Prata med en läkare som kan skriva ut Citodon som du kan prova. Det är inte säkert att migränanfallen försvinner direkt efter förlossningen heller och jag LOVAR dig att du inte vill spy med buken nyopererad...

• Makaroner

Jag har haft migrän sen jag var runt 12 år, men bara två gånger under graviditeten (som tur är). Men Imigran kan man tydligen ta nu efter att de forskat på det (tydligen många gravida som använt det utan problem). Men om det är så att du har migrän på förlossningen så är ju barnet på väg ut, be om imigran eller nåt då så slipper du må mer pyton än du behöver.

Paracetamol får man ju äta, alvedon. Funkar inte det? Prova alvedon + lite kaffe, koffeinet gör att det smärtstillande funkar lite bättre. Annars har du citodon som är paracetamol och kodein, kan funka ännu bättre. Citodon skriver läkarna ut till oss med rejäl foglossning.

Har du migrän annars också? Nåt som funkar för mig förebyggande är att äta regelbundet, skippa inga måltider, håll jämn blodsockernivå. Sov på regelbundna tider. Får du känningar så gå och lägg dig mörkt och svalt nån timma, tills det har gått över. (Innan huvudvärken börjar!) Mer som kan hjälpa är undvik starka kryddor, undvik mjölk, drick inte kaffe, prova undvika stark ost eller byt ostsort.

• Makaroner

Just det, ska tillägga att migrän för många löses ut av stort sockerintag! Man frossar i snabba kolhydrater eller socker, som choklad, godis, vitt bröd eller liknande, sen kommer migränet. Ser du nåt samband mellan dina attacker? Om du får ett jättesug efter godis, gå och lägg dig istället så kanske det går över och du slipper huvudvärken.

Kika på: www.migran.org/smif/index.php

• Ranunkel

Tack för tipsen, jag känner ändå så att jag vill undvika smärtstillande under graviditeten, säkert helt ovetenskapligt men det är min känsla. Kaffe kan jag inte få ned nu under graviditeten heller, gillar det inte längre.

Att ta smärtstillande under själva förlossningen kanske är ok som du säger...

Svar på tråden Någon som fött och haft migrän samtidigt?