• Smulan 2

Rinnande öga!

Måste bara fråga här om nån mera har barn med rinnade öga??

tjejens öga har runnit mkt å kletat igen sen ho föddes ä rnu 7 månader å de är lika dant..fast bättre.. bvc säger tvätta med vatten??

ska de hålla på så här länge?? nått annat man kan göra, tvätta me
    nån som vet

• Svar på tråden Rinnande öga!
  • Teskedsmamman

Kan vara så att hon har trånga tårkanaler, lillkillens ögon gjorde samma sak.. massera "ploppen" i ögonvrån så underlättar du flödet i tårkanalen. Täpper hon igen i näsan lätt, utan att vara förkyld? Kan också bero på trånga tårkanaler och det släpper när man masserar ploppen...

(Vad heter den? snälla )

Magdis med Totte 0402, Ian 0510 och Skrot i magen (v.9)
  • fantasy

japp det kan hålla på länge! min dotter är sex månader och har fortfarande klegg i ögat.. sonen hade oxå problem länge vill jag minnas.
    jag använder en blöt bomullsrondell och torkar ur då det blir mycket annars gör jag inget åt det, på bvc:s inrådan.

• Teskedsmamman

Längst in i ögonvrån vid näsroten, där finns ju en liten "kula" eller vad man ska säga, det är den som ska masseras...

• Stiina

Här är en till bebis med rinnande öga. Han är 9 månader och det rinner än. Dottern var likadan. Till 1 år var det normalt sa de och det försvann nog på dottern i 10-11 månaders åldern. Det blir värre när han är förkyld, men han är ofta förkyld så ögat rinner ofta. Jag har fått samma råd som de andra, tvätta och massera. Men de visade att man skulle massera på utsidan av ögat inte vid näsroten utan på tinningsidan.

• Teskedsmamman
    Stiina skrev 2006-12-19 21:32:16 följande:
    Här är en till bebis med rinnande öga. Han är 9 månader och det rinner än. Dottern var likadan. Till 1 år var det normalt sa de och det försvann nog på dottern i 10-11 månaders åldern. Det blir värre när han är förkyld, men han är ofta förkyld så ögat rinner ofta. Jag har fått samma råd som de andra, tvätta och massera. Men de visade att man skulle massera på utsidan av ögat inte vid näsroten utan på tinningsidan.
    Konstigt... på både BVC och barnakuten visade de inne vid näsroten och det hjälper! Finns inget som löser sonens näsa som att massera där

jaja.. man lär sig nåt nytt varje dag...
  • Nelly78

Dottern, (14 mån 29/12) hade rinnande och kladdigt öga från det att hon föddes tills för någon månad sedan. Det rann mycket och det kletade igen ofta, fick oxå rådet att massera inne vid näsroten. Dom sa att det kunde vara så första året.
    Nu är det nästan borta, blir nästan aldrig kladd i det men det rinner ibland.

• Smulan 2

har aldrig fått rådet att masera.. får börja göra de då..

hon är oftast snorig i näsan.... typ massa snor fast inte förskyld

Svar på tråden Rinnande öga!