• Tola

behandlat med pevaryl i en vecka nu men det känns inge bättre??

hade helst skrivit anonymt men eftersom jag råkade posta ett inlägg i fel forum anonymt så får jag inte vara anonym tills den 23 :(

fick veta förra tisdagen att jag hade/har svamp.. köpte ett depotpaket.. med en vagitor och har smörjt morgon och kväll med salva nu i en vecka.. men jag tycker inte det blivit bättre??
    blir man torrrade i slemhinnorna av svamp? blödde igår efter sex..

• Svar på tråden behandlat med pevaryl i en vecka nu men det känns inge bättre??
  • krakel

hmm skulle nog söka gyn o jag va du

dessutom så va det nog inte så bra att ah sex under tiden då det faktiskt kan smitta dessutom så blir du ju aldrig av med svampen om du har sex under bahandlingen.

hoppas du snart blir av med den hemska svampen.. usch kliar ju nått fruktansvärt..

• Anonym (svamp?)

Hur fick du reda på att det var svamp, av läkare? Annars skall du nog gå och får det konstaterat svamp.

Och vänta med sex tills efter du blivigt bra från svampen och sen minst någon vecka till. Dels för din skull och dels för att du kan smitta med svampen.

• Tola

dom gjorde en svampodling! har alltså inte haft samlag utan petting! han blev smittad innan jag(och) han visste att jag hade svamp sedan dess har vi inte haft samlag!

• Tola

puffar på för att höra om jag är ensammen.. ska till Ungdomsmottagningen efter lunch!

• Anonym (svamp?)

Fick du Pevaryl av läkaren? Tycker du skall ringa och säga att du inte blivigt bättre. Be om att få Fluconazol mot svampen vilket är en tablett man sväljer.

Bra du inte haft sex det senaste, nu måste slemhinnorna få vila från sex!

• Tola

BM på ungdomsmottagningen (där dom gjorde svamodlingen) sa vilken pevaryl jag skulle använda

• Anonym (svamp?)

Och visst kan man bli torr i slemhinnorna av svamp!

Till ungdomsmottagningen, har dom läkare där, annars så tycker jag du skall gå till VC eller gyn så att du kan få Fluconazol!

(moderatorerna gillar inte puffar efter 3 min!)

• Tola

Okej,ska dit ändå och prata med BM.. och detta är ingen puff men jag puffar för att jag inte har internet hemma och vill ha svar snabbt,ska tänka på det

• Mirren

Hejsan,

varför vara anonym? Svamp är ingenting att skämmas över, det är jättevanligt och har ingenting med sex att göra (dock förvärrar sex situationen om man redan har svamp). Jag får svampinfektion ganska lätt men är allergisk mot Pevaryl (och överkänslig mot Canesten). Om du inte är gravid (vilket jag är) kan du be att få Flucanozol (eller Difflucan som är samma sak) det är en mirakeltablett. Ät den, och svampen är borta till imorgon! Underbart! (Trots detta ska man undvika sex ett tag för att låta de småsår som svampen gett upphov till läka. Annars är det lätt att infektionen kommer tillbaka eftersom svamp alltid finns naturligt i underlivet.)

Så undvik sex på ett tag (lättare sagt än gjort om man har långa och segdragna infektioner), ha luftiga kläder på dig och smörj gärna med vaselin.

Lycka till!

• Anonym (svamp?)

Har dåliga erfarenheter med kombinationen BM-svamp och Pevaryl-svamp.

• Tola

klär mig allid luftigt,slutat rakat just där nere,sover naken

• Anonym

använd inte tampong eller sköljmedel i underkläder eller byxor det kan göra att man får svamp.

• Tola

anänder inte tampong.. det där med sköljmedel visste jag inte

• Mirren

Tola,
    en sak till. Om man inte tål Canesten eller Pevaryl, men ändå måste använda receptfritt så kan du pröva Daktar (eller Mikanozol).

Anonym, man "får" inte svamp- den finns naturligt. Däremot kan man få en infektion. Vad gäller sköljmedel så har jag aldrig hört att det skulle kunna förvärra. Har själv pratat om svampproblematiken med ett antal gynekologer och blivit informerad att det finns mycket "skrock" när det gäller just svampinfektioner. Att man inte ska äta socker till exempel, eller att det hjälper med att badda med yoghurt. Att man ska dricka tranbärsjuice och att man ska "koka" underkläderna. Det är klart att man kan pröva gamla huskurer men om det är allvarligt bör man nog hoppa yoghurten och be att få Flucanozol istället.   

• HugosMamma85

pevaryl har aldrig funkat på mej.. pröva canasten istället

• Anonym

Jag tycker att canesten funkar bättre än pevaryl. Och allra sämst funkar pevaryl med bara en vagitor. Minst trepacket ska det vara. Sen får apoteket säga vad de vill om att det skulle vara lika bra med en-packet för det tycker inte jag.

• Anonym

Funkar det inte med Pevaryl eller liknande gå till läkare som skriver ut något annat, kan vara bra med nån slags kräm med.
    Finns dessutom ett preparat Lactal (tror jag det heter) på apoteket som rättar till obalans i underlivet. Ibland kan svamp vara jobbigt och bli av med och även om man blivit av med den så känner man sig känslig och konstig i underlivet då tyckte jag att Lactal fungerade bra. Kan funka om man känner att en svampinfektion är pågång också, i förebyggande syfte då.

• Sommaren22juni1979

Vill bara påminna om att sex under tiden man har svamp eller under behandling är inte något som funkar bra... det bollar bara fram o tillbaks de olika svamparna ..
    Innan min läkare fattade att jag hade svamp men grov sådan pga sex under svamptiden... så till sist fick jag testa ett prepp som var starkare än de andra.. Min svamp försvann.. ;);)

Lactal är superbra ... jag använder den när jag duschar , inte bara till underdelen.. men även till hela kroppen .. funkar great..

Svar på tråden behandlat med pevaryl i en vecka nu men det känns inge bättre??