• lizzilein

enkel festmat för två?

I kväll är det fem år sedan min man och jag träffades. Jag tänker överaska honom med levande ljus och något gott att äta när han kommer hem. Alla tips välkomma!!! Något lyxigt som går snabbt och enkelt att fixa.

Champange finns redan hemma. :))

Några lyxiga idéer?

• Svar på tråden enkel festmat för två?
  • MrM

Toast med gåslever och fikonmarmelad samt champagnen.

Pasta med hyvlad tryffel på.

Carpaccio på oxfilé med kronärtskockshjärtan.

Färska hallon och en god sorbét.

Mvh

• lizzilein

Stort tack för lyxiga tips MrM
    Färska hallon och sorbét låter gott och framförallt enkelt. :)) Det får bli efterrätten! Mums!!

Men huvudrätterna känns svåra för mig, men det första skulle jag nog kunna fixa: toast med gåslever och fikonmarmelad. Kan man få tag på gåslever enkelt??

Kronärtskocka älskar min man, och musslor.
    Vad äter man till musslor? Nån som vet?

• MrM

Moules marinere brukar ju serveras med pommes frites och aioli. Enkelt att koka lite musslor i vin så det är ju ett bra förslag.

Gåslever brukar man kunna köpa på konserv i delikatessbutiker, enbart att skiva tunt på en toast med någon snygg garnering och någon söt marmelad eller dyl. till.

Carpaccio är ju bara att skiva upp rå, frusen oxfilé extremt tunt. I teorin väldigt lätt, kan dock vara lite jobbigt att skiva tillräckligt tunt om man inte har en maskin. Måste dessutom hinna frysas till lite innan så att den går att skära så pass tunt.

Mvh

• lizzilein

MrM! Det blir Moule Marinere med vitlöksbröd! Det kan inte gå fel!! :)) Visste inte att det hette så, men det var ju ett tjusigt namn på en mycket god rätt.

Gåslevertoast spar jag till nyårsdagen!

tack för alla tipsen!

Svar på tråden enkel festmat för två?