• penapöna

Hur rengör man ugnen?

Hur ska man lyckas få rent en ugn som inte varit rengjord på minst 6 år?

Har aldrig rengjort en ugn så nu behöver ni berätta för mej hur man gör.

• Svar på tråden Hur rengör man ugnen?
  • Inanna

Ok, köp en ordentlig ugnsrengöring, följ anvisningarna på den. I många fall ska ugnen vara varm, i andra inte. Sedan ska det verka över natten helst. En del rengöringar anvisar ett par timmar, men resultatet blir därefter Lycka till!

• Jennie Brunflo

Det beror på vilken ugn du har.

Vi har just nu en självrengörande ugn som man hettar upp till 300ºC.

Annars är det MrMuscle (eller liknande) skrubba skrubba skrubba som gäller.

• maj72

Det finns sådana rengöringsspray som man sprayar på och sedan kan torka bort efter en timme. Om det är stark smuts så ska vara på en hel natt.
    Har funkar bäst med de, vanligt såpvatten eller diskmedel tar inte så bra.
    Varning: de här sprayen luktar jättestarkt så vädra bra när du håller på.

Lycka till - rengöra ugnen är inte roligt kan jag säga

• Inanna

Jag hade också tänkt göra det idag, innan jul vill man ju liksom att det ska vara fräscht .

• maj72

Jag är nog fortfarande trött, skriver helt förvirrad.. hoppas att du fattade ändå .....*jäsp*

• Meli

Jennie Brunflo

Vad underbart det låter. Vi har en ny ugn, och den och den är dyr, har kollat upp det, så det finns kanske en liiiiiten möjlighet att den är självrengörande, vet inte nu, för den fanns när vi köpte huset. Kan man kolla det på något sätt. Har sett att vår ugn är riktigt skitig....

kram

• Jennie Brunflo

Jag TROR att om ugnen är matt, alltså nästan känns blästrad på insidan, då är det en självrengörande ugn. Då ska man absolut inte skrapa med svinto eller liknande där.

Det är mycket lättsamt och bra kan jag meddela!

• Meli

Jennie Brunflo
    Hmmm, ska nog kolla upp det ordentligt.....jag har inte gjort rent den sen vi flyttade in för 1,5 år sen (mysigt) så jag har i alla fall inte förstört något i så fall Men nej, som blästrad är den inte, men mattare än vår gamla ugn.... griper efter halmstrån....

• CosmicCat

K2R är en ugnsrengörare som ska användas i kall ugn, dessutom luktar den inte mycket alls. Låt skummet verka en hel natt om det är hårt smutsat...

• penapöna

Tack för era svar!

Jag läste på några rengöringsmedel i affären, det stod att man skulle ha skyddsglasögon, handskar och skyddskläder när man höll på och om man inte hade mycket god ventilation skulle man ha munskydd. Tyckte det lät lite läskigt så jag tänkte jag skulle prova Yes sprayen, på den stod det att man kunde rengöra ugnen med den. Så det gjorde jag och det funkade bra, men fy vad svårt det var att få bort allt medel, jag spryade med vatten för att få rent vid falsarna. Nu blänker ugnen!

Svar på tråden Hur rengör man ugnen?