• Mirris

Va ska jag göra med min hals.. så ONT!?

Måste få gnälla av mig lite. Jag har SÅÅÅ ONT i halsen, och har haft det nu i 2,5 vecka. Har ätit 4 paket 500mg alvedon... jag som brukar äta 1 paket på 2 år!!!!
    Vaknar 10000 gånger på nätterna av att det gör så ont. Känner mig helt mossig!

Har varit 2 gånger på vårdcentralen, men där har dom tagit ett halsprov o bara sagt att det är virus.. bara att vänta ut. Har "bara" fått träffa en stressad sköterska som inte ens kollat i halsen. (för hon hade ingen spatel (eller va det heter)).

Men hur länge är det möjligt att ha ont i halsen??? Det är inte så att det "svider" lite.. utan det gör ONT, det VÄRKER varje gång jag sväljer.. på nätterna "strålar" det ut i öronen. Inte så att jag har ont i öronen, men det känns lixom.

Började förrförra måndagen.. då kändes det som jag andades in sand. Efter nåra dagar blev jag snorig.. o halsontet bara hängde på.
    Åkte även på en ögonfluss/inflammation o allt blev dimmigt ett par dagar (första gången i mitt liv jag haft fel på ögonen)

Sen efter nåra dagar så började jag hosta.. bra tänkte jag, för när hostan börjar så är sjukdomen på väg bort.
    Men icke den här gången.

Nu är jag inne på 3dje veckan med ASONT i halsen. Vet inte vad jag ska göra. Hostar en del på nätterna, men det är ju inget om man jämför med halsen.
    Inga hostmediciner hjälper.. inte ens Coxilana.. det enda som gör slut på hostan är när jag äntligen kräks upp lite slem (mumma)

Kan knappt äta (vilket inte behöver vara så himla negativt ).. dricker kanske 1 kopp te på morronen sen klara jag inte svälja mer.

Den allra konstigaste är att inte Alexander har blivit sjuk om det nu är ett virus.. han brukar ju vara så mottaglig för allt skit.
    Nix.. däremot har han börjat som jag... "nä mamma jag orkar inte" Eller.. "nä jag har såååå ont i halsen"

Plutten.. han har fått vara hemma mer än vecka från dagis med en astråkig morsa som helst vill ligga i sängen hela dan. Vi som skulle hinna så mycket den här lediga veckan. *bllläääää*

Nä .. nån som har nåt bra tips.. va är det här för skit? Känner ni nån som haft ont i halsen så här länge??? Börjar undra om det är nåt annat som är fel på mig.

Va ska jag göra? Funkar inte med halstabletter, honungsvatten, hostmedicin, halstabletter från apoteket...

Gnäll gnäll gnäll.. o i morrn börjar jag jobba igen.. vill inte.. ska jobba 3 nätter o sen HELA nyårsveckan!! Orkar inte tala med folk ju.

• Svar på tråden Va ska jag göra med min hals.. så ONT!?
  • Shaun the sheep

Jag tycker det ltåer som att nån borde söka sig till vårdcentralen :)

Jag hade sådär, det var körtelfeber. tog nån dag med antibiotika, sen mådde jag relativt bra. Ännu några dagar senare mådde jag toppen (:

• pippo75

att gurgla sig i ren sprit brukar rensa det mesta iaf för mig.
    ...obs GURGLA, inte svälja

• Mirris

dollheart.. jag har varit på vårdcentralen 2 gånger.. har ju ingen feber så då säger dom att det är virus.

pippo.. ja ren sprit vet jag inte om jag har.. vermouth har jag en flarra.. kanske hjälper !!

• Jontes mamma

Så där höll jag på när jag gick in i väggen. Var förkyld hela tiden, gick aldrig över. Jag testade då naturläkemedlet Esberitox och det funkar jättebra. Börja ta det när du börjar känna dig minsta lilla förkyld. Det kör jag jämt med nu för tiden för att slippa bli förkyld.

• Jontes mamma

Så där höll jag på när jag gick in i väggen. Var förkyld hela tiden, gick aldrig över. Jag testade då naturläkemedlet Esberitox och det funkar jättebra. Börja ta det när du börjar känna dig minsta lilla förkyld. Det kör jag jämt med nu för tiden för att slippa bli förkyld.

• pippo75

Mirris: Vermouth....Tyvär nej nej. Måste vara ren vit sprit typ absolut eller så.
    Fast jag är tveksam till om det funkar nu? Det funkar alltid om man tar det I BÖRJAN av förkylningssymptom. Alt precis när det börjar "klia" i halsen.

Men va fan! Det är väl i ofs värt ett försök. Ta Vermout du och SKÅL!!

• arianne03

Kanske kan ta sådana tabletter som bedövar halsen när då ska sova iallafall?

• arianne03

Kanske kan ta sådana tabletter som bedövar halsen när då ska sova iallafall?

• Mirris

lindnils.. ja det får jag köpa hem.. men efter den här perioden så vill jag ALDRIG mer bli förkyld.

Undrar om man har luftrörskatarr.. stod att man kunde få ont i halsen o mycket hosta med slem?!?!

Nä jag vet inte.. nu går jag till fredag.. o håller det på fortfarande så får jag väl ringa igen! *suck*
    Dom blir knäppa på mig på vårdcentralen. Det var ju så synd om sköterskan när jag var där. Dom hade så mycket o göra så dom låg 1 timma efter redan innan dom börjat jobba.

Båda läkarna på min vårdcentral har sagt upp sig till nyår.. plus några av sköterskorna.. då kommer det bli ännu bättre här uppe.

O jag som skrutit så om våran braiga VC.. jaja..

• the lost little star

det låter som halsfluss som inte är virusstadie utan av bakterie.

min började så och i och med att den inte blev bättre av allt vad huskurer och mediciner heter så blev det värre. fick halsböld och fick kåvepenin mot det.. det hjälpte inte och bölden sprack självmant, en dag efteråt fick jag en till halsböld och fick då dalacin mot det. hjälpte otroligt mycket, men dödade inte bakterierna, så en vecka efter behandlingen fick jag en till och fortsatte då med dalacin. efter den tredje halsbölden var jag så utmattad att farsan min ringde till öronjouren för 5:e ggn och det visade sig att mina halsmandlar var förstörda. så jag fick en tid till operation den 19 december(alltså igår) och skulle då vänta en månad. men som jag befarade så fick jag en fjärde halsböld. gick även då med dalacin.

så sammanlagt hade jag fått halsfluss som varade i en månad och sen 4 st halsbölder efter varandra under ca 3 månader.
    nu är jag nypoererad och känns lika kasst som med riktigt elak halsfluss, men tanken på att den försvinner efter ca 10 dagar så är det inte så illa:P

så mitt råd: gå till öronjouren och se till att dom inte stressar för mycket. kräv att dom tar det lugnt och kollar ordentligt om halsen är svullen. och med tanke på att det varit så länge och gör ont, och att inga vanliga alvedon och liknande inte hjälper, så är det glasklart inge virus som gäller utan bakterie. det kan enbart hållas nere eller få bort(om man har tur)med antibiotika.

PS: jag har varit på svaljprover och stickprover så det skriker om det. men dom har inte hittat nånting. inte heller när jag hade första halsbölden. dom hittade inge var alls men det var för att mina bakterier och bölder fanns så pass långt ner i halsen så att dom inte hittade dom.

samma sak kan ha hänt dig.

hur som helst så säger jag bara lycka till och hoppas du kryar på dig

• Mirris

O stackars dig the lost little star! Va hemskt o äckligt det lät. Hoppas verkligen du känner dig bättre snart!!!!!!

Ja jag skulle nog vilja komma till Öron/näsa/hals.. men jag tvivlar på att VC vill skicka dit mig. Det är ju bara virus, säger dom ju!

Jag tänkte ge eländet till fredag.. sen får jag nog söka igen. För att ha så här jämrans ont i halsen så länge, det kan inte vara normalt!! Tror jag...

Min röst är hes o ansträngd, och jag ska nu jobba 3 nätter (jobbar i en växel o måste prata hela natten).. känns kulit värre.
    Men jag kan inte vara hemma heller.. har varken råd eller känner mig SÅ sjuk. Och en av nätterna är ju en extranatt så den kan jag ju bara inte vara hemma.. *suck*

Nåja, på lördag morron går jag av o blir ledig ända till tisdag.. o då hoppas jag att jag är såpass bra i halsen att jag iallafall kan svälja lite julmat

Hoppas du kryar på dig nu snart the lost little star. O God Jul

Svar på tråden Va ska jag göra med min hals.. så ONT!?