• Gravid18

Någon som kan hjälpa mig? (körkort)

Hur räknar man ut bromssträckan, jag har läst men fattar inte. Någon som kan förklara på ett enkelt sätt?

• Svar på tråden Någon som kan hjälpa mig? (körkort)
  • linnsans

Oj... kommer inte ihåg. men skriv här vad det står, så ska jag förklara för dig!!

• Gravid18

Okej allt som allt så står det så här om bromssträckan:

Bromssträckan är naturligtvis den sträckan bilen hinner rulla från det du börjar bromsa tills bilen står stilla. Bromssträckans längd bestäms av:
    *Bilens hastighet
    *väglaget
    *bromsarnas skick
    *antalet bromsade hjul
    *däckens skick
    *vägens lutning

Bilens köregenskaper och bromsträckan påverkas av antalet passagerare och mångden last.
    Detta innebär att bilen kan bli svårare att manövera och att omkörnings- och bromssträckan kan bli längre in bilens vikt ökar från tjenstevikt till totalvikt. Bilens bromsar är dock dimensionerade efter bilens totalvikt.

Framför allt är det hastigheten som avgör hur lång bromssträckan blir.
    Bromssträckan ökar med kvadraten på hastigheten, dvs
    2gånger högre hastighet= 4 gånger längre bromssträcka
    3 gånger högre hastighet= 9 gånger längre bromssträcka

• MalinR86

usch det där kommer jag inte ihåg Fundersam
    vad menar dom med 2 gånger högre hatighet? måste ju vara 2 gånger högre än nånting?!

Banzaiiiiiii
  • Gravid18

MalinR86: hehe det är inte bara jag som inte fattar då, känns ju som en lättnad iaf men det är irriterande för man vill ju fatta

• Bondbruden

Om du dubblar hastigheten, tex 50 km/tim * 2 så blir bromssträckan 4 gånger längre, alltså 2 upphöjt i 2 (kvadrerat)

om du tredubblar hastigheten, t.ex. från 30 till 90 så (30*3=90) så blir bromssträckan 9 gånger längre (bromssträckan_vid_30 * 3^2)

Hur lång bromssträckan är vid olika hastigheter står säkert i körkortsboken.

• linnsans

från vägverkets hemsida:

När du ökar farten, ökar också din stoppsträcka och blir mycket längre.

Stoppsträckan delas in i reaktionssträcka och bromssträcka. Reaktionssträckan är den sträcka som du hinner åka under den sekund som det tar att reagera för exempelvis ett hinder. Bromssträckan är den sträcka som bilen rullar från det att du trampar på bromspedalen tills bilen stannar.

Vid 70 kilometer i timmen är reaktionssträckan 19 meter och bromssträckan 24 meter. Totalt är stoppsträckan 43 meter. Vid 90 kilometer i timmen är motsvarande siffror 25 meter respektive 40 meter. Den totala stoppsträckan blir då 65 meter.

• melker03

Så här menar de:

Om du har en viss hastighet säg 50 km/h får du en viss bromssträcka.

Dubblar du hastigheten, dvs kör i 100km/h får du en bromssträcka som är fyra gånger längre än den du hade när du körde i 50km/h.

Tredubblar du hastigheten, dvs kör i 150km/h får du en bromssträcka som är nio gånger längre än den du hade när du körde i 50 km/h.

• Lilla Sofie

Gravid18.. i informationen du skrivit här står det inte hur man räknar ut hur LÅNG bromssträckan blir. Det står bara hur mycket längre den blir i olika hastighetsökningar..

/Sofie

Svar på tråden Någon som kan hjälpa mig? (körkort)