• Alsephine

Magsjuka barn - hur gör ni med mat och dryck?

Hej!

Nu ligger mina flickor magsjuka och jag vet varken ut eller in angående hur ofta jag ska "tillåta" dryck - och hur mycket jag skall ge dem. En koll på Netdoktor.se visar att man skall ge vatten teskedsvis men vänta tills ett par timmar efter kräkning. Hur gör man om barnet kräks varannan timme? SUCK! Jag vill minnas att en sköterska en gång gav rådet att "tillåta" vad än det sjuka barnet efterfrågar i mat- och dryckväg och om jag inte har virrat till det ordentligt i skallen har jag för mig att en bekants bekant stekte hamburgare åt sina magsjuka barn. Nu vänder jag mig till ER: hur gör man bäst? Det gör ont i hela mig när barnen inte mår bra och när inte ens vatten stannar nere, då blir jag orolig.

Tacksam för kvicka svar.

• Svar på tråden Magsjuka barn - hur gör ni med mat och dryck?
  • mamma30

Jag tror att det bästa är att fortsätta att ge vatten med tesked ofta.Dom torkar ju lätt ut annars.Även om det kommer upp,så fortsätt.
    Sedan brukar jag sakta övergå,då magsjukan är över,med mycket skonsam kost.Såsom kokt ris och fisk t.ex.
    Avslagen cola brukar jag också ge,så att dom får i sig lite socker.
    Hoppas att dina barn snart kryar på sig.

• Anne M

Skulle råda dig till precis det som mamma30 just skrev...

Krya-på-sig-kramar kommer här!

/Anne

• Majsan70

Mitt råd är at inte ge nånting på en bra stund. Sen prova med teskedsmatning. När de sen blir bättre prova med snäll mat och håll dem borta från alla mjölkprodukter ett tag.

Nu vetjuinte jag hur gamla dina barn är, men är de väldigt små och inte får behålla vätska så sök läkare, hellre en gång för mycket. Större barn klarar sig lite längre utan vätska.

• Alsephine

Tackar för svar. De är (snart) tre respektive fyra och ett halvt år gamla så jag "teskedar" på och hoppas på snar bättring.

• Moja

Jag har hört att även om barnen kräks direkt efter att de fått vätska så stannar ändå lite kvar i magen, allt kommer inte upp. Därför är det bättre att ge vätska.

• Marlene

Moja: Ja även om dom kräks så hinner dom ta upp lite vätska.
    Det är jätte bra att amma om man fortfarande gör det, det märkte jag i helgen när wille hade magsjuka 20 minuter efter han hade tokspytt fick han behålla bröstmjölken han fick i sig.

• Alsephine

Än en gång tack för svaren. Jag "teskedmatade" vatten (och fick någon kräkning till svar mellan varven) tills den äldsta flickan började fråga efter "more, Mum!". Yngsta tjejen fick hög feber under eftermiddagen men en Panodil-supp senare blev det mer liv i henne också. Nu sover båda och jag hoppas att de vaknar (mat)friska i morgon bitti - inte förr! Usch så bedrövligt det är att ha sjuka barn; man känner sig så hjälplös! Kvällskram till alla svarare.

• Mmmajsan

Ge gärna vätskeersättning istället för vatten!!! De behöver också socker och salt om de kräkts länge. Man kan enkelt göra en egen form av vätskeersättning av apelsinsaft med lite salt i. Dosera isf ungefär 1 tsk salt till 1 liter apelsinsaft (tror jag det var). Och apelsinsaften ska vara söt. Just apelsinsaft är bra eftersom det innehåller kalium, som också är bra att få lite extra av efter kräkningar.
    Och mata tsk/msk-vis. Det jag har hört är ungefär 1 msk i kvarten första tiden efter kräkningarna.

• norgesessan

här är vad akuten eller sjukvårdsupplysningen berettade for oss....ge inte vatten att dricka, det innehåller ingenting. ge heller utspädd äpplejuice. cola skulle man inte ge barn, det är for starkt, specielt när man kräker..det gäller bara cola, så annan läsk går bra om det är det enda barnen vill ha..cola mot kvalme hjälper bara vuxna.om barnen inte äter skal man inte fokusera så mycket på det, det viktiga är att dom dricker. sen kan man prova äpple, morot, gröt(gärna köpgröt, for dom behöver lite extra vitaminer och sånt när dom börjar äta igen). en enkel tumregel, det lilla dom får i sig ska vara så näringsrikt som möjligt. derav juice framfor vatten.

• Vitsippa

Jag har hört att man kan frysa vätskeersättningen till "isglass". Det kanske är lättare att få barn att äta glass än att dricka?

• Alsephine

Intressant! Jag skedade faktiskt i äldsta flickan utspädd äpplejuice mot slutet av kvällen - i stora mått. Och lillan propsade på det som går emot alla tumregler: mjölk! Alla råd sparas till nästa eländestillfälle. Jag insåg själv att vatten nog inte var det ideala men vad gör man när det står stilla i tankeverket. Huvvaligen!

• Makaroner

När Emil (3,5) var magsjuk sist så ville han inte ha nåt annat än vatten första dygnet. Han fick vinterkräksjukan tror jag. Men det är små mängder vätska och ofta som gäller, samma om du själv blir rejält magsjuk, små mängder vätska och ofta för då känner man sig inte lika sjuk och matt pga uttorkning. Han hatar allt vad vätskeersättning heter så han fick bara vatten i början och sen fick han det varvat med risvälling 20-50 ml/gång, det ville han såklart ha mer av, men man vågar ju inte riskera kaskadkräket igen. Tyvärr funkar inte apelsinsaft eller apelsin av nåt slag hos oss för han hatar apelsiner

Snäll mat för magen är bra att börja med sen om de vill ha det alls vill säga, kokt fisk, kokt ris, kokta morötter mm. Emil åt risvälling ända tills han frågade efter mat själv och då provade vi, det tog 5 dygn innan han ville äta nåt annat än risvälling för han hade ont i magen av och till och var inte ett dugg hungrig.

Ett annat tips är att skriva upp hur mycket vätska de fått i sig under dygnet, för blir det så att du måste ringa till sjukhuset så vill de veta hur mycket du gett dem.

*Krya på er*

• Emsa2

När vår dotter var magsjuk sist så sa sjukhuset att första dygnet kan barnet kräkas nästan oavbrutet, men att man skall fortsätta ge vätskeersättning ( som man kan ha lite äppeljuice eller saft i ) teskedsvis var femte minut. Märker man att barnet får behålla vätskan ( tex inte kräkts på två-tre timmar ) så kan man öka på till ca 15-20 ml vätskeersättning. Om de är så pass " friska " att de får behålla vätskan är det bra om man försöker se till att de kan få i sig 2 dl vätska på en timme.
    De barn som har legat med dropp på sjukhus brukar få ca 40 ml yoghurt ( eller tex provoiva ), en liten smörgås med mycket smör och en ostskiva på, när droppbehandlingen är avslutad. Pasta, rostat bröd och massor av smör i matrn och på smörgåsen är bra, De behöver fett. Äpple, kokt morot, kokt fisk, postatis och ris är också bra. Rena mjölkprodukter ( dvs mjölk, och tex fullkornsvälling ) skall man vara lite försiktig med. Yoghurt skall gå bra. Lycka till !

Svar på tråden Magsjuka barn - hur gör ni med mat och dryck?