• Sleepyhead

Hur gjorde de förr i tiden (ca 100 år sen) med dessa saker?

Jag har funderat på ett par saker som jag själv inte skulel kunna klara mej  utan. Tror jag iaf. Och det är... för typ 100 år sen.... HUR gjorde de när de tvättade håret? FANNS det schampoo o balsam av ngt slag eller hur gjorde de? Eller de kanske inte tvättade håret alls?

+ Hur gjorde de när de hade mensen? Fanns det ngt slags skydd, och VAD isåfall? Eller hur gjorde de då?

Ngn som kanske vet eller tror sej ev. veta?

Lite knasiga frågor kanske men jag har fundetar på detta utan att hitta ngt svar haha*

Jag älskar min Teo 060101!!!!
  • Svar på tråden Hur gjorde de förr i tiden (ca 100 år sen) med dessa saker?
  • Lady Morpheus

För 100 år sedan fanns det ju tvål så nog tvättade dom sig. Fast det hände väl kanske inte varje dag.

Mensskydd gissar jag på att dom tog tygtrasor som dom band omkring midjan och sen ner mellan benen. Trosor vet jag inte om dom hade direkt men dom hade väl ylleunderkläder? Detta är dock bara spekulationer.

• Lady Morpheus

Det där har jag en kompis som har testat. Det fungerade för henne men bara ur hänseendet att håret inte blev så fett. Det var ganska skitigt när hon väl tvättade det sen. Förr i tiden badade man väl bara typ vid jul och då var det ju rejält skitigt i vattnet också. Lyx att bada med tvål varje dag! Och nu kan man bara ställa sig i duschen och stå där i flera timmar om man så vill.

• soraya

Men 100 år sedan - det är år 1906, ungefär när min farmor föddes.

Då fanns det både tvål och såpa att tvätta sig med. Och bodde man i en stad i västvärlden tvättade man sig nog oftare än till jul.

Lite historia:
    "The word "shampoo" comes from the Hindu word champo which means "to massage" or "to knead". The first successful retail shampoo was developed by John Breck in the 1930s. He was the first manufacturer to present the public with a shampoo line for dry and oily hair. His advertisements featuring the "Breck Girl" became very popular, and many famous Hollywood starlets posed for his ads. It wasn't until the 1970s that much gentler PH-balanced shampoos entered the market. Today, the consumer has literally hundreds of shampoos, mousses, gels and conditioners from which to choose."

Och mensskydd virkade man av stoppgarn eller använde tygtrasor. Redan på 1890-talet fanns det dock engångsbindor av tyg som man slängde efter användning. Bindan Kotex, som är som de bindor vi har idag, kom på 1920-talet.

en.wikipedia.org/wiki/Sanitary_pad

• Bondbruden

Jag tycker att det är en större fråga hur de klarade sig utan blöjor och tvättmaskin ;)

Tanken svindlar, hur många tygblöjor skulle de behöva tvätta för hand per dag? Och torka?

Det är ett under att mänskligheten har kommit hit där vi är idag...

Svar på tråden Hur gjorde de förr i tiden (ca 100 år sen) med dessa saker?