• Dino78

Rå korv

Har alltid gillat att äta smalt skivad falukorv med senap på på limpmackor. Alltså rå. Var sugen på det imorse men vågar inte då det alltid står att det ska vara stekt och så. Nån som vet hur det är med korv? Lika bra avstå antar jag?

• Svar på tråden Rå korv
  • mamma37

Du får inte äta rått kött......Bra att du avstod! Livsmedelverket har en sida di kan gå in på och där står vad man ska tänka på som gravid!! Lycka till!

• Mausiii

Jag skulle inte oroa mig. För det första så är ju korven inte "rå", utan förkokt. När man är gravid kan man ju t ex äta påläggsskinka och så som är fabriksförpackad, så det borde du kunna med korv också. I alla fall de första par dagarna som korven är uppackad.

• LillaSara

Ingen aning, men varje gång vi ska äta falukorv eller typ HOT DOGS så måste jag äta en rå skiva eller en rå korv. Vaddå en nån gång då å då, kan väl inte vara nån fara eller tror du?

• Dino78

Tycker heller inte det borde vara nån fara, med tanke på att det är ju liksom förlagat redan. Men så blir jag osäker. Är samma visa med mamma scans köttbullar...älskar att äta dom kalla direkt ur förpackningen. Steker jag dom blir dom inte alls lika goda. Men så oroar jag mig för bebisen och så steker jag dom och sitter och irriterar mig för att det inte är lika mumsigt

• Anknys

Men... Falukorv är ju redan tillagad! Den är ju inte rå. Vet inte om den är kokt, men varmrökt är den ju! Så det kan väl inte vara någon skillnad på att äta ostekt falukorv mot vad det är att äta vanlig varmrökt skinka? Mamma Scans köttbullar som är sååå goda råa är ju förstekta, så det ska ju inte vara någon fara det heller tycker jag...

Mmm, det lät gott med macka med tunt skivad falukorv och senap. Blev så sugen!!

• LillaSara

Äh vi lyxar till oss då å då tycker jag. Det kan ju inte vara farligare än dom som röker eller dricker alkohol under sin graviditet.

• Forsen

Äh det står ju inget om det på livsmedelsverkets lista, så jag har ätit otaliga falukorvs mackor, RÅ!!

/A

• LyckaJones

falukorven är ju inte rå, jag åt säkert ett ton som pålägg när jag var gravid!

• babylover

Ät och var glad! Du behöver ju inte leva på enbart det under resten av graviditeten! Jag väntar mitt tredje barn och äter även denna gång det jag är sugen på (försöker behärska mig med godis och liknande) och har kanonbra värden.

• Titti och mini

slv.se står det faktiskt att man inte ska äta korv otillagad - står i deras livsmedelslista. Detta p.g.a. både listeria o toxoplasmos. Men som sagt är riskerna med båda bakterierna inte speciellt stora, men vill man vara super noga så

Svar på tråden Rå korv