Ätit gravad lax... hjälp!!
Var just på jullunch och fick en jultallrik med bland annat gravad lax, som jag petade i mig utan att tänka efter. Nu har jag panik!
Är i vecka 17, tror ni att det är väldigt illa?
Var just på jullunch och fick en jultallrik med bland annat gravad lax, som jag petade i mig utan att tänka efter. Nu har jag panik!
Är i vecka 17, tror ni att det är väldigt illa?
neee det har jag också gjort som gravid...
jag tror att du kan vara lugn, jag har oxå ätit och det var i v 15 och är i 27 nu och vi mår super båda två
Är det inte mängden som räknas?
Jag vet inte i och för sig.. Äter inte gravad lax själv..
Fråga på mvc om du är orolig!
Min bm säger att det är mängden som gör det för det mesta,
tvivlar starkt på att en liten bit gravad lax skulle vara farligt för din bebis.
Jag har fått redapå attman kan äta allt....men man skall inte vräka isig....alltså tror jag inte det är någon fara...åt själv gravad lax här om dagen...*S* KRam
Men herregud!!!!!!!!!!!
Det är INTE farligt, det är ju otroligt att man nojjar över något sådant!
I Irak äter de för fasen bark och löv i fbergen, inte är det fel på de ungarna!
MIN Barnmorska, säger att man kan äta ALLT, använd sunt förnuft bara! Jag har ätit gravad lax och kommer göra det igen på julbordet.
Tack för svaren! Då hoppas jag på att det inte är någon fara, åt ju bara en skiva.
Jag antar att man ska ha extrem otur om man ska få i sig listeria så det borde inte vara någon fara.
Vet att jag frågade min barnmorska om det var farligt att äta sånt som det stod att man aldrig fick äta under en grav, hade råkat äta tonfisk, frågade oxå varför man inte fick äta tonfisk. Pga att det kunde innehålla kvicksilver fick jag veta...
Men hon sa att det är mängden man äter som spelar roll, om man bara äter ibland och inga mängder trodde hon inte var nån fara.
Garanterar att du inte kommer göra den missen igen, gjorde iaf inte jag.
Födde iaf en frisk pojke, så tror inte det är nån större fara, men ring mvc om du ändå är orolig
Ät gärna en gång i månaden, men inte mer:
Ät inte:
All odlad fisk kan du äta.
Ovanstående råd gäller även flickor och kvinnor i barnafödande ålder, med det undantaget att de fiskarter som kan ha förhöjda kvicksilverhalter (abborre etc.) kan ätas en gång per vecka.
Ät inte råa skaldjur eller gravad fisk om den inte är nygravad och inte tillhör någon av sorterna ovan. Undvik dessutom varmrökt eller kallrökt fisk, främst vakuumförpackad.
Hmmm svårt o veta om den är nygravad lixom....
Gå in på http://www.slv.se/templates/SLV_Page.aspx?id=12212 o läs vad som rekomenderas..... Men gå nu inte o oroa ihjäl dig!!! Se till att få en lugn o trevlig jul ist *L*
God JUL!!!
Tonfisk på burk kan man äta ![]()
DubaiC, jag vet att det kanske är lite nojjigt, men min barnmorska är lite smått överhysterisk och har skrämt upp mig.
Har man extrem otur och en restaurang har dålig hygien så kan det ju vara kört. Och vem vill ta den risken?
Jag skulle tro att din oro är värre för barnet än själva laxen. Och att laxen slank ner det är ju inget du kan göra något åt nu i efterhand.. Och risken är ju inte värst stor att det skulle vara något fel på den lax du fått i dig. =) Lycka till med liten!
När jag väntade mitt förra barn åt jag fisk man inte ska äta. Vi hade avslutnings middag och jag hade valt fiskmeny. Det skulle vara någon "tillåten" fisk, kommer inte ihåg vilken, men när jag ätit tyckte jag ändå inte det smakade som den fisk det skulle vara aå jag frågade köket. och då sa det att den andra fisken tagit slut så de hade valt hälleflundra istället. Snacka om att jag blev både arg och rädd, jag skällde ut dom och sa att de inte bara kan ändra i meny sådär utan att tala om det INNAN, jag var inte den enda som var gravid heller den kvällen...
Nu gick allt bra och vår son föddes frisk så jag tror inte det är jättefarligt om man nu råkat få i sig nå´n enstaka gång.
Prata med din BM om du är väldigt orolig
Jag förstår om du blir nojig, det blir jag också efter att ha läst listan på livsmedelsverket.
Men nu har du ätit laxen och vad ska du göra åt det? Nu kan du ju inte göra så mycket. Vad hade du tänkt? Göra abort?
Min sambo och jag var på glöggmingel i förra veckan och våra vänner visste inte att jag var gravid och det blev ett litet missförstånd när vi skulle få vår glögg så jag fick starkvinsglöggen till att börja med, drack inte mycket av den men lite iaf. Men vad ska jag göra åt det, nu hade jag redan druckit den...
Du behöver inte oroa dig alls.
Så länge du inte blivit sjuk av fisken så är det absolut ingen fara.
Finns inga barn som fått hjärnskador av den där bakterien i sverige, listeria eller vad den heter?
Inte så kul att bli smittade kan jag tänka mig, men om det mot förmodan skulle hända så får man medicin och blir frisk igen
Jag åt kallrökt lax igår på julbordet med gott samvete, åt bara en liten bit då skl.
är så otroligt liten risk att det ska hända något, att jag tycker du ska sluta oroa dig! Gjort är gjort dessutom, så dsläpp det! Det kommer säkert att gå bra!
På restauranger med julbord har de förmodligen bra omsättning på matvarorna vid den när tiden, så laxen är säkert fräsch. Och Listeria växer bara till om smittade matvaror blir liggande länge. Så alltså, även om de inte skulle ha bra hygien (vilket de förhoppningsvis har) så har laxen säkert inte hunnit bli dålig.
Oroa dig inte.