• enyasmatte

Aktiviteter för barn 1-3 år - vad gör ni?

vad hittar ni på med era barn mellan 1 och 3 år? gärna konkreta saker. vad hjälper de till med hemma? då tänker jag inte för att underlätta utan för att det ska vara utvecklande för dem.

ni som inte har barnen på dagis - vad fyller ni dagarna med för att barnet ska ges så stor chans som möjligt till utvecklig?

*vad gjorde livet innan Wille?* www.willessida.se
  • Svar på tråden Aktiviteter för barn 1-3 år - vad gör ni?
  • Vilmas Mamma

Min tjej älskar att "hjälpa" mej med allt.
    Diska är nog favoritsysselsättningen, men gå runt o damma med trasa. osv.
    Honfår hjälpa till o plocka i hop sina leksaker på kvällen o lägga dom i sin låda.

• enyasmatte

hi hi! så är min son oxå. vi hittar på massor men vet många som liksom inte har några idéer alls så jag tänkte att man kanske kan göra en lite förteckning här och själv få en massa nya idéer

• mammatillpojkar

min son är 16 månader och han vill gärna vara med när vi diskar, lagar mat, bakar, tvättar och städa.. han älskar dammsugaren och ska gå och hålla i den medans vi dammsuger
    han hjälper till att plocka i sina leksaker i sina backar
    vi målar/ritar, lägger pussel, tittar i böcker, bygger med klossar och lego, jag pratar väldigt mycket med honom, han säger dock inte så mycket men han är otroligt duktig på att förstå oss och visa vad det är han vill ha.

• bubbelmaja

Vilmer älskar att läsa böcker, så det gör han och hans pappa mycket. Sedan går de på öppna förskolan för att få leka med andra barn minst 2 gånger i veckan. Han älskar att leka i köket, med sin lilla spis. Han brukar få låna slevar och vispar och kanske några okokta makaroner att vispa runt med. Han släpar också runt på dammsugaren en hel del. På senare tid har han blivit förtjust i att stapla saker och att gömma saker i kartonger och sedan ta ut dem igen. Han har fått prova måla med vattenfärger och gillade det men bara korta stunder. Vi sjunger mycket och gör rörelser till sångerna. Pratar mycket om han kroppsdelar och tex dansar elelr "gympar" tillsammans. Det är lite av hur hans dag kan se ut.

• Triss i Damer

Min dottert älskar också att hjälpa till här hemma. Hon är 19 månader. Favoriten är nog att hjälpa mig att hänga tvätten, duka in maten och sopa :)

Vad brukar vi annars göra. Måla, leka med lera, bygga med lego, leka med dockorna, lyssna på musik, läsa böcker osv osv :)

• vårsol

Vår nästantvååring hjälper till med:

Laga mat: skära grönsaker, röra i stekpannan och såna grejer.
    Baka: hälla i ingredienser, röra om osv.
    Städa: plocka upp sina grejer, damma, dammsuga.
    Tvätta: sortera, bära, lägga in i maskinen, starta maskinen, räcka grejer åt mig när jag hänger.
    Packa skötväskan och sånt där...

Aktiviteter:
    Öppna förskolan, träffas med jämnåriga barn i hemmiljö, gå till biblioteket, badhuset, lekparken, parken, vagnpromenader, små promenader där han går själv, mocka i stallet, skogsutflykter...

Det är det jag kommer på just nu. Det är hans pappa som är hemma med honom nu så han har väl bättre koll på vad de hittar på än vad jag har

• Sanna Marie

Min dotter har varit med i tvättstugan sedan hon varit bebis. Sedan två års ålder hänger hon tvätt och gillar även att sortera strumpor - hon är tre år idag. Hon bakar med mig, och vi hjälps åt att städa undan leksakerna.

Annars älskar vi båda att göra utflykter med fika, lägga pussel, bygga lego, läsa sagor - är på biblioteket varannan vecka.

Vi målar, ser på film tillsammans - jag ser alltid bolibompa tillsammans med min dotter.

Men hon tycker även om att leka ensam, och jag är enormt tacksam för att jag har dagis för annars skulle jag väl gå under. Pluggar på distans och behöver mina timmar för att läsa och skriva samt att jag tycker det är skönt att min dotter får ha lekkamrater. Är man hemma så tror jag att man måste försöka komma samman med andra barn några gånger i veckan - besöka vänner med barn, öppna förskolan, kyrkis osv.

• enyasmatte

vårsol - kul att det är fler barn som gillar att mocka i stallet

• mariemamma

Min son 2år och 5 månader hjälper till med plocka upp leksaker från golvet, torka bord mm, plocka ur diskmaskin och ställa in i skåpen, lägga in ren tvätt, hänga upp ren tvätt, kratta löv ute, rensa rabatter ute, vattna blommor(ute), tvätta golv, hämta posten, slänga soppor, duka fram till fika/mellis/mat, baka, laga mat, handla(plocka i och ur varor, lägga upp på bandet). Ja, istort sätt allt. Det gäller bara att ha mkt tålamod själv.
    Andra aktiviteter vi gör är gå till ÖF, titta på djur(finns ett ställe ganska nära), promenera och titta på allt möjligt, gå till lekparken, åka och hälsa på mormor/farmor/kompisar.
    Vi har egentligen väldigt fullt upp här hemma och ändå går han inte på någon särskild aktivitet eller förskolan.

Svar på tråden Aktiviteter för barn 1-3 år - vad gör ni?