Roliga spartips
Jag måste medge, jag är beroende av spartips, även om jag inte följer dem så älskar jag att läsa dem så här tänkte jag att vi skulle börja en tråd med just spartips av alla de slag. Lägg till ditt egna tips nedan!
Jag måste medge, jag är beroende av spartips, även om jag inte följer dem så älskar jag att läsa dem så här tänkte jag att vi skulle börja en tråd med just spartips av alla de slag. Lägg till ditt egna tips nedan!
planera en veckomeny, handla en gång veckan med inköpslista. Följ menyn, och handla inte saker som inte står på listan.
Göra egna matlådor.
Storkok.
Handla inte hungrig!
Titta över alla räkningar. Behöver ni verkligen allt.
töm alla fickor på småpengar varje dag å lägg i en burk som du ej kan öppna!
blir svårt för mig för jag har nästan aldrig kontanter på mig...
Handla INTE om du inte genast vid hemkomsten kan lägga 10;. för varje hundring du spenderat i en burk för sparande!DVS....handlar du för 300:- så blir det 30 :- i burken, 200:- = 20:- osv
Denna typ av sparande leder till att man tänker över impulsköp en extra gång och när man väl börjat spara 10:or i en burk så har man snart en liten buffert..... ni vet många bäcker små osv
Och om du köper något på rea så lägg de pengar som varan var nedsatt med i myntburken med låst lock.
Perfekt semesterkassa! samtidigt som du inte handlar för mycket skräp på rea.
Här är en sida med massor av tips
kjellberg7.se/snaljaparna/sparalistan.htm
Plumpa Det var snåljåparnas sida som fick mig posta detta inlägget. ;) Så där har jag redan läst.
Jag gillar också spartips och kan säga att jag har blivit ordentligt sporrad att spara pengar genom att hänga här i ekonomiforumet på FL. Tömde nyss spargrisarna och vi hade fått ihop 1500:- utan större ansträngning. Förut tänkte jag inte så mycket på att kronorna som hamnade där blev lite grann i längden så därför tömde jag sällan plånboken på mynt. Men nu har jag blivit mycket bättre på det!!!
2 spartips jag själv använder mig av varje dag är att dels tvätta disktrasorna i tvättmaskinen, samt att minska användandet av diskmedel (späder ut med vatten) och tandkräm (fungerar lika bra med lite mindre) + att jag inte tar så mycket tvättpulver. Om man gnider fläckarna med lite yes så blir kläderna helt rena ändå!