• Alex 20040923

Kan blanda Kåvepenin med mjölk eller välling så att min son får i sig det utan skrik och gråt?

• Svar på tråden Kan blanda Kåvepenin med mjölk eller välling så att min son får i sig det utan skrik och gråt?
  • Tindrande

min mamma blandade alltid med filmjölk, men se till att inte ha för mycket, så sonen får i sig allt

• annca

Det har så skarp smak, så jag skulle inte rekomedera det...

När lillan var 13 mån kunde vi blanda med nästan kall välling och hon tuttade i sig det, men inte nu. Nu känner hon smaken direkt.

Varm välling är inte att rekomendera, då kåvepeninet förstörs av värme.

Nu är det dossprutan som gäller. Inkl. rottningsmatch. Spruta in i kinden. Nappen direkt efteråt. Hon är förtvivlad, men vad göra

~*~ man önskar att man kunde vara bara tyst & cool (W.Crafoord)~*~
  • Turnit

Hur gammal är sonen???

.?:*¨¨*:?..?:*¨¨*:?..?:*¨¨*:?.Spraystart Januari.?:*¨¨*:?..?:*¨¨*:?..?:*¨¨*:?.
  • pemi

Nä det är nog ingen bra idé. Det smakar ju ganska illa och har du blandad ut det i mjölk eller välling och han inte dricker upp så vet du ju inte hur stor del av dosen han fått i sig. Dessutom så finns ju risken att han får avsmak för mjölk eller välling. Vet många som blandat i tex sylt.

♥♥ ♥ Alva♥ ♥ ♥
  • dragon06

när vi fick pencilin så avråde läkaren att blanda ut det då de kan börja vägra maten sedan när kuren är slut..

• Turnit

Sylt är bra. Coca cola funkar också. Tänk bara på att inte ta så mkt vätska. Så du vet att han får i sig det.
    Jag blandade med coca cola till mina barn. Vet att många kommer att hojta nu. Men när barnen är sjuka så tar man till alla knep man kan för att få i barnet medicinen.

.?:*¨¨*:?..?:*¨¨*:?..?:*¨¨*:?.Spraystart Januari.?:*¨¨*:?..?:*¨¨*:?..?:*¨¨*:?.
  • annca

Jag prövade med cola... "Blääää!" sa stumpan Vet inte om det var colan hon inte gilalde eller om hon kände smaken igenom där också...

~*~ man önskar att man kunde vara bara tyst & cool (W.Crafoord)~*~
  • Alex 20040923

Han är 2 år och 3mån. Vi prövade med spruta igår och fick hålla fast hans huvud för att försöka spruta in det. Det var det jag vill undvika! Ska nog pröva Cola ändå, man ska ju ändå borsta tänderna på barnen efteråt!

• zonetta

jag skulle inte rekomendera att hälla kåvepenin i vällingen.. smaken är besk. Har prövat det en gång o det var inte populärt.. gav sen i spruta o dom fick hålla den själv fast man hjälpte till lite. det fungerade hos oss

• höstsjö

Lingonylt är ganska stakt i smaken i sig självt och kan funka för att kamoflera den äckliga kåvepenin-smaken.

• Åsa Ystad

Blanda inte med mjölk eller välling. Smaken är så skarp att den känns igenom ändå och så blir bara mängden du ska få i honom större!
    Om du ska försöka blanda så ta något med ganska stark smak, t ex chokladsås. Och väldigt liten mängd.
    Lycka till!

Nobelpris till den som uppfinner ett gott penicillin för barn!

• Börnen

det finns en massa andra penicilliner som inte smakar så illa. Sonen älskar amoxicillin och kan med vissa problem få i sig Spectramox. Däremot så gick det aldrig att få i honom Kåvepenin, han spottade ut det fortare än vad jag fick i det. Vi ringde och berättade att det inte gick, fick en ny sort då...

Emil 11/6-05 + Maja 16/11-06
  • noona

När min son fick penicillin var ända sättet att få det i honom genom att blanda det i oboy. Tänker som så att får han avsmak för oboy så gör ju inte det något. Är nog värre att blanda i tex mjölk eller välling för det vill man ju att de ska tycka om.
    Lycka till hur du än gör!!

• jmmm

vår son kräks upp kåvepeninet så vi får ammimox istället. det blandar vi i typ max en dl av nettos apelsinjuice, det är ganska stark så det sveper han mormor sa det var vitaminer så nu swäger han att jag tog vitaminer för att halsen skulle bli bra

• höstsjö

Vi förökte blanda ut kåvepenin med t.ex. lingonsylt, men det mest effektiva var ändå att lägga honom på rygg och spruta in medicinen i munnen, så att han var tvungen att svälja. Någon gång kräktes han lite, men inte om han fick det på fastande mage. Hemskt var det de första gångerna, men vi förklarade så mycket som möjligt att det var medicin för att han skulle bli frisk. Vi berömde honom massor efteråt, och så fick han torkade aprikoser att smaska på. På femte eller sjätte dagen av kuren gnällde han bara lite, men visste att det gick över fort.

"Det goda" penicillinet är inte bra att använda i onödan. Det är bredspektrigt och tar ut en hel massa bakterier - som därmed lättare blir resistenta i framtiden. Risken är att antibiotikan inte biter på dem nästa gång.

• Prinssestårtan

Har ni kåvepenin med fruktsmak?

• Fiffis

Brukar blanda med jätte lite saft! Fast mina barn gillar penicillinet med fruktsmak!

Svar på tråden Kan blanda Kåvepenin med mjölk eller välling så att min son får i sig det utan skrik och gråt?