Dagis Vs. Dagmamma
Vad hade ni valt och varför?
Är inte alls insatt i barnomsorg och det är snart dags att ställa sig på kö
Vad hade ni valt och varför?
Är inte alls insatt i barnomsorg och det är snart dags att ställa sig på kö
Jag föredrar dagmamma, har det) Tycker att det är alldeles för stora grupper på dagis.
Men visst kan man själv välja vilket man vill ha? Eller har jag fel för mig? För vi vill nog hellre ha dagmamma.
Ja man får välja, eller i alla fall skriva sina önskemål, sen vet inte jag hur det ser ut i köerna där du bor...
Vi har dagmamma och det känns toppen för både oss och våra barn. Dom går hos samma dagmamma.
Hela våran grupp består just idag av 4 dagbarnvårdare och dom jobbar nära varandra, har mycket gemensamma aktiviteter.
Jag tycker hela konceptet med dagmamma är kanon....barnen får vara i en mindre grupp med lugn start på morgon och lugnt avslut på dagen innan dom går hem.
hej hej,
Jag tycker det verkar vara toppen med dagmamma, dessutom var både min sambo och jag hos en när vi var små. Nu vet jag ju inte hur mycket som har ändrats sen den tiden, men det jag kan minnas var ju denna tryggheten i hemmiljö...
Jag har min son på dagis tror att det blir mer pedagogisk "undervisning" på dagis vilket jag tycker är bra. Och det är ju flera fröknar vilket jag tycker är positivt, tycker inte om tanken att bara en fröken ser efter barnen särskilt när de är ute om något skulle hända när de är ute vad skulle denna ensama fröken göra med alla barn. Sen finns det givetvis + & - med allt. Men jag tycker dagis är bra och min son stortrivs.
Föredrar förskola. Jag vill inte lämna ut mitt barn till EN person som kan behandla barnet hur som helst när ingen ser på. Stämmer inte personkemin dagmamma-barn kan det bli katastrof. Dessutom tycker jag bättre om den mer struktererade pedagogiska verksamhet som finns i förskolan.
Det är roligt att höra lite olika sidor och åsikter. Fler som vill bidra?
Har själv inte barnomsorg än, lillen är bara 7mån, men jag läser till förskollärare...
Jag tror inte att man kan säga att rent generellt vad som är bättre . Dagmamman har mindre grupper, men är också ensam med barnen hela dagen. Det kan ju vara ganska många barn ändå om man räknar barn per vuxen jämfört med förskola. På förskolan är det större grupper, men fler vuxna. Om man ser till den pedagogiska delen så ska både dagmammor och förskolan följa samma läroplan. Det finns många dagmammor som är väldigt duktiga pedagogiskt och så finns det kanske förskolor som inte har så bra personal.
Det viktigaste är att barnet trivs och att ni som föräldrar känner er trygga med "personalen".
ja, jag vet inte om du fick ut något av det här, men du får gärna fråga.
Lingon: hihi, jag förstår vad du menar. Vår dotter kommer till att vara runt 1,5 år när vi lämnar henne, och då vill vi ju känna oss trygga med vårt beslut.Det ska kännas bra att lämna henne (åååh, hemska tanke) och bra när vi hämtar henne. Jag är ju inte så insatt över dom olika alternativen, och nu har jag även sett att det finns ur och skur dagis. Mycket val
jo, det är verkligen mycket. Men jag tror som sagt att personkemin stämmer. Vi kommer att välja förskola.Det är svårt att veta innan man provat på.